۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۵۹۵۵۴۲
آیت الله علم الهدی:

اهالی موسیقی این هنر را از رفتن به سمت ابتذال نجات دهند

اهالی موسیقی این هنر را از رفتن به سمت ابتذال نجات دهند
امام جمعه مشهد با بیان ضرورت نجات موسیقی از ابتذال، گفت: اساتید و هنرمندان از حرمت موسیقی مهذب و متعالی پاسداری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در جلسه ای به مناسبت فرارسیدن ایام الله پیروزی انقلاب که با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب هنر در دفتر وی برگزار شد با بیان اینکه مقوله هنر هم طراز با مقوله علم است، گفت: احساس موتور محرک وجود انسان است و او را در مسیری که عقل و علم نشان می دهد، هدایت می کند. آن چیزی که احساسات انسان ها را تصرف می کند و هیجانات شان را به غلیان درمی آورد هنر است.

امام جمعه مشهد با اشاره به نقش علم و هنر در تربیت انسان افزود: تربیت و پرورش فکر به وسیله علم و دانش است و تربیت و پرورش احساسات نیز به وسیله هنر انجام می پذیرد.

وی بالاترین مقام در تربیت احساسات را متعلق به هنر موسیقی دانست و خاطر نشان کرد: در بین انواع رشته های هنری، موسیقی جایگاه اول را در نفوذ به احساسات انسان ها دارد و هیچ هنر دیگری همچون موسیقی چنین توانایی را ندارد که بتواند تمامی خصائص جسمانی انسان را در قبضه احساسات او قرار دهد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه نظر فقهی اش درباره موسیقی همان نظر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) موسیقی را هنر می دانستند اما آن بخشی از موسیقی که مصداق لغو است را حرام اعلام کردند. در آیه «و الذین عن اللغو معرضون» به وجوب اعراض از لغو اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: البته لغو بودن یک موسیقی باید برای شنونده ثابت شده باشد و در رابطه با آن به یقین رسیده باشد. امام خمینی(ره) می فرمایند که اگر فردی در لغو بودن یک قطعه موسیقی شک داشت، گوش کردن به آن قطعه جایز است. رهبر معظم انقلاب نیز همین نظر را دارند.

وی موسیقی دوران کنونی را نیازمند  دانست و خاطر نشان کرد: هنرمندان و موسیقی دانان به شدت از ابتذال موسیقی در روزگار کنونی گلایه مند هستند. متاسفانه جنایت و ظلمی که در حق موسیقی شده باعث شده تا این هنر ذبح و در طول تاریخ به عنوان ابزاری برای ابتذال و عیاشی شاهان و سلاطین استفاده شود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر تاریخ اجرای موسیقی را بررسی کنیم متوجه می شویم که به کارگیری این هنر به عنوان ابزاری برای ابتذال بیش از کاربرد هنری خالص آن بوده است. چراکه همیشه قدرت در دست افراد ظالم بوده و آنان نیز این هنر را در جهت عیاشی خود به کار گرفته اند.

امام جمعه مشهد با اشاره جلوگیری امام خمینی(ره) از ایجاد بدعت در تحریم موسیقی افزود: در اوایل انقلاب گروهی برای اینکه به زعم خود حدود شرعی موسیقی را رعایت کنند، موسیقی متن سریالی را حذف کرده و با استفاده از ترکیب صدای باد و آب نوع دیگری از موسیقی را در پس زمینه سریال قرار داده بودند. امام خمینی(ره) به این افراد خرده گرفتند و دستور دادند تا موسیقی متن به سریال بازگردانده شود.

وی نظر امام خمینی(ره) درباره موسیقی را بسیار مناسب دانست و خاطر نشان کرد: ایشان اجازه دادند گروه ارکستر به صورت زنده در برابر شان ساز و تار بنوازد. این اقدام امام خمینی(ره) در تاریخ مرجعیت شیعه بی سابقه بود و باید دانست که ایشان با این حرکت خواهان خارج کردن این هنر از سلطه سلاطین عیاش و ایجاد تحول در مضامین آن بودند.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به طرح موضوع «عدم وقوع غنا در برخی موسیقی های سنتی و مقامی» از سوی حضار تصریح کرد: برخی افراد در تاریخ مانند ناصرالدین شاه و حاکم خراسان مجالس عیاشی خود را با همین موسیقی های مقامی برگزار می کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به اراده انقلاب اسلامی به ایجاد دگرگونی در هنر موسیقی افزود: هنرمندان باید آثار معنوی و سازنده موسیقی را از جریان ابتذالی آن جدا کنند. همچنین موسیقی دانان باید به کمک موسیقی آمده و این هنر موثر را با خالص کردن آن از ابتذال نجات دهند.

وی در پاسخ به منتقدان عدم برگزاری کنسرت در مشهد گفت: منتقدان می گویند که عدم برگزاری کنسرت در مشهد موجب افزایش موسیقی های زیرزمینی و سوق دادن جوانان هنرمند به این محافل مبتذل است. باید به این نکته توجه کرد که اصل مساله موسیقی زیرزمینی سودجویی برخی افراد است و این افراد که از این راه به پول های هنگفت نامشروعی می رسند، با برگزاری کنسرت در مشهد هم از کار خود دست نخواهند کشید.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: منتقدان برای اثبات این امر که اگر در مشهد کنسرت برگزار شود در آن ابتذال رخ نخواهد داد، با ملاک های فنی خود در خصوص موسیقی های مهذب یک نمونه از کنسرت های برگزار شده در تهران که خالی از ابتذال است را نشان دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به افزایش آموزشگاه های موسیقی در مشهد نسبت به ۱۴ سال گذشته افزود: فضای آموزش موسیقی در مشهد نه تنها محدود نشده، بلکه رشد داشته است.

وی پاسداری از حرمت موسیقی را تکلیف وجدانی موسیقی دانان دانست و خاطر نشان کرد: اساتید موسیقی باید نسبت به ترویج موسیقی مهذب اهتمام بیشتری بورزند و همچنین از حرمت موسیقی پاسداری کنند. بزرگان این حرفه نباید اجازه دهند این هنر به ابتذال کشیده شود و خود نیز برای کسب درآمد بیشتر به این انحراف دچار شوند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات