۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۵۵۹۳
یادداشت؛

بخت اس پی وی باز می‌شود؟!

بخت اس پی وی باز می‌شود؟!
«اس پی وی» طبق آنچه تعریف‌شده، یک نظام اعتباری است که امکان مبادله کالا میان ایران و کشور‌هایی اروپایی را فراهم می‌کند
به گزارش خبرگزاری رسا، پس از مدت‌ها قول و قرار در اولین روز هفته جاری، نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد که تروئیکای اروپایی متشکل از فرانسه، آلمان و انگلیس بر سر ساز و کار مالی با ایران به توافق نهایی رسیده‌اند و قرار است دوشنبه این هفته همزمان با نشست بروکسل جزئیات نهایی آن را مشخص کنند.
 
درست در روزی که بنا بود طلسم رونمایی از «اس پی وی» نهایی شود، آمریکایی‌ها برای همتایان اروپایی خود خط‌ونشان کشیدند. یکی از مقامات کاخ سفید در این خصوص گفت: «ایالات‌متحده به‌طور کامل تحریم‌های ضد ایرانی خود را اعمال خواهد کرد و هرکسی که گامی در جهت تضعیف این تحریم‌ها بردارد با تنبیه سخت و قاطع آمریکا مواجه خواهد شد.»
 
البته اروپایی‌ها زرنگ‌تر از آن بودند که دست پدرخوانده را رو کنند و گفته‌اند که اختلافات میان اسپانیا و ایتالیا بر سر صدور بیانیه‌ای جداگانه درباره ایران روند کار را مختل کرده است! پس از فرصت ۸ ماهه‌ای که ایران به اروپا داد تا منافع برجامی کشورمان را از گزند تحریم‌های آمریکا حفظ کنند، حالا چک بی‌محل دوباره‌ای کشیده‌اند و می‌گویند ظرف یکی دو روز آینده حتماً از سوئیفت غیر دلاری رونمایی خواهند کرد؟!
 
«اس پی وی» طبق آنچه تعریف‌شده، یک نظام اعتباری است که امکان مبادله کالا میان ایران و کشور‌هایی اروپایی را فراهم می‌کند و مدعی هستند که از این طریق تهران و بروکسل می‌توانند بدون نیاز به بانک‌های اروپایی یا پرداخت پول به کشورمان، با یکدیگر تجارت کنند، اما پس از افزایش تهدید آمریکا، گمانه‌هایی مبنی بر کوچک شدن حیطه عملیاتی این ساز و کار به گوش می‌رسد. به گزارش رویترز، درنتیجه تهدید‌های آمریکا هدف این مکانیسم ویژه ممکن است تقلیل یافته و تنها به مبادله کالا‌های کمتر حساس مانند کالا‌های انسانی و غذا محدود شود!
 
مکانیسم مالی اروپا قرار است که درآمد‌های حاصله از صادرات نفت به اروپا را تضمین کند و آن را به‌صورت کالا دریافت کنیم، اما کمتر کسی به این امر توجه می‌کند که از میان ۲۸ کشور اروپایی، تنها دو کشور ایتالیا و یونان از تحریم‌های آمریکا معاف هستند.
 
یعنی این‌همه بیا و برو و سر و صدا برای دو کشور است که آن‌هم معلوم نیست معافیت آن‌ها توسط کاخ سفید تمدید شود! خب، اگر تمدید نشود تکلیف این ساز و کار چه می‌شود؟! مسلم است که در صورت اضافه شدن ایتالیا و یونان به لیست سیاه آمریکا، سوئیفت غیر دلاری عملاً کارایی محدود خود را از دست خواهد داد؛ به‌ویژه اینکه حتی با وجود تمدید معافیت، خبر‌هایی از محدود شدن کارایی «اس پی وی» به گوش می‌رسد.
 
نکته دیگر اینکه در صورت باز شدن بخت اس پی وی، درآمد‌های نفتی ایران از فروش نفت به این دو کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌رسد و در حقیقت بخشی از اسرار کشور در اختیار دشمنان جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. به‌بیان‌دیگر، اجرای اس پی وی با این حجم مختصر از تبادلات مالی با اروپا امنیت ملی نظام را به خطر می‌اندازد و مصداق «آش نخورده و دهان سوخته» می‌شود!
 
افزون بر این، قرار بود که این چارچوب مالی دردی از مشکلات تجاری ایران با اروپا را بگشاید، اما همان‌طور که یک دیپلمات فرانسوی تصریح کرده، اس پی وی فقط برای مجاب کردن ایران برای ادامه تعهدات برجامی است و کارایی دیگری ندارد: «هیچ‌کدام از اقداماتی که ما قصد داریم از آن‌ها استفاده کنیم معجزه نمی‌کنند، ولی کاری که در تلاشیم انجام دهیم، مجموعه‌ای از اقدامات هستند تا ایران را متقاعد کنیم به تعهداتشان در توافق هسته‌ای پایبند بمانند.»
 
این در حالی است که برخی از شرکت‌های بزرگ اروپایی اعلام کرده‌اند حتی در صورت عملیاتی شدن این کانال مالی، تمایلی به فعالیت اقتصادی در ایران ندارند و ریسک بازگشت به ایران را نخواهند پذیرفت. پیش‌تر از طریق ادله غیرقابل‌انکار تأکید شده بود که از نظر شرکت‌های اروپایی، تحریم‌های آمریکا ملاک است و چراغ سبز اروپای واحد به آن‌ها، دلگرمشان نمی‌کند.
 
شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند خطر حذف شدن از سوئیفت دلاری را به ازای مبادله تجاری با ایران به جان بخرند؛ یا باید ایران را انتخاب کنند یا تجارت با دیگر کشور‌های دنیا را. طبیعی است که انتخاب آن‌ها در این شرایط، حتماً ایران نخواهد بود.
 
گواه این مدعا، اظهارات چندی پیش یکی از مسئولین ارشد شرکت توتال است. وی در گفتگو با نشریه فایننشال تایمز تصریح کرد که «با وجود راهکار‌های اتحادیه اروپا برای استمرار مراودات با ایران، ما نمی‌توانیم در این کشور فعالیت کنیم چراکه ممکن است از سیستم مالی آمریکا محروم شویم.» مسئولان شرکت نفتی «انی» ایتالیا نیز مواضعی مشابه مدیران توتال اتخاذ کرده‌اند و به فایننشال تایمز گفته‌اند: «فارغ از این‌که اتحادیه اروپا چه راهکاری برای مراوده با ایران در قالب برجام ارائه کند، ما از هراس تحریم‌های آمریکا در ایران فعالیت نخواهیم کرد».
 
هرچند مسئولین ما اعلام کرده‌اند که منتظر اروپا نخواهند ماند و نگاه به شرق را دنبال خواهند کرد، ولی برخی شواهد و قرائن از معطل نگه‌داشتن امورات کشور به اجرای اس پی وی و در باغ سبز اروپا حکایت دارند. حسب گزارش‌ها، برخی اعتقاد راسخ دارند که به هر نحو ممکن باید حمایت اروپا را جلب کرد و آن را از دست نداد چراکه به‌زعم آنها، رضایت اروپایی‌ها بسیار مؤثرتر از جلب نظر کشور‌های شرقی است!
 
اروپایی‌ها ثابت کرده‌اند که هیچ‌گاه حاضر نیستند به خاطر منافع ایران، در مقابل آمریکا بایستند و اینکه در پسابرجام، هیچ واکنشی به بدعهدی یانکی‌ها نشان ندادند، به همین علت است. ازاین‌رو، به نظر نمی‌رسد که اس پی وی کمکی برای پویایی اقتصاد کشور باشد و بیشتر جنبه سمبلیک و نمادین دارد تا کشورمان را به عدم خروج از برجام متقاعد کند. همان‌گونه که ذکر آن گذشت، واشنگتن اروپا را تهدید کرده که چنانچه اس پی وی یا هر راهکار دیگری که به‌نوعی تحریم‌های ایران را دور بزند، عملیاتی کند، با برخورد سخت کاخ سفید روبه‌رو خواهد شد، لذا بسیار بعید که هیچ، محال است که قاره سبز منافع خود را قربانی یک ساز و کار نمادین به نفع جمهوری اسلامی نماید.
 
ضمن اینکه به اذعان بسیاری از کارشناسان، وابستگی اروپا به آمریکا در هم تنیده‌تر از آن است که بتواند یک‌تنه در برابر واشنگتن بایستد و تحریم‌های کاخ سفید را به چالش بکشد.
 
اس پی وی را اگر نماد نگاه به غرب برای گشایش و فتوحات اقتصادی بنامیم و بدانیم، راه‌حلی بسیار باثبات‌تر و مطمئن‌تر در برابر آن وجود دارد تا از آن طریق، به اقتصاد جهشی و مانا دست یازییم که عبارت است از اتکا به توانمندی‌های بی‌شمار داخلی.
 
جمهوری اسلامی به لحاظ منابع غنی زیر زمینی و نیروی کار، از معدود کشور‌های ثروتمند جهان به شمار می‌آید و حلقه مفقوده در این میان، مدیران انقلابی و جهادی هستند تا با برنامه‌ریزی درست و آینده‌نگرانه، همه ظرفیت‌ها را به میدان آورده و در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، دشمن را یک‌بار دیگر ناامید کنند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات