۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۹۵۲۶۹
گزارش رسا از واکنش‌ها به سخنان سید حسن نصرالله؛

از سردرگمی اتاق فکر اسرائیل تا طرح ترور سید مقاومت

از سردرگمی اتاق فکر اسرائیل تا طرح ترور سید مقاومت
سخنان دبیرکل مقاومت تا اندازه‌ای برای اتاق فکر رژیم صهیونیستی غیر منتظره بود که آنان را واداشته تا طرح ترور سید مقاومت را در دستور کار خود قرار دهند.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان پس از چندماه غیبت در عرصه سیاسی و با افزایش گمانه‌ زنی‌ها و شایعات از سوی رژیم صهیونیستی مبنی بر بیماری صعب العلاج وی، در مصاحبه تلویزیونی روز شنبه خود با شبکه المیادین با بیان نکاتی بی‌سابقه، اضطراب و تشویش را به اردوگاه رژیم صهیونیستی کشاند.

با گذشت چند روز از این سخنرانی اما همچنان افکار عمومی اسرائیل و نیز مقامات سیاسی و امنیتی این رژیم، در مورد ابعاد و زوایای سخنان سید مقاومت بحث و گفت‌وگو می‌کنند. در همین راستا یک ژنرال بلندپایه ارتش اسرائیل، سید حسن نصرالله را بزرگترین دشمن «دولت عبری» برشمرد.

این ژنرال اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، در مصاحبه با سایت خبری «روتر» گفت: اگر سرویس اطلاعاتی اسرائیل در مواجه نظامی پیش رو بتواند نصرالله را ترور کند، در این صورت نبرد با حزب الله برای همیشه پایان خواهد یافت.

هراس اسرائیل از موشک‌های نقطه‌زن حزب الله
گاندی ایزنکوت رییس سابق ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل نیز در واکنش به سخنان دبیرکل حزب الله مبنی بر وجود تونل‌های کشف نشده گفت: تا آنجا که من مطلعم این سخنان حقیقت ندارد. نصرالله پس از آنکه 3 پروژه حزب الله شکست خورد، سکوت خود را شکست.

وی که سال‌ها به ارتش اسرائیل خدمت کرده و تجربه شکست‌های تاریخی را در کارنامه مدیرتی خود دارد اما اینبار مدعی شده است که «دستیابی حزب الله به موشک‌های نقطه زن «بلوفی» بیش نیست و سید حسن نصرالله پس از آنکه نتوانست در جولان اشغالی جبهه جدیدی را علیه اسرائیل بازگشایی کند، چنین ادعاهایی را مطرح ساخته است.»

در مقابل اما ایهود یعاری، تحلیلگر مسائل عربی که به داشتن روابط نزدیک با دستگاه‌های امنیتی اسرائیل شناخته شده است، اعتقاد دارد که باید به برخی نکات مورد تاکید سید حسن نصرالله توجه بیشتری داشت از جمله آنکه ایران، سوریه و حزب الله به شکلی جدّی به گزینه پاسخ به حملات هوایی اسرائیل فکر می‌کنند.

وی با اشاره به وضع خطوط قرمز جدیدی از سوی دبیرکل حزب الله با عنوان «قواعد درگیری» مانند تهدید به پاسخ نظامی به هدف قرار دادن فرماندهان و اعضای حزب الله در خاک سوریه از سوی اسرائیل تصریح کرده است که پاسخ به این تهدید نیازمند مداخله نظامی اسرائیل در خاک لبنان است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: پاسخ نصرالله به اقدامات اسرائیل به معنای درگیری یک جنگ تمام عیار میان لبنان و اسرائیل نیست هرچند که از ناحیه زمانی و یا حجم مواجهه ممکن است شاهد درگیری بی سابقه‌ای باشیم.

ایهود یعاری همچنین به مسأله موشک‌های نقطه زن حزب الله نیز اشاره و تصریح کرد: حزب الله همچنان تونل‌های مخفی متعددی را در اختیار دارد که دستگاه اطلاعاتی اسرائیل به آنها دست نیافته است. موشک‌های نقطه زن حزب الله با قابلیت تخریب زیرساخت‌های حیاتی و استراتژی اسرائیل یعنی تمام مناطق اسرائیل در سیطره موشک‌های مقاومت است.

نکته حائز اهمیت در اظهار نظر این کارشناس منطقه آن است که یعاری با تایید سخنان سید حسن نصرالله مبنی بر آنکه دخالت اسرائیل در سوریه نشان از شکست استراتژی رژیم صهیونیستی است، از مسؤولان و تصمیم‌گیران اسرائیلی خواست تا سخنرانی سید حسن نصرالله را جدی بگیرند زیرا بشار اسد همچنان در رأس قدرت است و هم پیمانان روسی، ایرانی و لبنانی اسد در منطقه پیروز شدند.

نصرالله و راه اندازی جنگ روانی علیه اسرائیل
واکنش به سخنان سید مقاومت به همینجا ختم نمی‌شود. سردرگمی اتاق فکر اسرائیل و تحلیلگران وابسته به رژیم صهیونیستی به حدی است که بسیاری از آنان را واداشته تا در اظهار نظرهای خود جانب احتیاط را رعایت کنند و از اظهار نظرهای شتاب زده و دادن مشورت‌های غیر دقیق خودداری کنند.

در همین راستا عودید غرانوت ، تحلیل گر مسائل عربی اسرائیل الیوم معتقد است که با آنکه شرایط سید حسن نصرالله را مجبور به حضور در رسانه‌ها کرده اما دبیرکل حزب الله توانسته نه تنها از سقف تهدیدات اسرائیل بکاهد بلکه در موضع‌گیری کم سابقه اسرائیل را تهدید کند تا نشان دهد که معادلات منطقه‌ای و توازن قدرت تغییر یافته است.

آفی ایساخروف از دیگر کارشناسان عبری نیز با بیان رسوایی اسرائیل در کشف دیرهنگام تونل‌های حزب الله می‌نویسد: «تهدید شهرک نشینان اسرائیلی و ایجاد رعب و وحشت در جامعه صهیونیستی نشان دهنده آن است که نصرالله از معادله جنگ روانی به خوبی آگاه است.»

وی افزود: اگر کسی توان نظامی اسرائیل را نمی‌شناخت، با شنیدن سخنان نصرالله معتقد می‌شد که اسرائیل در معرض نابودی بوده و حزب الله یک سازمان خطرناک و قوی است که توانایی آسیب رسانی جدّی به حکومت عبری را دارد هرچند که حزب الله شروع کننده جنگی نخواهد بود.

عزّت در سایه مقاومت
سید حسن نصرالله بیش از 27 سال است که زعامت و رهبری حزب الله لبنان را بر عهده داشته و در طی این سال‌ها تجربیات باارزشی را اندوخته است. حزب الله امروز از یک نهال کوچک به یک درخت تناور تبدیل شده که در تمامی معادلات منطقه‌ای باید به حسابش آورد.

اهمیت مواضع سید حسن نصرالله تا آنجاست که شبکه «YNET» وابسته به روزنامه یدیعوت آحرونوت، بخش اعظمی از گفت‌وگوی دبیرکل حزب الله را همراه با ترجمه عبری پوشش خبری داده است و این امر در نوع خود بی‌سابقه است زیرا کمتر پیش آمده که رسانه‌های اسرائیلی سخنان سید مقاومت را به صورت مستقیم پخش کنند.

با آنکه مقامات اسرائیلی با همراهی بوق‌های رسانه‌ای وابسته به این رژیم برای تخریب چهره سید مقاومت، هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده‌اند اما پژوهشهای علمی دانشکده «تل حی» در شمال اسرائیل نشان می دهد 80 درصد از اسرائیلی ها به اظهارات سید حسن نصر الله ایمان داشته و به صحت اظهارات وی اعتقاد دارند و از این میان تنها 20 درصد از آنها به فرماندهان امنیتی و سیاسی اسرائیل اعتماد دارند.

حزب الله لبنان اثبات کرده است که عزّت، کرامت و سربلندی نه در سازش، مذاکره و گفت‌وگو با دشمنان بلکه در ایستادگی، مقاومت و جانفشانی در راه آرمان‌ها است. حزب الله لبنان نشان داد که با توکل به خداوند و تکیه به توان و ظرفیت داخلی می‌توان در برابر دشمنی تا دندان مسلّح بسان اسرائیل نه تنها ایستادگی کرد بلکه به سرحدّی از قدرت دست یافت که تهدیدی جدّی برای موجودیت این رژیم نامشروع تبدیل شد./981/ب912/ر

 

محمد رایجی
ارسال نظرات