۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۹۵۳۷۹
معاون تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت آسیب شناسی در حوزه اعزام های تخصصی

ضرورت آسیب شناسی در حوزه اعزام های تخصصی
حجت الاسلام روستاآزاد با تشریح فواید اعزام های تخصصی بر آسیب شناسی در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی مدیران فرهنگی و تبلیغی شعب و نمایندگی های دفتر تبلیغات اسلامی دوشنبه در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر با حضور حجت الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام یحیی کمال مدیر کل امور تبلیغی، اباذر جعفری مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام روستا آزاد ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه (س) گفت: با توجه به قرین شدن ایام سوگواری فاطمیه و ایام الله دهه فجر، با همفکری حجت الاسلام کمال و همکارانشان در اداره کل امور تبلیغی تصمیم بر این است که اعزام های مصوب برخی از میزها در دهه فجر صورت پذیرد. در همین راستا لازم است مبلغانی که در دهه فجر به مناطق مختلف به ویژه مدارس اعزام میشوند، یکی از محورهای کار خود را به انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در عرصه های مختلف اختصاص دهند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تأکید بر تبلیغ مستند در حوزه دستاوردهای انقلاب اسلامی افزود: اداره تأمین منابع، کتابی را تحت عنوان «انقلاب ۴۰ ساله، نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی» که مجموعه از ۱۲ مقاله در حوزه های مختلف دستاوردهای مادی و معنوی جمهوری اسلامی می باشد را در روزهای اخیر به چاپ رسانده که کتاب نسبتا کاملی است و با توجه به آمار و ارقام مستندی که در آن ارائه شده است می تواند کمک خوبی برای ایام تبلیغ برای مبلغان باشد. در کنار این کتاب، سلسله جلساتی در آذر ماه پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار شد که در سایت بلاغ بارگزاری شده و قابل استفاده توسط مبلغان است.

وی با اشاره به مسأله محوری و تخصصی شدن اعزام ها عنوان کرد: ممکن است برخی دوستان این تلقی را داشته باشند که تخصصی شدن اعزام ها موجب محدودیت ما شده است. اصل این محدودیت قابل پذیرش است، اما مسأله محوری به نوعی پشتیبان فعالیت های تخصصی است. در حال حاضر بسیاری از فعالیت های خاص و تخصصی در حال اجراست که در گذشته اصلا مطرح نبود؛ این فعالیت ها در پی طرح مسأله محوری فعالیت های تبلیغی شکل گرفته است.

حجت الاسلام روستا آزاد ادامه داد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مدیران دفتر تبلیغات اسلامی، ایشان هم بر آسیب شناسی اعزام های عمومی تأکید کردند و هم نسبت به گروه های تبلیغی عنایت داشتند. ایشان فرمودند اگر مبلغی، مدتی را در یک منطقه مشغول به تبلیغ می شود، باید طوری برنامه ریزی کند که حتی اگر دوباره به آن جا برنگشت، جریان تبلیغ در آنجا کماکان جاری باشد. این شاخص ها نیاز به آموزش دارند و باید مبلغان در این راستا تربیت شوند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برخی اعزام های تخصصی گفت: ما اکنون اعزام های تخصصی با موضوعاتی از قبیل سبک زندگی، مصرف کالای فرهنگی، اعتیاد، آسیب های اجتماعی و ... را داریم. در کنار آن اعزام هایی در قالب طرح تربیت محور را در برنامه های تخصصی داریم که در شهرهای قم و اراک در حال اجرا می باشد. همچنین اعزام های تخصصی با مسأله ی وهابیت، بهائیت، مسیحیت تبشیری و سایر آسیب های فکری و اجتماعی در دستور کار اعزام های دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد. همه ی این اعزام ها با توجه به نگاه مسأله محور و تخصصی به موضوعات شکل گرفت.

وی آسیب شناسی را در حوزه اعزام های تخصصی ضروری دانست و اظهار کرد: اعزام های عمومی به ویژه در ایام مناسبتی، متولیان زیادی دارد و خود مردم نیز به این امر اشتیاق دارند و زمینه های اعزام مبلغ را آماده میکنند. حمایت از مبلغان در ایام غیر تبلیغی یکی از مشکلات مبلغان است. این کار توجیهی ندارد که در ایامی که خود مردم از مبلغان حمایت می کنند دفتر تبلیغات اسلامی نیز حمایت کند اما در سایر ایام که حمایتی از سوی مردم یا سایر نهادها صورت نمیگیرد، دفتر تبلیغات اسلامی نیز دست از حمایت از مبلغان بکشد. باید با ظرافت بتوانیم بخشی از این اعزام ها را به سمت مباحث تخصصی ببریم. در کنار این مباحث باید به مواردی مانند محل تبلیغ و اسکان توجه کرد و این که ممکن است گروه های تخصصی تشکیل شود اما از توانایی های آن ها به خوبی استفاده نشود و زحمات همه ی کسانی که در مجموعه دفتر تبلیغات مشغول به تلاش هستند هدر برود.

حجت الاسلام روستا آزاد خاطرنشان کرد: تجربه ی اعزام تابستان و برنامه های آن بسیار تجربه ی خوبی بود. اگر بتوانیم قدری هزینه ها را کاهش دهیم و به کارهایی از قبیل اعزام به مدارس، اعزام تابستانی، اعزام به محافل خانگی و ... اختصاص دهیم، اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود. البته باید اقتضائات آموزشی و ارتباطات با مجموعه های مختلف را مورد توجه قرار دهیم تا شاهد تأثیرات دوچندانی در این اعزام ها باشیم./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات