۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۵۹۵۸۷۴
آیت الله سیدان تبیین کرد؛

آثار و فوائد تقوا از منظر آیات و روایات

آثار و فوائد تقوا از منظر آیات و روایات
استاد حوزه علمیه گفت: رساندن رزق و روزی، گشایش در کارها، چشم پوشی از گناهان و تبدیل سیئات به حسنات از جمله فوائد تقوا برای متقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه، امروز در مدرسه آیت الله خویی در کلاس درس اخلاق، به فوائد تقوا برای متقین با توجه به آیات و روایات پرداخت.

وی غفلت از دستیابی به تکامل را موجب خسران در دنیا و آخرت دانست و گفت: خداوند به انسان مهمترین و بیشترین ظرفیت تکامل را داده است پس انسان نباید غفلت کند و باید همت کرده و از همه امکانات مربوط به رشد استفاده کند تا در هنگام‌ فوت حسرت نداشته و سعادت یابد.

وی با بیان این که در بیانات معصومین و فرمایشات امیرالمومنین(ع) در خطبه متقین معروف به خطبه همام در نهج البلاغه به خصوصیات متقین اشاره شده است، اظهار کرد: وقتی انسان تصمیم‌جدی برای حرکت در جهت خیر و آن چه مورد رضای خدا است، گرفت و از آن چه خدا راضی نیست، پرهیز کرد به کسب این صفت های متقین موفق شد و وقتی فردی واجد این صفات شد، جزء متقین می شود.

آیت الله سیدان با اشاره به این آیه شریف که خداوند می فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ»، تصریح کرد: وقتی انسانی بدون این که معصیت کند، خداوند را اطاعت کند؛ بدون گله مندی خدا را شکر کند و بدون غفلت خداوند را یاد کند در این صورت حد تقوا پیدا می کند که عالی ترین درجه تقوا است.

استاد حوزه علمیه افزود: گرفتاری هایی که برای انسان پیش می آید یا امتحان الهی است یا درگیری حق و باطل است یا رعایت نکردن قوانین طبیعت که اگر انسان به عمد حق را رعایت نکرده است، گناه انجام داده اما اگر غفلت کرده پس امتحان الهی است که باید شاکر باشد.

فوائد تقوا برای متقین با توجه به آیات و روایات

وی در ادامه به فوائد تقوا برای متقین با توجه به آیات و روایات اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه دوم و سوم سوره طلاق می فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً  وَيَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ»، برای کسی که متقی می شود خداوند در مشکلات برای او مخرج و‌ مفری قرار می دهد و از جایی که فکر نمی کند، رزق و روزی می رساند.

آیت الله سیدان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در کسب مسائل علمی و دینی به واسطه دیگران، ابراز کرد: رزق و روزی مختص مسائل مادی نمی شود  و ممکن است رزق و روزی به صورت معنوی باشد، کسی تصمیم جدی بگیرد هم رزق مادی و هم معنوی نصیب وی می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 4 سوره طلاق که می فرماید:«وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً»، گفت: تقوا مشکل گشا برای متقین است، اگر کسی تقوا داشته باشد، کارش آسان می شود و گاهی نیز تحمل به او ‌داده شده که تحمل مشکل بر او آسان می شود.

وی چشم پوشی از گناهان و تبدیل آن ها به حسنه را از دیگر فواید تقوا بیان و اظهار کرد: خداوند  در آیه 5 سوره طلاق می فرماید:«ذلِکَ أَمْرُ اللّهِ أَنْزَلَهُ إِلَیْکُمْ وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْراً» خداوند به کسی که متقی می شود، گناهان قبلی وی را می پوشاند و حتی معصیت های قبلی وی را تبدیل به حسنه می کند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات