۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۵۹۵۳۴۳
استاد اخلاق حوزه علمیه:

مجالست با انسان زاهد در اکتساب زُهد مؤثر است

مجالست با انسان زاهد در اکتساب زُهد مؤثر است
آیت الله مهدوی گفت: مجالست با افراد زاهد سبب زاهد شدن انسان می‌شود، حتی مرور کردن زندگی افراد زاهد می‌تواند در کسب زهد مؤثر باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی شب گذشته در مسجد آقاعلی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: مرور زندگی ثروتمندان، انسان را به سمت و سوی زندگی آن‌ها سوق می‌دهد.

وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: قرآن در آیات مختلف ثروت و مال دنیا را نزد خداوند گرامی نمی‌داند از این رو خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید، مال و ثروت دشمنان دین تو را به تعجب واندارد چرا که این تعجب کردن، انسان را به توجه بیش از حد به مال و ثروت دنیا سوق می‌دهد.

آیت الله مهدوی ابراز کرد: مال و ثروت، شکوفه‌های دنیوی هستند و انسان‌های ضعیف الایمان به ثروت‌های دنیوی توجه دارند و دلشان به مال و اموال دنیوی حساس است در صورتی که خداوند در رابطه با مال دنیا می‌فرماید اگر نگران نبودیم که مسلمانان دینشان را از دست بدهند، آن قدر به کفار ثروت می‌دادیم که سقف خانه هایشان را از طلا و نقره بسازند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اکتساب زهد راهکار‌های زیادی دارد، تبیین کرد: بی توجه بودن به افرادی که از جهت مالی ثروتمندتر از ما هستند یکی از راهکار‌های اکتساب زهد است؛ انسان باید خودش را در حد متوسطِ متعارف حفظ کند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: مجالست با افراد زاهد سبب زاهد شدن انسان می‌شود، حتی مرور کردن زندگی افراد زاهد می‌تواند در کسب زهد مؤثر باشد چرا که مرور زندگی ثروتمندان انسان را سمت و سوی زندگی آن‌ها مشتاق می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: امام باقر (ع) در روایتی می‌فرمایند، مواظب باش چشمت را بالا نبری نسبت به آن کسی که بالاتر از تو است، خطاب‌های خداوند به پیامبرش در قرآن کافی است، گاهی فکر ثروتمندان به ذهنتان خطور می‌کند از این رو با یادآوری زندگی پیامبر (ص) که غذایشان جو بود و شیرینی بدنشان به واسطه خرما تأمین می‌شد و هیزمشان شاخه‌های خشک درخت خرما بود، این افکار را از ذهنت بیرون کن.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از سختی‌های مالی زندگی خودشان تعریف می‌کردند و در حال حاضر نیز وضع زندگیشان بسیار ساده می‌گذرد، ایشان اجازه نمی‌دهند در خانه شان فرش پهن شود چرا که می‌دانند افرادی در داخل کشور هستند که زیر پایشان فرش پهن نیست، البته ما در توان نداریم که این گونه زندگی کنیم، ولی یک مرجع تقلید باید زندگی اش را در این سطح حفظ کند، بنده زندگی آبت الله مظاهری را نیز از نزدیک ملاحظه کرده ام که بسیار زاهدانه است؛ مخالفان دین به مراجع تقلید تهمت می‌زنند و راجع به وجوهاتی که به ایشان داده می‌شود شبهه افکنی می‌کنند، ولی کسی که زندگی ایشان را از نزدیک دیده باشد متوجه تهمت‌ها می‌شود.

آیت الله مهدوی در پایان افزود: در روایت آمده است، اگر کسی خشنود شود به اموال کمی از سوی خداوند به او داده شده است، خداوند نیز به اعمال کم او راضی می‌شود؛ البته اعمال ما در برابر لطف الهی بسیار کم و قلیل است و گاهی باید از انجام اعمال توبه کنیم. /۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات