۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۵۹۵۵۹۶
یادداشت؛

مراقب آدرس غلط فرانسوی‌ها باشیم!

مراقب آدرس غلط فرانسوی‌ها باشیم!
نباید فراموش کرد که دولت فرانسه علی رغم مخالفت با خروج ترامپ از برجام، همچنان به تعهدات پشت پرده خود با تل آویو و واشنگتن پایبند مانده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کاخ الیزه همچنان به بازی مستقیم خود در زمین ایالات متحده آمریکا ادامه می‌دهد. اخیرا "برونو لومر"وزیر اقتصاد فرانسه با بیان اینکه ساز و کار ویژه پرداخت اروپا و ایران ظرف روز‌های آینده ثبت می‌شود، گفت اروپا باید به واشنگتن نشان دهد توان ایستادگی در برابر تحریم‌های یکجانبه را دارد.
 
در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت:
 
نخست اینکه "ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا" هرگز مترادف با اجرایی شدن آن نیست. چنانچه مقامات اروپایی اعلام کرده اند، در این خصوص همچنان ابهاماتی وجود دارد که از سوی اتحادیه اروپا برطرف نشده است! همچنین در خصوص ضمانت اجرایی این ساز و کار نیز تردید‌های اساسی وجود دارد. از این رو "ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا"، آن هم پس از ماه‌ها تاخیر عامدانه، نمی‌تواند به معنای عمل اروپا به تعهدات حداقلی خود در قبال برجام و ایران باشد.
 
نکته دوم مربوط به مواضع دوگانه مقامات فرانسوی در قبال ایران است. مقامات کاخ الیزه از یک سو جمهوری اسلامی ایران را نسبت به وضع تحریم‌های بیشتر و سخت‌تر در قبال فعالیت‌های موشکی کشورمان تهدید کرده و از سوی دیگر، سعی در بزرگنمایی موضوع ثبت کانال مالی اروپا دارند! این خود به معنای مخابره آدرسی غلط از سوی مقامات کاخ الیزه است. نباید فراموش کرد که مقامات فرانسوی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، به ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص "مهار موشکی ایران" تعهد داده اند.
 
طرح مکرر موضوع "تحدید توان موشکی ایران " و " مغایرت فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد" در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نخستین بازیگر اروپایی بود که موضوع مهار موشکی ایران و لزوم مذاکره با ایران در این خصوص را صراحتا مطرح کرد. بعد‌ها این خواسته بار‌ها از سوی ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه تکرار شد. در حال حاضر و در آستانه "ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا " نیز این موضوع از سوی مقامات کاخ الیزه تکرار شده است.
 
نکته سوم، به مواجهه دستگاه دیپلماسی کشورمان با بازی پارادوکسیکال و البته هدفمند فرانسوی‌ها مربوط می‌شود. واقعیت امر این است که مقامات دولت ماکرون علی رغم سخنان ظاهرا زیبایی که در خصوص استقلال از آمریکا و صیانت از برجام به میان می‌آورد، بازی مشترک و طولانی مدتی را با دولت ترامپ در تقابل با کشورمان طراحی و اجرا کرده اند. رصد هوشمندانه بازی برجامی و موشکی فرانسوی‌ها در برهه فعلی یک الزام محسوب می‌شود.
 
بدیهی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در این خصوص واکنش قاطعانه‌ای از خود نشان دهد. نباید فراموش کرد که دولت فرانسه علی رغم خروج دونالد ترامپ از برجام، همچنان به تعهدات پشت پرده خود به تل آویو و واشنگتن در مهار فعالیت‌های موشکی و تقابل با برنامه‌های منطقه ایران پایبند مانده است. همین مسئله، نشان از بازی مستمر و البته ناشیانه‌ای دارد که از سوی ماکرون و لودریان دنبال می‌شود.
 
در این معادله لازم است میان "اختلافات سطحی آمریکا و فرانسه " و " تقابل مطلق فرانسه و ایران "نوعی تفکیک هوشمندانه قائل شویم. قطعا این "تفکیک هوشمندانه" مقدمه‌ای برای مواجهه صحیح و دقیق با دولت فرانسه محسوب می‌شود. موضوعی که لازم است مسئولان سیاست خارجی کشورمان نسبت به آن توجه لازم را داشته باشند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات