۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۹۵۴۳۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۹ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران امروز به ۴ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسید.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز دوشنبه افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۸.۱ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۸۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۸۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.
_________________________

تعداد یارانه بگیران چقدر است؟
 
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: طبق آخرین آمار‌ها در آبان ماه سال جاری ۷۷ میلیون و ۳۸۷ هزار نفر یارانه نقدی گرفتند.

همچنین طبق گزارش دیوان محاسبات آمار این تعداد یارانه‌بگیر نسبت به اسفند سال ۱۳۸۹، ۲۰.۲ د رصد رشد دارد.

براساس این گزارش تا تاریخ ۱۳ آذر ۹۷ حدود ۲۸ هزار و ۲۹ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد.

به طور میانگین پرداخت هر ماه یارانه ۳ هزار و ۵۰۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
_________________________

تاسیس آزمایشگاه بلاک چین و رمز ارز برای اولین بار در کشور

سید ابوطالب نجفی از مسئولان بانکی در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سخنانی با اشاره به طراحی مدل جدیدی از کسب و کار برای پیشبرد اهداف فناوری بلاک چین، از تاسیس آزمایشگاه بلاک چین و رمزارز برای اولین بار در کشور خبر داد و با تاکید بر اینکه هدف از بهره برداری از بلاک‌چین، کسب مزیت رقابتی جدید و خلق طرحی نو در مدل‌های کسب و کار موجود است، گفت: معتقدیم فناوری بلاک‌چین، زمانی بر خلق بهینه ارزش می‌افزاید که بزرگترین اکوسیستم ممکن از ذی نفعان را در اختیار داشته باشد و در این صورت نویدبخش شفافیت، نظارت و پایداری بیشتر برای جامعه خواهد بود.

این مقام مسئول در نظام بانکی، با بیان اینکه بلاک‌چین فناوری است که با ظهور بیت کوین، معرفی شد، اما بسیار فراتر از رمزارز‌ها و انتقال پول است، افزود: این فناوری می‌تواند به کاهش هزینه‌ها، بهبود فرایند‌های خاص، ردیابی اطلاعات مشتری، افزایش امنیت و کاهش تقلب و کلاه‌برداری و همچنین افزایش شفافیت کمک کند؛ اما فناوری بنیادی بلاک‌چین برای پیاده‌سازی در کاربرد‌های تجاری گسترده، هنوز آماده نیست.

وی تصریح کرد: این فناوری دچار سردرگمی واژه‌ها و انتظارات غیرواقع بینانه شده است و شرکت‌ها هنوز با چالش‌هایی در زمینه مقیاس‌پذیری، انطباق با قوانین، مدل حاکمیت قوی، هویت‌سنجی و پیچیدگی فناوری مواجه هستند؛ بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا زمان به بلوغ رسیدن این فناوری، سازمان‌های پیشرو، افزایش دانش و انجام پروژه‌های آزمایشی که بتوانند به توسعه این مفهوم کمک کنند را در دستور کار قرار دهند.

نجفی افزود: ظهور بلاکچین با از میان برداشتن واسطه‌ها و همچنین ارائه خدمات جدید در حوزه رمز ارزها، چشم‌انداز جدید «بانک‌داری بدون بانک» را مطرح ساخته است.

وی با اشاره به اینکه تحول عظیمی در مدل‌های کسب و کار رخ داده و آن، به رسمیت شناخته شدن اشیاء بعنوان یک موجودیت مستقل در کسب و کار‌ها است، اظهار داشت: اشیاء برای تعامل با یکدیگر، به یک بستر اعتماد نیاز دارند. بلاک چین و قرارداد‌های هوشمند بعنوان فونداسیون اعتمادساز آینده بین اشیاء عمل خواهد کرد. بنابراین، جهان آینده، جهان اشیاء هوشمند، قرارداد‌های هوشمند و کسب و کار‌های هوشمند خواهد بود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ایران با بیان اینکه بلاک چین از این حیث انقلاب بنیادی محسوب می‌شود که برای نخستین بار در تاریخ، با تکیه بر فناوری، می‌توان اعتماد ایجاد کرد، گفت: فن‌آوری بلاک‌چین این پتانسیل را دارد که مدل‌های کسب و کار را از مدل‌های اعتماد بر پایه عامل انسانی و سازمان‌های واسطه به مدل‌های اعتماد بر پایه الگوریتم تبدیل کند؛ بنابراین در صنایعی نظیر صنعت مالی که اساس کسب درآمد، عملکرد در نقش نهاد اعتماد است، مدل کسب و کار موجود به شدت تهدید خواهد شد.

وی با بیان اینکه فناوری بلاک چین یک تفاوت عمده با دیگر فناوری‌ها دارد و می‌تواند در ساختن جهانی بهتر ایفای نقش کند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این فناوری فرصتی برای حل برخی از مشکلات تاریخی جوامع انسانی باشد.

نجفی گفت: رصد کسب دانش تئوری بلاک چین و رمز ارز‌ها و پلتفرم‌های مختلف بلاک چینی، تاسیس آزمایشگاه بلاک چین و رمزارز، ایجاد محیط توسعه و تست انواع پلتفرم‌ها و راهکار‌ها و میزبانی از فین تک‌های فعال در حوزه بلاک چین با هدف جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص و پیاده سازی راهکار‌های مالی و بانکی مبتنی بر بلاک چین در قالب پلتفرم بلاک چینی برنا از اقدامات این شرکت در حوزه بلاک چین است.
_________________________

شاخص بورس ۳۳۴ پله بالا رفت
 
شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد ۳۳۴ پله‌ای در جایگاه ۱۶۰ هزار و ۱۵۳ واحدی ایستاد. در معاملات امروز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال در ۱۲۸ هزار نوبت دادوستد شد.
 
بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۹۷ رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۱۱۴ واحد افزایش یافت.
 
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۸۰ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور ۳۶۰ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد. شاخص بازار اول مربوط به شرکت‌های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲۸۷ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۴۷۲ افزایش یافت.
 
بر این اساس، در معاملات امروز نماد‌های پارس (پتروشیمی پارس)، فملی (ملی صنایع مس)، شخارک (پتروشیمی خارک)، فولاد (فولاد مبارکه)، دعبید (داروسازی دکتر عبیدی) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و وبملت (بانک ملت) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) بیشترین فشار منفی را وارد کرد.

بانک‌ها همچنان صدرنشین معاملات
 
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۰۲ میلیون سهم به ارزش ۶۹۸ میلیارد ریال دادوستد شد؛ گروه فرآورده‌های نفتی به ارزش ۳۳۵ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۳۰۳ میلیارد ریال، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.
 
گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش ۲۷۵ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه اطلاعات و ارتباطات نیز با معاملاتی به ارزش ۲۵۴ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) پنج واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۱۴ واحدی قرار گرفت؛ در این بازار بیش از ۹۵۰ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد.
 
همچنین در معاملات امروز نماد‌های زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیرمثبت را بر شاخص داشتند.
_________________________

ایران بهشت دلالان و فراری‌های مالیاتی!

شرایط خاص اقتصاد کشور و وجود تنگنا‌های ارزی از سویی و از سوی دیگر تحریم‌های نفتی باعث شده تحقق منابع بودجه‌ای سخت‌تر از سال‌های گذشته باشد. در چنین شرایطی تمرکز بر درآمد‌های مالیاتی بیشتر از هر زمان دیگری است.

در این بین به نظر می‌رسد، دیگر جایی برای مماشات سازمان امور مالیاتی با برخی از مؤدیان مالیاتی و اعطای معافیت‌های مالیاتی وجود نداشته باشد. در این باره یک اقتصاددان با مقایسه نسبت مالیات و تولید ناخالص داخلی در ایران و برخی از دیگر کشور‌ها بر افزایش این نسبت که در ایران هفت درصد است، تاکید کرد.

مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که ظرفیت مالیاتی کشور به صورت بالقوه بسیار بیشتر از ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی است که در بودجه سال آینده مشخص شده است، اظهار کرد: واقعیت این است که بودجه جاری کشور باید از محل درآمد‌های غیرنفتی تأمین شود. در سال ۱۳۹۸ بودجه جاری حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که اگر این میزان را از ۲۰۸ هزار میلیارد تومان درآمد‌های دولت کسر کنیم، تراز عملیاتی بودجه جاری به دست می‌آید که حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان می‌شود. این مبلغ باید از محل نفت یا سایر منابع تأمین شود. این در حالی است که درآمد‌های نفتی باید برای فعالیت‌های عمرانی یا زیرساختی مورد استفاده قرار گیرد.

حقوق‌بگیران بیشتر از همه مالیات می‌دهند

پازوکی با تاکید بر این که برای افزایش درآمد‌های مالیاتی فقط دو راه داریم، اظهار کرد: یکی از این شیوه‌ها این است که جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و دیگری هم این است که بتوانیم معافیت‌های مالیاتی را به صفر برسانیم. در این راستا باید از هر کسی که به موجب قانون درآمدی دارد، مالیات اخذ شود.

این اقتصادان ایران را بهشت دلالان و فرار مالیاتی توصیف کرد و گفت: شخصی مانند بابک زنجانی با آن همه درآمد توسط سازمان امور مالیاتی به دادگاه معرفی نشد، در حالی که علاوه بر جرایم دیگر او مرتکب فرار مالیاتی هم شده است.

این اقتصاددان در ادامه به نسبت پرداخت مالیات توسط صاحبان مشاغل و کارمندان دولتی پرداخت و گفت: صاحبان مشاغل ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند، در حالی که حقوق بگیران دولتی بسیار بیشتر از این‌ها پرداخت مالیات دارند.

الکترونیکی‌سازی خدمات، راهکاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی

پازوکی در نهایت برای حل مشکل فرار مالیاتی به ایده الکترونیکی سازی خدمات که پیش از این هم مطرح شده بود رسید و با بیان این که در حوزه مالیاتی مشکلات قانونی نداریم، اظهار کرد: باید سازماندهی وصول مالیاتی را ارتقا دهیم و با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و اتصال دستگاه‌های مختلف مالی و نظارتی با دستگاه‌های گمرکی مسیر گردش پول و ورود کالا را مشخص کنیم.

او همچنین به مزایای پیوستن به FATF برای بهبود عملکرد سیستم مالی اظهار کرد: واقعیت این است که بخشی از خود نظام مالی اقدام به پولشویی می‌کند که اگر ما در این حوزه رصد قوی‌تری داشته باشیم، می‌توانیم وصول مالیات را افزایش دهیم.

از مرگ می‌توان فرار کرد، از مالیات نه!

این اقتصادان همچنین با اشاره به اصطلاحی آمریکایی با این عنوان که "از مرگ می‌توان فرار کرد، اما از مالیات نه"، به مقایسه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران و برخی از دیگر کشور‌ها پرداخت و گفت: نسبت مالیات پرداختی به تولید ناخالص داخلی در ایران هفت درصد است در حالی که این نسبت در ترکیه ۲۰ درصد و در اسکاندیناوی ۵۰ درصد است.

بنا به این گزارش، با توجه به این که درآمد‌های مالیاتی در سال جاری ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود رشد آن به ۱۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در شرایطی است که عملکرد بودجه سال جاری در نیمه نخست از این حکایت داشت که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده محقق شده بود که نسبت به مصوب برای این دوره محقق نشد. حدود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان از درآمد‌ها متعلق به درآمد‌های مالیاتی است و مابقی آن تا ۵۵ هزار میلیارد تومان به سایر درآمد‌ها اختصاص دارد.
_________________________

آخرین تحولات بازار گوشت قرمز

حسن شکوهی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری، با انتقاد از نوسان چشمگیر قیمت گوشت در بازار اظهار کرد: همه روزه قیمت گوشت به سبب سودجویی دلالان و عوامل واسطه در بازار با نوساناتی روبروست.

وی افزود: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۵ تا ۸۷ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر نوسان چشمگیری داشته است.

شکوهی درباره اینکه توزیع گوشت‌های وارداتی تاثیر چندانی بر کنترل بازار و کاهش قیمت گوشت در بازار نداشت بیان کرد: در شرایط کنونی میزان واردات به حدی نیست که بتواند کمبود گوشت در بازار را جبران کند و بتواند بر کاهش قیمت در بازار مؤثر باشد که به همین خاطر از مسئولان ذی‌ربط انتظار می‌رود که میزان واردات را افزایش دهند تا در ایام پایانی سال شاهد افزایش مجدد قیمت گوشت در بازار نباشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق دام در ماه‌های اخیر بر کمبود گوشت و افزایش قیمت در بازار بیش از پیش دامن زد گفت: با توجه به تأکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر کنترل قاچاق دام از مرز‌های کشور انتظار می‌رود که ستاد مبارزه با قاچق کالا و نیروی انتظامی برخورد جدی با این موضوع داشته باشند چراکه جلوگیری از خروج دام در کنترل بازار گوشت اثرگذار است.

وی قیمت هر کیلو دام زنده گوسفندی را ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر سهمیه واردات گوشت افزایش نیابد و توزیع گوشت‌های وارداتی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط کنترل نشود بی شک نوسان قیمت گوشت در بازار استمرار خواهد یافت.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: طبق اعلام مسئولان پشتیبانی امور دام قرار است واردات دام زنده انجام شود. با ورود اولین پارت دام زنده به کشور در هفته آتی به سبب جو روانی شاهد کاهش قیمت گوشت در بازار خواهیم بود.

شکوهی در پایان افزایش نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و کنترل بر توزیع گوشت‌های وارداتی را ضروری دانست و گفت: با توجه به آنکه بخشی از گوشت‌های وارداتی سر از بازار آزاد در می‌آورد از این رو مسئولان اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید با اعمال نظارت‌های بیشتر از سودجویی و رانت افراد که می‌تواند بر آشفتگی بازار تأثیرگذار باشد جلوگیری کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات