۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۵۹۵۳۱۱
مدير حوزه علميه كاشان:

دانشجو بايد سياستمدار باشد نه سياست زده

دانشجو بايد سياستمدار باشد نه سياست زده
مدير حوزه علميه كاشان با اشاره به اينكه دانشجو بايد سياستمدار باشد نه سياست زده، گفت: سياستمدار كسي كه اهل تحقيق و تحليل و تفهيم باشد.
حجت الاسلام منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: امروز به طلاب و دانشجویانی نیاز داریم که اهل تحقیق و تحلیل و تفهیم باشند در غیر این صورت سیاست زده‌ای با اطلاعات سیاسی فراوانی هستیم که کاربرد آن را نمی‌دانیم و چون کاربرد آن را نمی‌دانیم نتیجه نمی‌گیریم.

وی اخلاق محوری را از مباحث جدی علوم انسانی دانست و با اشاره به اینکه متولی اخلاق محوری در علوم انسانی حوزه است بر تقویت آن در حوزه و دانشگاه تأکید کرد و افزود: در دانشگاه نیاز به نیرو‌هایی است که علوم انسانی را بتوانند در کنار علوم دینی تقویت کنند.

به گفته وی، دانشگاه‌ها باید به لحاظ توحیدی توسعه داشته باشند و شیمیست موحد، فیزیکدان موحد و پزشک موحد با محوریت توحیدی در هر رشته‌ای داشته باشند تا چنین جامعه‌ای توحید محور باشد.

مدیر حوزه علیمه کاشان در ادامه دروس معارف نیازمند تغییرات جدی دانست و اظهار داشت: امروز باید نیاز‌های نسل جوان امروز را شناخت و براساس آن برنامه ریزی کرد نه اینکه کتاب معارف ۲۰ سال متوالی است بدون هیچ تغییری با همان مطال ۲۰ سال قبل در حال چاپ است که برخی از مطالب ۲۰ سال قبل نیاز نسل امروز نیست.

حجت الاسلام فرجی ادامه داد: اگر علوم انسانی باید اسلام محور شود به این معنی است که باید به سراغ نیاز‌های امروز جامعه رفته و نیاز‌های آن را رفع کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید به سراغ نیاز‌های جامعه رفته و بر روی نیاز‌های امروز جامعه متمرکز شوند، اذعان داشت: اینگونه نیست که بخواهیم بگوییم کاری انجام نشده است بلکه کار‌های زیادی انجام شده است، اما به دلیل برخی از مشکلات پیش رو هنوز تا رسیدن به ایده آل‌ها فاصله داریم.

مدیر حوزه علمیه کاشان همچنین با اشاره به اینکه جهان به سمت اقتصاد نوین در حرکت است و ما ناخواسته یا خواسته سه محور اقتصادی جهان را پذیرفته ایم، گفت: بانک داری اسلامی قابل تحقق نیست چرا که بانک و بورس و بیمه سه ‹‹ب›› است که وقتی این سه را پذیرفتیم به معنای این است که فرهنگ اقتصادی غرب را پذیرفته ایم و چنین جامعه‌ای چه بخواهید و چه نخواهید با یک محوریت غربی اداره می‌شود.

حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه اسلام به قرض الحسنه تأکید دارد نه بانکداری ربوی، اظهار داشت: اگر رهبری تأکید بر گسترش صندوق‌های قرض الحسنه دارد برای این است که هرچه صندوق‌های قرض الحسنه گسترش داشته باشد مردم به سمت جا‌هایی گرایش خواهند داشت که بدون دغدغه‌های رایج بانکی باشد.

وی افزود: بانک‌ها به سمت بانکداری ربوی رفته اند بنابراین به صرف نامگذاری بانکداری اسلامی نمی‌توان بانک اسلامی داشت و باید پذیرفت که بورس و بیمه و بانک برای خودش یک بحث جهانی است که آن را پذیرفته ایم، اما در کنارآن الگو‌هایی مانند صندوق‌های قرض الحسنه را هم داریم.

مدیر حوزه علمیه کاشان با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی به معنای اقتصاد مردم محور است نه اقتصاد حکومت محور، گفت: اگر اقتصاد اسلامی مردم محور محقق شود و توسعه داشته باشد بانک‌ها به مرور با استقبال روبرو خواهند شد، چرا که مردم به استقبال چیز‌هایی خواهند رفت که نیاز دارند نه اینکه به دنبال چیز‌هایی باشند که به آن‌ها تحمیل می‌شود./۱۳۰۷/ت310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات