۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۵۲۵۹
مسؤول بسیج طلاب خوزستان:

فعالیت های جهادی شاخصه طلاب حوزه علمیه خوزستان است

فعالیت های جهادی شاخصه طلاب حوزه علمیه خوزستان است
حجت الاسلام استاد گفت: بسیج طلاب، فرموده‌های رهبرانقلاب درباره حوزه انقلابی را سرلوحه قرار داده و براساس آن فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را پیش می‌برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، بسیج طلاب از جمله نهاد‌ها و ارگان‌هایی است که در زمان حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی تأسیس شد و در این مدت رهنمود‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. در این راستا حجت الاسلام هادی استاد، مسؤول بسیج طلاب خوزستان با حضور در تحریریه خبرگزاری رسای خوزستان پاسخگوی سؤالات مطرح شده درخصوص محور فعالیت‌های این نهاد، ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های تبلیغی مبلغان در مدارس و کاروان‌های راهیان نور و اقدامات صورت گرفته برای بارور کردن حوزه‌ها در تربیت نیرو‌های انقلابی شد. متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانیم:

رسا ـ به عنوان نخستین سؤال، توضیحاتی را پیرامون تاریخچه تأسیس بسیج طلاب و اهداف آن بفرمایید.

بسیج طلاب یک تعریف ساختاری و سازمانی دارد و افزون بر آن تعریفی از سوی حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی به هنگام صدور حکم تأسیس بسیج طلاب بیان شده است که ما بیشتر به آن اهتمام داریم. مجموعه این بیانات از سوی بسیج طلاب استان خوزستان هدف قرار گرفته و باید به آن‌ها دست یابیم.

زمانی که امام راحل در ۵ آذر سال ۶۷ حکم تأسیس بسیج طلاب را امضا کردند، شرح وظایف و انتظارات شان از این نهاد را اعلام کردند که به عنوان سرلوحه و منشور کاری بسیج طلاب در کشور قرار گرفت.

خواسته امام در زمان کنونی و به زبان امام حاضر هدایت دینی، سیاسی و خدمات اجتماعی را خواهان است؛ بنابراین امام راحل در حکم تأسیس بسیج طلاب مبارزه با جریان‌های فکری انحرافی، ایستادگی در برابر زیاده خواهی استکبار و استکبارستیزی را خواستار شدند. خواسته‌های امام باید به برنامه و کار جاری تبدیل شوند. بنده از زمان تصدی مسؤولیت بسیج طلاب استان دو الگو برای فعالیت‌های خود قرار دادیم که پیش از آن بوده و اکنون هم با شدت بیشتری پیگیری می‌شوند.

مورد اول زمانی است که فِرَق انحرافی در استان فعالیت‌های تبلیغی انجام می‌دادند، بسیج طلاب اعزام مبلغ را در پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها به روستا‌های استان که فاقد مبلغ بودند، مورد توجه قرار داد. همچنین در راهیان نور نیز اعزام مبلغ در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد تا خیل عظیم مردم انس و الفت بیشتری با مباحث دینی، معنوی و معرفتی داشته باشند.

کاری که در چند سال اخیر بدان اهتمام ویژه‌ای داشته ایم، توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون حوزه انقلابی است. ما بر این اساس سه مورد از منویات رهبری برای انقلابی ماندن حوزه‌ها را که همان هدایت دینی، هدایت سیاسی و ارائه خدمات اجتماعی است سرلوحه و محور فعالیت‌های بسیج طلاب استان قرار دادیم.

برنامه‌های سال ما ذیل هر کدام از محور‌ها تعریف می‌شوند، به عنوان مثال در زمینه هدایت دینی تلاش کردیم تا از یک سو باور‌های موروثی را تعمیق دهیم و از سوی دیگر برای آن دسته از افرادی که دچار شبهه شدند پاسخ به شبهات را در ظرف‌های مختلف جامعه پیگیر شویم که در این باره مبلغان ما در خوابگاه‌های دانشجویی، روستا‌های فاقد مبلغ، مساجد حاشیه شهر‌ها و فضای مجازی حضوری فعال دارند. در زمینه هدایت سیاسی تلاش کردیم تا سره را از ناسره مشخص و گفتمان رهبری تبیین شود.

در عرصه خدمات اجتماعی نیز باید بتوانیم در ظرف خدمات اجتماعی تبلیغ دین داشته باشیم که در این باره رهبر انقلاب بیان کردند حوزه علمیه انقلابی ما باید خدمات اجتماعی داشته باشد و مردم، محل برآورده شدن برخی نیازهایشان را در حوزه جست وجو کنند و یا اینکه برای مطالبات شان، حوزه را ملجأ بدانند.

در همین راستا پس از آبگرفتگی اخیر در اهواز دو پایگاه بسیج طلاب (امام خمینی و امام خامنه ای) حرکت جهادی انجام دادند و نزدیک به ۱۱۵ طلبه بسیج شدند و به خدمت رسانی به مردم پرداختند. در زمینه محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی حدود ۴۰ گروه جهادی بسیج طلاب فعال در استان داریم. ساخت و مرمت خانه محرومان در نقاط محروم شمال دزفول، کمک‌های بهداشتی در اربعین، امدادگری، حضور فعال دز زلزله کرمانشاه و اعزام سه موکب حوزه دزفول، شوش و سوسنگرد به مناطق زلزله زده کرمانشاه نمونه‌هایی از خدمات اجتماعی بسیج طلاب استان است.

در برخی مناطق که نیازمند حضور پزشک است طلاب ما با بسیج جامعه پزشکی حرکت مشترکی انجام می‌دهند؛ بدین شکل که پزشک را با گروه تبلیغی همراه می‌کنند و کار‌های پزشکی، تبلیغی و عمرانی را انجام می‌دهند.

رسا ـ بسیج طلاب در زمینه هدایت دینی چه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد؟

در این زمینه تعمیق باور‌های موروثی و پاسخ به شبهات اعتقادی را در زمینه هدایت دینی پیگیر هستیم. از آنجا که امروزه نگاه‌ها و سلایق مختلف در سطح جهان وجود دارد به تبع امکان پخش شبهات نیز بسیار زیاد است؛ از این رو اگر برای پاسخ به شبهات حرکت نکنیم ناخواسته بخش زیادی از جوانان را از دست می‌دهیم که در این باره بسیج طلاب استان اعزام مبلغ به مدارس را در قالب طرح معراج مورد توجه قرار داده است. حدود ۱۳۰ مُبلغ خانم و شمار بسیاری مبلغ آقا در قالب طرح معراج در مدارس مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه فعالیت‌های تبلیغی در راستای تعمیق باور‌های موروثی و پاسخ به شبهات اعتقادی را انجام می‌دهند.

 سازماندهی جلسات خانگی بانوان دیگر اقدام ما است تا گامی در تعمیق باور‌های موروثی و پاسخ به شبهات اعتقادی برداشته باشیم. در اهواز بیش از ۲۵۰ جلسه خانگی سازماندهی شده داریم؛ البته روضه‌های خانگی جزئی از این جلسات محسوب می‌شوند که در این باره وظیفه ما تغذیه مسؤول جلسه از لحاظ محتوا و برگزاری دوره است. همچنین در مجموعه عصمتیه، امور فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران را داریم که اگر منطقه‌ای خواهان استاد و مبلغ خانم باشد می‌تواند از کارشناسان آن بهره‌مند شود.

در بحث هدایت دینی کار‌های زیرساختی انجام دادیم به این معنا که برای توانمندسازی نیرو‌ها جهت پاسخگویی به شبهات روز به همت جمعی از طلاب، دوره زیرساخت‌ها و مبانی معرفتی تفکر اسلامی را برگزار کردیم که نزدیک به ۵ ترم از آن می‌گذرد و ۵ ترم دیگر آن باقی مانده که با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران خوزستان اجرا می‌شود.

رسا ـ در زمینه حضور حوزه علمیه در فضای مجازی آیا بسیج طلاب اقداماتی انجام داده است؟

رهبر انقلاب بر ورود و نقش آفرینی حوزه در فضای مجازی تأکید فراوانی دارند؛ حوزه می‌تواند در فضای مجازی پاسخگوی شبهات باشد؛ به این معنا که فضای مجازی ظرفی برای هدایت دینی باشد چنانکه در هدایت سیاسی فعالیت‌های خاصی و سازماندهی شده‌ای در فضای مجازی انجام می‌دهیم.

در هر حوزه‌ای تعدادی از افراد برای نقش آفرینی در فضای مجازی بصورت شبکه‌ای آموزش داده شدند که در واقع شبکه متصل به هم، پیوسته در فضای مجازی فعال هستند. در بحث فضای مجازی، واحدی برای تولید محتوا داریم که شبهات دشمنان مذهب شیعه را بصورت کلیپ پاسخ می‌دهد و یا اینکه به صورت کلیپ، موضوعاتی علیه اعتقادات دشمنان تشیع می‌سازد؛ به این معنا که شبهات پاسخ داده می‌شود و شبهاتی نیز علیه دشمنان از جمله وهابیت مطرح می‌شود ضمن اینکه سایتی برای پاسخگویی به شبهات نیز داریم.

رسا ـ با توجه به فرارسیدن چهلمین سال انقلاب اسلامی، چه برنامه‌هایی در این خصوص دارید؟

در این زمینه جمعی از اساتید را آموزش دادیم، محتوا‌های خوبی در اختیار آن‌ها قرار دادیم تا کارآمدی نظام اسلامی را در حوزه‌های مختلف بیان کنند.

در بحث هدایت سیاسی، فعالیت‌های بصیرتی از قبیل اعزام هادی سیاسی را به حوزه‌های علمیه استان انجام می‌دهیم؛ همچنین پایگاه‌های بسیج استان، مدارس آموزش و پرورش و خوابگاه‌های دانشجویی را مورد توجه قرار دادیم.

تولید ۷ دوره نمایشگاه دیگر اقدام ما است که از این تعداد دو دوره پیرامون وهابیت و یمانی گری و ۵ دوره ویژه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است که با موضوع دستاورد‌های انقلاب اسلامی، پلیدی‌ها و پستی‌های شاه، تدبیر‌های حضرت آقا در مسیر ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، دستاورد‌ها و رتبه اقتصادی کشور، مقایسه وضعیت اقتصادی، علمی و بهداشتی امروز با پیش از انقلاب اسلامی و سایر کشور‌های همسو با آمریکا در ۴۰ سال اخیر همچون مصر و ترکیه و رشد اقتصادی و یا پسرفت آمریکا در ۴۰ سال اخیر است که در بررسی شاخص‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت امروزی ما به مراتب از دوران پهلوی بهتر است.

رسا ـ با توجه به این که یکی از محور‌های فعالیتی شما، ارائه خدمات اجتماعی است، بفرمایید که در این راستا چه برنامه ریزی‌هایی دارید و چه اقداماتی انجام شده است؟

در برخی مناطق آسیب پذیر از لحاظ فرهنگی بصورت هدفمند خدمات اجتماعی و دینی داریم؛ ضمن اینکه در برخی مواقع در رویداد‌های غیرمترقبه همچون زلزله کرمانشاه و آبگرفتگی اخیر اهواز خدماتی ارائه می‌کنیم.

گروه‌های جهادی بسیج طلاب در محور‌های مختلفی همچون اقتصاد مقاومتی، حرکت‌های عمرانی و تبلیغی فعالیت می‌کنند که هر کدام از محورها، زیرشاخه‌هایی برای خود دارند و در مناطقی که مبلغان حضور ندارند به فعالیت‌های عمرانی و تبلیغی می‌پردازند.

یکی دیگر از اقدامات ما استفاده از طلاب به صورت تخصصی در گروه‌های جهادی است؛ به این معنا که برخی طلبه‌ها خدمات عمرانی بزرگی انجام داده و می‌دهند، اما باید در نظر داشت که اولویت ما فعالیت‌های عمرانی نیست بلکه باید از کار‌های عمرانی برای هدایت‌های دینی بهره ببریم.

ساخت خانه عالم در دو شهرستان استان و همچنین ساخت ۵ خانه برای محرومین در دزفول، شوشتر و رفیع در کنار مرمت و بازسازی تعداد زیادی منزل مسکونی از جمله فعالیت‌های عمرانی گروه‌های جهادی بسیج طلاب استان است.

حضور جهادی طلاب در مناطق محروم جزو برنامه‌های ثابت ما است که در این راستا برای هر حوزه علمیه، جغرافیای خاصی را تعریف کردیم تا در آن جغرافیا حداقل به مدت ۳ سال فعالیت جهادی داشته باشند.

رسا ـ با توجه به نزدیک شدن به ایام حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی، برای استفاده از این ظرفیت چه برنامه‌هایی دارید؟

دفاع مقدس منبعی بی پایان است که می‌توان از آن برای انقلاب اسلامی بهره برد. تکنولوژی استخراج چنین منبعی راهیان نور است. بچه‌های راهیان نور در حرکت‌های جهادی برای محرومیت زدایی حضور پیدا می‌کنند و همین بچه‌ها هستند که مدافع حرم می‌شوند. به هرحال چنین تکنولوژی نیازمند موضوعاتی است که غیر از جنبه احساساتی باید جنبه معرفتی را تقویت کرد. راوی صحنه‌های ایثار و شهادت را بیان می‌کند و جوان تحت تأثیر قرار می‌گیرد با این حال نیازمند مکمل‌های زیرساختی معرفتی است تا شور همراه با شعور را به بار بیاورد که این مسأله وظیفه بسیج طلاب است.

بسیج طلاب خوزستان در سه سال گذشته بیشترین اعزام مبلغ را در راهیان نور در کشور داشته است که البته امسال هم بیشترین آمار مبلغ اعزامی را به خود اختصاص داد. چنین اقدامی به برکت حوزه‌های استانی است که از سوی آیت الله موسوی جزایری تأسیس شدند.

مبلغان ما به هنگام حضور در کاروان‌های راهیان نور به ویژه کاروان‌های دانش آموزی گرچه برای نخستین بار ارتباط برقرار می‌کنند، اما این ارتباط را دائمی می‌کنند و محدود به مدت زمان اردو نخواهد بود. در این راستا بیشتر از مبلغانی استفاده کردیم که با دانش آموزان حاضر در کاروان‌های راهیان نور همشهری باشند و از آنان خواستیم تا شماره تماس‌های خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهند تا ارتباط‌ها بیشتر شود.

نتیجه چنین ارتباط‌هایی این است که معضلات و مشکلات بسیار بزرگی از جوانان حل شده و به واقع شاهد انقلاب و دگرگونی بسیاری در میان آن‌ها بودیم. به عنوان نمونه دانش آموزانی داشتیم که قصد فرار از خانه داشتند و یا از خانواده جدا بودند که به لطف خدا و اخلاص مبلغان مشکلات آنان برطرف شد.

از سوی دیگر پاسخ به سؤالات مختلف شرعی و دینی دانش آموزان از مبلغان و مشاوره‌های دینی و تحصیلی ثمره دیگر حرکت تبلیغی طلبه‌ها است. همچنین در پادگان‌های راهیان نور استان اتاق‌های مشاوره داریم که افزون بر مبلغ مستقر در کاروان ها، اساتید برجسته حوزه که تبحر خاصی در مشاوره و مسائل روانشناسی دارند در این محل‌ها مستقر می‌شوند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

خوشبختانه سال به سال با بهره گیری از مبلغان متبحر و آموزش دیده، کیفیت و عمق خدمات رسانی‌ها بیشتر می‌شود.

ناگفته نماند در بحث اعزام مبلغ، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده ایم به گونه‌ای که سال گذشته ۷۶۳ مبلغ را اعزام کردیم، حال آنکه دومین استان ۳۵۰ مبلغ را اعزام کرد.
                                      گفتگو/حرکت جهادی شاخصه طلاب انقلابی خوزستان است

رسا ـ چه تعداد طلبه در بسیج طلاب استان عضویت دارند؟

نزدیک به ۱۲ هزار بسیجی طلبه داریم؛ همچنین از لحاظ جمعیت در میان استان‌های اول هستیم و امسال در عملکرد برنامه‌ای به عنوان برترین بسیج طلاب کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتیم.

رسا ـ حضرتعالی وجه تمایز بسیج طلاب خوزستان نسبت به سایر استان‌ها را در چه می‌دانید؟

وجه تمایز بسیج طلاب خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها آن است که پیگیری بیشتری درخصوص خواسته‌های حضرت آقا در زمینه حوزه انقلابی داشته و چنین خواسته‌ای را نصب العین قرار دادیم. موفقیت‌های ما نتیجه انقلابی بودن حوزه‌های استان است که این مسأله نشأت گرفته از وجود شخصیتی انقلابی، جهادی و دوراندیشی همچون آیت الله موسوی جزایری به عنوان زعیم حوزه‌های علمیه است.
 
رسا ـ ممنون و سپاس از مطالب ارزشمند شما/۹۴۵۶/گ404/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات