۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۹۵۶۹۷
آیت الله کریمی جهرمی:

آسیب های اجتماعی نتیجه کم توجهی به اخلاق و تقوا است

آسیب های اجتماعی نتیجه کم توجهی به اخلاق و تقوا است
استاد حوزه با بیان اینکه اخلاق در پرتو تقوا تعالی پیدا می کند، آسیب های اجتماعی موجود در جامعه را به دلیل عدم توجه لازم به فرهنگ تقوا و اخلاق دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله كریمی جهرمی از اساتید اخلاق حوزه علمیه قم در نخستین جلسه درس اخلاق خود كه در شبستان شماره ٣ مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اینكه بر اساس قرآن كریم ایمان و تقوا سبب نزول بركات الهی می شود، گفت: برخی بزرگان می فرمودند همه ما بیمارانی هستیم كه از درگاه اهل بیت(ع) طلب شفا می كنیم.

وی با بیان اینكه انسان برای بهتر زندگی کردن باید مهارت های لازم را فرا بگیرد، اظهار داشت: نظم در زندگی مبتنی بر رعایت یك سلسله فنون و مهارت هایی است كه اگر انسان آن ها را فرا نگیرد لذت مادی و معنوی لازم را از زندگانی اش نخواهد برد.

آیت الله كریمی جهرمی با اشاره به آیه ٩٥ سوره اعراف ابراز داشت: ایمان به خداوند و رعایت تقوا نخستین مهارتی است كه انسان باید آن را رعایت كند تا خداوند عنایت خود را مشمول او كند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اخلاق در پرتو تقوا تعالی پیدا می كند، تأكید كرد: همه آسیب های اجتماعی موجود در جامعه آن جهت است كه فرهنگ تقوا در جامعه به گونه ای كه شایسته باشد نهادینه نشده است.

وی با بیان اینکه تقوا جامعه را از همه بدی ها و مفاسد پاكسازی می كند، افزود: تقوا بدان معنا است كه انسان در همه حال خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببیند؛ انسان با تقوا از ارتكاب گناه هایی همچون عجله و شتاب، شایعه پراكنی، قضاوت ناعادلانه و غیبت پرهیز می كند.

آیت الله کریمی جهرمی بر ضرورت رعایت جایگاه افراد در جامعه و رعایت ادب و احترام بزرگان خاطرنشان کرد: ما باید حرمت جایگاه دیگران را رعایت كرده و مراقب باشیم خویشتن را از جایگاه حقیقی خود بالاتر ندانیم؛ اگر مسأله جایگاه ها و مرتبه افراد در جامعه رعایت نشود تشخیص جاهلان از عالمان سخت خواهد شد؛ اگر این فرهنگ در جامعه نهادینه شود دیگر هیچ حرمتی شکسته نخواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت در همه سطوح خود باید بكوشد تا جایگاه حقیقی خود را بشناسد، افزود: ما نباید فریب القاب را بخوریم و خود را از جایگاه حقیقی که لایق آن هستیم بالاتر بدانیم، بلکه باید با رعایت جایگاه خود احترام شیوخ را نیز به خوبی حفظ كنیم، زیرا جامعه ای که کوچکترها جلو افتاده و بزرگان را پشت سر قرار دهند زندگی سالمی نخواهد داشت و دروغ و شیادی و جهل در آن موج خواهد زد.

وی با تأکید بر لزوم غنیمت شمردن فرصت ها خاطرنشان کرد: طلاب جوان باید از فرصت جوانی استفاده كرده و در عرصه های علمی، مادی و معنوی پیشرفت كنند و وقت خود را به بطالت نگذرانند.

آیت الله کریمی جهرمی یكی دیگر از عوامل مهارت های زندگی را پذیرش نصیحت های خیرخواهانه دانست و تأكید كرد: انسان در برابر موعظه های دلسوزانه نباید گردن كشی كند، بلكه باید آن را پذیرفته و به كار بندد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات