۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۵۹۵۵۵۰
تولیت آستان قدس رضوی:

گفت و گوی ادیان جلوه مبارزه با خشونت های جاهلی است

گفت و گوی ادیان جلوه مبارزه با خشونت های جاهلی است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: گفت و گوی ادیان جلوه ای از مبارزه در برابر جریان های تکفیری، انحرافی و خشونت های جاهلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان که پیش از ظهر امروز در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) بنیانگذار گفت و گوی بین ادیان بودند.

وی افزود: امیدواریم که با توجه به شخصیت و سیره امام رضا(ع) که محور گفت و گو بین ادیان بودند، بتوانیم در این نشست و کمیسیون های موضوعی، بحث گفت و گوی ادیان را پیش ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت و گوی بین ادیان را یک حرکت معرفتی دانست و اظهار کرد: گفت و گوی بین ادیان توحیدی و ابراهیمی در بارگاه منور رضوي می تواند جلوه ای از مبارزه در برابر جریان های تکفیری، جریان های انحرافی و خشونت های جاهلی باشد و يك حركت معرفتي است که حقیقت و نورانیت را بر همه آشکار و هرگونه باطل و اندیشه های نادرست در مورد ادیان ابراهیمی را می زداید.

گفت و گوی بین ادیان، اشتراکات ادیان توحیدی و ابراهیمی را تقویت می کند

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که این گفت و گو ها، اشتراکات ادیان توحیدی و ابراهیمی را تقویت می کند، ابراز کرد: ما با یهودیت و مسیحیت اشتراکات بسیار داریم اما با صیهونیست ها و کسانی که داعیه دین داری دارند و به ادیان ابراهیمی ضربه زده و موجب انشقاق می شوند، هیچ نقطه اشتراکی نداریم.

وی گفت: این ارتباط و گفت و گو های بین ادیان نشان می دهد که جامعه مبتنی بر توحید، اخلاق و معنویت بوده و زندگی انسان برخوردار از عدالت و محبت باشد و در برابر کسانی که ادامه زندگی خود را با انحراف عقلانیت و عدالت می‌دانند، ایستادگی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: در مغرب زمین بیش از 300 سال پس از رنسانس با معنویت مبارزه کردند که نتیجه آن جنگ جهانی اول و دوم، 70 سال ظلم بر مردم مظلوم فلسطین و ظلم های بسیاری بر مردم جهان بود و این نتیجه دوری معنویت از سیاست است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران پرچم کرامت انسانی را برافراشت، ابراز کرد: انقلاب اسلامی ایران پیوند بین دین و سیاست در تمام شئون را برافراشت و این دعوت را برای هم عالم داشت که می توان با اعتقاد به خدا و خداباوری زندگی توأم با اخلاق محبت و معنویت داشت.

شروط گفت و گوی موفق بین ادیان

وی به 4 شرط برای گفت و گوی بین ادیان اشاره کرد و گفت: وحدت در مبدأ، وحدت در مقاصد، عدالت، انصاف و اخلاق در تعامل و گفت و گو و اهتمام و جهد و کوشش جدی از شرط های گفت و گوی موفق بین ادیان است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اشتراکات ادیان ابراهیمی، اظهار کرد: خداپرستی و اعتقاد به معاد و پیامبر خدا، عدالت، محبت و دلدادگی به خدا و دگرخواهی در پرتو خداخواهی از جمله این اشتراکات است.

تولیت آستان قدس رضوی نجات و تکامل را مقصد اصلی انسان دانست و ابراز کرد: جایگاه انبیای الهی جایگاه برتر بوده، ما را به تعالی و رشد فرا می‌خوانند، کرامت امروز انسان معاصر با عمل به آموخته های انبیا و عمل به آیاتی که برای هدایت انسان نازل شده است، حاصل می شود.

وی ابراز کرد: الگوی تعامل و گفت‌وگوی ادیان با شرط عدالت، انصاف و اخلاق می‌تواند گفت‌وگوی خوبی باشد، اما گفت‌وگوی ارباب رعیتی را هرگز نمی‌پذیریم، همه ما در پرتو ربوبیت حق هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: این نشست ها و کنفرانس‌ها ارزشمند است، اما باید جهد و کوشش جدی داشته باشیم، بستر این شروط در پرتو عالم آل محمد(ص) و در پرتو انسان کامل محقق می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که امام رضا(ع) رمز وحدت همه ادیان است، اظهار کرد: ما به تاسی و در پرتو نورانیت این امام همام می‌توانیم از این ائتلاف و رمز وحدت در مقابل تکفیر، الحاد و هر ظلمی استفاده کنیم./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات