۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۵۹۵۲۸۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

فعالیت بیش از 1360 کانون فرهنگی هنری در مساجد

فعالیت بیش از 1360 کانون فرهنگی هنری در مساجد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از فعالیت بیش از 1360 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهریو روستایی سراسر آذربایجان‌شرقی خبر داد.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، ‌با اشاره به این‌که تعمیق و گسترش فرهنگ عمومی، تمرکز زدایی، واگذاری امور به فعالان فرهنگ و هنر از جمله برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه است، اظهار داشت: تکریم هنر و هنرمند، کاهش تصدی گری و گسترش دایره نظارتی در اولویت قرار دارد.

وی سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را واگذاری امور و بهره مندی از نظرات نخبگان و گسترش تشکلات فرهنگی و هنری استان اعلام کرد و افزود: اعتقاد بر این است که دولت نمی تواند متصدی خوبی در امور فرهنگی و هنری باشد، بهتر است چنین مسائلی به خود مردم و اهالی فرهنگ و هنر با نظارت وزارت ارشاد سپرده شود.

محمدپور با اشاره به این‌که نزدیک به ٨٠ درصد فعالیتهای فرهنگی و هنری این اداره کل به مؤسسات فرهنگی و هنری واسپاری شده و تنها نقش نظارتی خود را ایفا می کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ٣٨٠٠ واحد و صنف فرهنگی و هنری تحت نظارت این اداره کل فعالیت می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که ظرفیت گسترده و کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ای به نام کانون های فرهنگی هنری مساجد را دارا هستیم، افزود: هم اکنون بیش از 1360 کانون فرهنگی هنری مسجد با متوسط ١٣٠ هزار نفر عضو در شهرها و روستاهای استان فعالیت دارند.

وی یکی از مهم‌ترین برکات انقلاب اسلامی ایران را احیای نقش و جایگاه حقیقی مساجد دانست و تصریح کرد: امروز کانون های فرهنگی هنری نه تنها در عرصه های دینی، بلکه در حوزه های مختلف هنری، آموزشی و کتابخانه‌ای فعالیت های ارزنده ای دارند که هر یک منشأ آثار ماندگار در منطقه خود هستند.

محمدپور با بیان این‌که ٧٥ انجمن تخصصی فرهنگی و هنری و ٦٤ مؤسسه فعال قرآن و عترت تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت دارند، افزود: سه هنرستان و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر در سطح استان فعال است که هنرستان میرک با ١٠٠ سال سابقه فعالیت یکی از مراکز قدیمی کشور محسوب می شود.

وی با بیان این‌که هنرستان های اقبال آذر و کوثر با ٤٥٠ هنرجو و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر با ٣٥٠ دانشجو برنامه های آموزشی قابل توجهی در شناسایی و تقویت استعدادهای هنری استان دارند، افزود: تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان نیز یکی از برکات مهم انقلاب است که مطالبه مردم منطقه در زمینه تدوین فرهنگ یکسان سازی کلمات ترکی آذربایجانی و نگارش دایرالمعارف آذربایجان را تحقق بخشیده است./935/ت303/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات