۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۹۵۵۱۴
آیت الله اعرافی با تبیین رسالت روحانیت در قبال انقلاب:

حضور در سنگر پاسخ به شبهات و نیازهای جامعه وظیفه اصلی حوزه است

حضور در سنگر پاسخ به شبهات و نیازهای جامعه وظیفه اصلی حوزه است
آیت الله اعرافی گفت: امروز انواع شبهات و سؤالات را داریم که بایستی درختواره و نقشه اجرای مناسبی برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم رونمایی از نرم‌افزار «پاسخ ویژه ولایت فقیه2 و نرم‌افزارهای مناسبتی "انقلاب ماندگار و کوثر2" و تازه ترین آثار مکتوب "حکومت امام علی(ع)، هدف آفرینش انسان(پرسش‌ها و پاسخ‌ها)، مصاحف قرآنی، نقد مبانی تاریخ‌مندی قرآن و بررسی باستان گرایی و نو زرتشتی گری "» که امروز به مناسبت پاسداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد، با اشاره به مقامات والای حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در میان مقامات و شئونات بی پایان حضرت زهرا(س) مراتب علمی ایشان سنگ بنای این شخصیت بزرگ است.

مدیر حوزه‌‌های علمیه با بیان این که مهم ترین ضلع در ساختمان شخصیت انسان‌ها، ضلع معرفت و شعاع دانشی است، گفت: درباره معصومان(ع) معتقد هستیم که حوزه معرفتی آنها اختصاصی به مدار متعارف تعلیم و تربیت دنیوی ندارد.

وی افزود: معرفت قدسی و افاضی که از اطمینان کامل برخوردار است، اساس امامت، ولایت و هدایت غیبی بوده که آدمی هیچ‌گاه نباید از هدایت این نوع انسان‌ها بی بهره باشد و حضرت زهرا(س)  از این مقامات برخوردار بوده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که حضرت زهرا(س) در سن 18 سالگی به این قله بلند دست یافته است، بیان کرد: نکته‌ای که موجب شگفتی بیشتری می‌شود، وساطت ایشان در معرفت سایر ائمه طاهرین(ع) است؛ مصحف حضرت فاطمه(س)  و دانش‌هایی که به ایشان افاضه شده است، به این معنا است که هم مادر صلبی و فیزیکی و هم مادر معرفتی ائمه طاهرین(ع) هستند.

وی با اشاره به ضرورت شناخت پدیده انقلاب اسلامی در حوزه بیان کرد: از مهد علمی حوزه، انقلابی با وسعتی عظیم پدید آمد که غیرقابل انکار است، قم در اوایل بلوغ خود، انقلابی تولید کرد که جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و این نکته بسیار عظیمی است.

استاد درس خارج حوزه‌ علمیه قم خاطرنشان کرد: در زمانی که یکی از سیاه‌ترین دیکتاتوری‌های عالم در حال شکل‌گرفتن بود، مهمترین حوزه علمی دینی در قم تأسیس شد.

وی با اشاره به سختی‌ها و فساد گسترده دستگاه پهلوی بیان کرد: بایستی قدر این انقلاب شکوهمند دانسته شود، چراکه همه دشمنان به صف شده‌اند تا به این انقلاب بزرگ ضربه وارد کنند و این رسالت حوزویان را سنگین‌تر می‌کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که یکی از رسالت‌‌های حوزه‌های علمیه حضور در سنگر پاسخ به شبهات و پرسش‌های جامعه است، اظهار داشت: آن‌چه برای حوزویان اولویت دارد، رسالت تهاجمی تبیینی و تبلیغی و حضور قوی، مدافعانه و به روز در سنگر پاسخ به شبهات است که به شکل مناسب پاسخ مناسب را به مردم عرضه کنند، البته این دو رسالت مرزهای تفکیکی با یکدیگر دارند.

وی عنوان کرد: زمانی که در مقابل شبهات قرار می‌گیریم، دو وظیفه ارائه پاسخ حکیمانه و دقیق به سؤالات و بازسازی رسالت اولیه خود در این منظومه تهاجمی را داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: مراکز پاسخ‌گویی باید علاوه بر پاسخ اولیه، به دنبال تحول و توسعه در منابع اولیه علمی حوزه باشند، در این صورت تمام بخش‌های حوزه در حال دفاع از این منظومه خواهند بود.

وی با بیان این که یکی از محورهای اساس ترقی و تحول در حوزه این است که هجوم سؤالات و شبهات را بتوانیم به دانش‌های پایه‌ای حوزه برگردانیم و آنها را بازسازی و متحول کنیم، گفت: مدیریت حوزه در تلاش است که بنیان علمی حوزه، بنیانی باشد که در عین ذی قیمت بودن ریشه‌های آن، تحول پیدا کند.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: امروز انواع شبهات و سؤالات را داریم که بایستی درختواره و نقشه اجرای مناسبی برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های پیش‌رفته برای تمام این رسالت‌ها، بسیار مهم است، به رغم این که حوزه قم پیشگام تحقیقات و پژوهش‌های مبتنی بر فناوری است، اما همچنان در این زمینه نیازمند اقدامات گسترده‌تری هستیم.

وی ادامه داد: بر پایه کارهای سنگین انجام شده، طرح سنگین‌تری را دنبال می‌کنیم که هوش مصنوعی و اجتهاد یکی از مهترین طرح‌های پیش‌رو است.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که قلمرو هوش مصنوعی با زوایای مختص به آن، بسیاری از حوزه‌های علمی و دانشی دنیا را در چنبره خود قرار می‌دهد، اظهار داشت: از این رو بحث‌ فناوری‌ها به خاطر سرعت بخشیدن در کارهای علمی بسیار مهم بوده و باید پیگیری شود.

وی در پایان افزود: پرسش‌ها و شبهات امروز منطقه‌ای و محلی نیست، از این رو دایره مشترکات در این زمینه در نقاط مختلف جهان رو به گسترش است، البته بایستی از زبان و شیوه‌های مختلفی در این راه بهره گرفته شود که شبکه‌ای شدن پاسخ به مسائل در این مسیر فواید بسیار فراوانی دارد./876/پ202/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مهدی شاهی
ارسال نظرات