۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۹۵۷۰۰
در دوازدهمین نشست هیأت‌ پژوهی؛

کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» نقد و بررسی شد

کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» نقد و بررسی شد
دوازدهمین نشست هیأت‌ پژوهی به همت جامعه ایمانی مشعر و با محوریت نقد و بررسی کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دوازدهمین نشست هیأت‌پژوهی با محوریت نقد و بررسی کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» عصر امروز در شبستان امام علی(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، جبار رحمانی مؤلف کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» در این نشست با بیان اینکه هیأت های مذهبی از روح مذهبی جامعه برخاسته و نباید به نهادی حکومتی تبدیل شود، گفت: در کتاب «هیأت های عزاداری در ایران» سعی کرده ایم راهکارهای حفظ اصالت هیأت را تبیین کنیم.

وی با اشاره به اینکه حکومت می تواند برای حرکت هیأت ها نقش تسهیل گری ایفا کند افزود: هر محله چندصد نفری نیازمند یک هیأت است، اما امروز مشاهد می کنیم که در یک محل چندین هیأت وجود دارد که این موضوع به جای نفع، آسیب هایی نیز در پی خواهد داشت؛ از دیدگاه روانشناختی هنگامی که با این پدیده موجه می شویم درمی یابیم که افراد در آن محل دچار نوعی آسیب هستند که نمی توانند به خوبی انسجام خود را حفظ کنند.

رحمانی در ادامه با اشاره به اینکه کارکردهای دین به وسیله هیأت ها بروز و ظهور پیدا می کنند، ابراز کرد: ما نباید هیأت و مسجد را در مقابل یکدیگر قرار دهیم، زیر این دو در کنار همدیگر می توانند فعالیت های پرثمرتری انجام دهند.

در ادامه حجت الاسلام اصغر اسلامی تنها استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه روحانیت باید هیأت ها را تغذیه محتوایی کنند، گفت: امروز باید دانست که هیأت باید از سوی نهاد روحانیت تغذیه و یا گاهی نیز مدیریت شود، زیرا اگر هیأت ها از روحانیت جدا شوند نخواهند توانست جایگاه حقیقی خود را حفظ کنند.

وی یکی از شاخصه های هیأت تراز اسلامی را مردمی بودن معرفی کرد و عنوان داشت: امروز نظارت و ارزیابی بر هیأت ها باید مورد توجه قرار گیرد و تصفیه منابع تغذیه محتوایی آن نیز باید از سوی نهاد روحانیت انجام شود.

حجت الاسلام اسلامی تنها با اشاره به اینکه هیأت منابع غنی‌سازی بسیاری را در اختیار داشته اما همچنان این منابع خود را از دست می‌دهد، گفت: درصورتی که هیأت منابع خود را از حاکمیت تامین کند منبع پوشش مردمی را از دست می‌دهد به همان میزان که در حوزه اقتصادی باید به این موضوع توجه کنیم، در مباحث محتوایی نیز این اصل مهم است چراکه هر چقدر منابع هیأت غنی‌تر شود هیأت نیز می‌تواند به افق بالاتری دست یابد.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت مساجد ابراز کرد: اینکه جوانان میان مسجد و هیأت، هیأت را انتخاب می کنند نشانگر دلایل مختلفی همانند مدیریت ناصحیح مساجد است؛ ما باید آسیب های این عرصه را شناخته و ان ها را حل کنیم و از ظرفیت مساجد غافل نشویم.

گفتنی است، کتاب «هیأت‌های عزاداری در جامعه ایران» با 202 صفحه در دو بخش به مقوله هیأت و جامعه‌شناختی پرداخته و بر لزوم حمایت از سنت‌های عزاداری و جلوگیری از دخالت دستگاه‌ها و مجموعه‌ها تأکید کرده است./841/پ202/ب1

حسین ثالث موید
ارسال نظرات