۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۹۵۹۰۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۳ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
یک روزنامه‌نگار مستقل گفت: سازوکار مالی جدید اروپا (SPV) هیچ چیز را برای شرکت‌های اروپایی تغییر نمی‌دهد و آن‌ها شجاعت استفاده از آن را ندارند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۳ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

سازوکار جدید اروپا چیزی را برای شرکت‌های اروپایی تغییر نمی‌دهد
 
لوس ریوت، روزنامه‌نگار مستقل به راشاتودی گفت: سازوکار جدیدی که توسط فرانسه، آلمان و انگلیس این هفته برای «تجارت قانونی» با ایران ترتیب داده شده است، هیچ چیز را برای شرکت‌های اروپایی تغییر نمی‌دهد.

وی گفت: شرکت‌های اروپایی و دیگران نمی‌توانند اطمینان کنند که بتوانند با ایران تجارت کنند بدون اینکه با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند.

وی با توضیح اینکه «من نمی‌دانم چه شرکت‌هایی از این سازوکار برای فروش به ایران استفاده خواهد کرد»، ادامه داد: برای این شرکت درصورتی‌که در حال فعالیت در ایران گیر بیفتند، بسیار خطرناک خواهد بود.

ریوت گفت اروپایی‌ها می‌گویند فروش تجهیزات پزشکی از این روش امکان‌پذیر خواهد شد.

«چه کسی این تجهیزات را تولید می‌کند؟ آیا شما فکر می‌کنید زیمنس به ایران کالا می‌فروشد؟ هرگز، زیرا این شرکت به آمریکا چیز‌های بسیاری دیگری نیز می‌فروشد... و زیمنس می‌ترسد که بازار آمریکا را ازدست بدهد.»

وی توضیح داد «تعداد باورنکردنی از شرکت‌ها» نظیر بخش بانکی، بخش نفت و گاز و دیگر بخش‌ها، هیچ کاری با ایران نمی‌توانند انجام دهند.

به گفته این خبرنگار مستقل، حتی شرکت‌های کوچک به علت خطر گیر افتادن، تمایلی به فروش هیچ چیز به ایران را ندارند. آن‌ها می‌توانند این کار را از طریق کانال‌های دیگری نظیر ترکیه انجام دهند.

ریوت افزود: «برای شرکت‌های چینی و روسی، قرارداد بستن با ایران بسیار آسان‌تر است. اروپایی‌ها به طرز وحشتناکی ترسیده اند.»

وی تکرار کرد: «این کار برای شرکت‌های اروپایی بسیار خطرناک است... من کسی را نمی‌شناسم که شجاعت استفاده از این سیستم را داشته باشد.»
______________________
 
قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به آخرین روز هفته قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۵۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۸ دلار معامله می‌شود.

محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری گفت: علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه کاهش قیمت دلار بوده البته این درحالی است که قیمت جهانی طلا افزایش یافته است.

وی می‌گوید: خرید و فروش در بازار روال عادی دارد البته تجربه نشان میدهد هر زمان قیمت‌ها در بازار کاهشی باشد خرید کم می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با کاهش نسبت به نرخ پایانی روز پنجشنبه، ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.
______________________

قیمت نفت تحت تاثیر تحریم ونزوئلا ۳درصد رشد کرد

در پایان معاملات روز جمعه، نشانه‌هایی از این که تحریم نفتی ونزوئلا بازار‌های را محدودتر کرده است، قیمت نفت حدود ۳ درصد جهش کرد. داده‌های هفتگی هم نشان داد که حفاران آمریکایی تعداد چاه‌های فعال را کاهش داده‌اند.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۹۱ دلار یا ۳.۱۴ درصد نسبت به قیمت نهایی پنج‌شنبه شب، جهش کرد و به ۶۲.۷۵ دلار رسید.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، در پایان معاملات دیشب به ۵۵.۲۶ دلار رسید، یعنی ۱.۴۷ دلار یا ۲.۷۳ درصد نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه و ۳ درصد نسبت به ابتدای هفته، جهش کرد.

قیمت‌های نفت پس از آن تقویت شدند که شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، وابسته به جنرال‌الکتریک، گزارش داد در هفته گذشته حفاران آمریکایی برای چهارمین هفته در ۵ هفته اخیر، تعداد چاه‌های تحت حفاری خود را کاهش داده و تعداد آن‌ها را به پایین‌ترین میزان ۸ ماهه رسانده‌اند. داده‌های هفته گذشته نشان داد که در ماه ژانویه بیشترین کاهش تعداد چاه‌های نفتی، از آوریل ۲۰۱۶ تا کنون، ثبت شده است.

اما عامل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها، گزارش قدرتمند غیرمنتظره مشاغل آمریکا بود که نشان می‌داد مشاغل این کشور در ماه ژانویه بیشترین رشد را در ۱۱ ماه اخیر ثبت کرده‌اند. این گزارش باعث تقویت جنبه تقاضا، در معادلات بازار شد.

تحریم‌های آمریکا بر علیه بخش نفتی ونزوئلا، که از هفته گذشته آغاز شد، نفت‌کش‌ها را در بنادر گرفتار کرده است، این در کنار کاهش صادرات سعودی به آمریکا و تداوم اختلال در تولیدات لیبی، قیمت‌های نفت را تقویت کرده است.
______________________

رشد ۲۲ برابری ظرفیت تولید پتروشیمی پس از انقلاب اسلامی
 
توسعه صنعت پتروشیمی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف کاهش خام فروشی مورد توجه قرار گرفت و در بخش‌های مختلف این صنعت، رکورد‌هایی به ثبت رسیده است.
 
صنعت پتروشیمی به علت مصرف گاز به عنوان خوراک اولیه، دسترسی به سواحل طولانی، همجواری با بازار‌های هدف و وجود شمار زیاد کارشناسان، دارای جذابیت‌هایی برای سرمایه گذاران است.
 
صنعت پتروشیمی ایران با وجود چالش‌های مختلف در مسیر توسعه خود همچنان روند توسعه خود را با شتاب طی می‌کند و با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور این صنعت می‌تواند به یکی از سودآورترین صنایع ایران تبدیل شود.
 
به گزارش شنبه تارنمای شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی در سال ۵۷ حدود سه میلیون تن بود که تا پایان امسال این رقم به ۶۵.۸ میلیون افزایش می‌یابد. ۶ مجتمع تولیدی صنعت پتروشیمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فعال بود که شمار آن‌ها اکنون به ۵۴ مجتمع رسیده است.
 
در سال ۱۳۵۷ فقط ۱۷ نوع محصول پتروشیمی تولید می‌شد، اما اکنون با توجه به روند رو به رشد این صنعت تا پایان امسال، شمار تولید این محصولات به ۱۲۱ نوع افزایش می‌یابد. تولید محصولات پتروشیمی در سال ۵۷ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود که این رقم بر اساس پیش بینی‌ها تا پایان امسال به ۵۵ میلیون تن می‌رسد.
 
براین اساس میزان صادرات در سال ۵۷ معادل ۶۰۰ هزار تن بود که برآورد می‌شود این رقم تا پایان امسال به بیش از ۲۱ میلیون تن افزایش یابد. همچنین ارزش صادرات محصولات پتروشیمی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ناچیز بود، امسال به ۱۲ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار می‌رسد.
______________________

افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران تا پایان بهمن‌ماه
 
طرح افزایش ظرفیت در برخی از واحد‌های غرب کارون از مدت‌ها پیش در دست اجرا قرار گرفته است. در راستای این طرح قرار بود برداشت از میدان یادآوران از ۱۱۰ هزار بشکه به ۱۲۰ هزار بشکه، برداشت از آزادگان شمالی از ۷۵ هزار بشکه به ۸۰ هزار بشکه و برداشت از یاران شمالی از ۲۰ هزار بشکه به ۲۵ هزار بشکه برسد.

دستگاه‌های فراورش نخستین قدم اجرای طرح مذکور بود؛ در این راستا سال گذشته سیدنورالدین شهنازی‌زاده - مدیرعامل سابق شرکت توسعه و مهندسی نفت - گفته بود: اگر در حال حاضر دستگاه‌های فرآورش آماده بود، قطعاً در سال آینده جهش خوبی از برداشت از میادین غرب کارون داشتیم. از آنجا که دستگاه‌های فرآورش آماده نیست، به اقدامات موقت برای فرآورش دست زده‌ایم. یکی از این اقدامات دستگاه‌های اسکیت مانتد است که بر اساس قراردادی که منعقد شده قرار است ۵۰ هزار بشکه در سال آینده تا پایان مردادماه از آزادگان در سرویس داشته باشیم. اتفاقی که تا پایان بهمن‌ماه محقق خواهد شد.

تورج دهقانی - مدیرعامل شرکت متن - از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورشی سیار به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: همین اکنون اجرای این پروژه در حال طی مراحل نهایی است که انتظار می‌رود تا پیش از پایان بهمن ماه امسال به بهره برداری برسد.

به گفته وی، میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته، دو مقطع افزایش تولید را تجربه کرد؛ مرحله نخست افزایش تولید نفت به میزان ۳۵ هزار بشکه با وارد مدار شدن ۲۷ حلقه چاه در خردادماه محقق شد. دومین مرحله افزایش تولید نیز آبان ماه سال گذشته با وارد مدار شدن ۲۵ حلقه چاه و افزایش ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق شد. در مجموع میدان آزادگان جنوبی در سال گذشته افزایش تولید ۶۵ تا ۷۰ هزار بشکه‌ای در روز را تجربه کرد.

وی در ادامه درباره طرح توسعه میدان یاران شمالی و مورد آخرین وضعیت توسعه میدان آذر به شرکت توسعه و مهندسی نفت، به روابط عمومی شرکت توسعه و مهندسی متن گفت: این طرح یکی از طرح‌های بیع متقابل است که از سوی شرکت ایرانی توسعه نفت و گاز پرشیا، تأمین مالی شده و مراحل توسعه آن بر اساس برنامه در حال انجام است. برای توسعه فاز دوم این میدان نیز با مجموعه اویک و صندوق‌های بازنشستگی نفت مذاکراتی انجام شده و انتظار می‌رود به زودی قرارداد توسعه‌ای این میدان امضا شود.

مدیرعامل شرکت متن درباره طرح توسعه میدان یادآوران گفت: در مورد این طرح توسعه‌ای، چون منافع ملی در اولویت است، راهبرد‌های کلان و حاکمیتی را وزارت نفت تعیین می‌کند، اما در صورتی که احساس کنیم خارجی‌ها به دنبال هدر دادن زمان هستند، به هیچ وجه معطل نخواهیم ماند و با توجه به بضاعت داخلی که شامل منابع مالی، فنی و ظرفیت‌های آماده به کار است، سیاست‌گذاری لازم انجام خواهد شد؛ البته ملاحظات فراتر از نفت هم در این میان تأثیرگذار است. تعاملاتی بین دستگاه‌های دیپلماسی خارجی و نفت حتماً وجود دارد و با هماهنگی مسائل پیش خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت با احتساب قیمت ۶۰ دلار برای هر بشکه، درآمد روزانه ۳ میلیون دلاری و یک میلیارد دلاری در سال را به همراه دارد. همچنین افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت به حفاری متوسط ۳۵ تا ۴۰ حلقه چاه جدید، احداث تأسیسات سطح الارضی، صرف زمان برای نصب تجهیزات و حفاری چاه‌ها و به حدود یک میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است که این رقم در میدان‌های مختلف کمی متفاوت است.
______________________

حقوق وزیر نیرو چقدر است؟

رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر روند اجرای شفاف سازی در وزارت نیرو اظهار کرد: شفاف سازی در رابطه با نحوه استخدام و قرارداد‌ها توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو ادامه داد: در وزارت نیرو رویکرد اصلی شفافیت و جلوگیری از رانت در قرارداد‌ها با استفاده از اطلاع رسانی است.

اردکانیان درباره میزان حقوق دریافتی خود از وزارت نیرو بیان کرد: بنده به عنوان مامور از سوی دانشگاه صنعتی شریف در وزارت نیرو منصوب شده ام و حقوقم ۱۱ میلیون تومان است که ۷ میلیون آن توسط دانشگاه صنعتی شریف و مابقی آن که حدود ۴ میلیون تومان است توسط نهاد ریاست جمهوری پرداخت می‌شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات