۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۵۹۵۹۲۰
یادداشت؛

۴۰ سال پیروزی

۴۰ سال پیروزی
جمهوری اسلامی ایران برای نیل به قله‌های افتخار، راهی طولانی را پشت سر گذاشته و در طول چهار دهه گذشته شاخصه‌های قدرتش زبانزد خاص و عام شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه حمایت در یادداشتی با اشاره به چهل‌سالگی انقلاب و دستاوردهای این چهل سال، آورده است:
 
۱. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از رخداد‌های بسیار مهم سیاسی-اجتماعی در نیمه دوم قرن بیستم به شمار می‌آید. این انقلاب بی‌بدیل و استثنایی به حاکمیت یکی از مستبدترین حکومت‌های دنیا یعنی سلطنت پهلوی خاتمه داد؛ رژیمی که از حمایت همه‌جانبه غرب به‌ویژه آمریکا برخوردار بود.
 
کاخ سفید و برخی دولت‌های غربی، رژیم شاه را مطمئن‌ترین شریک خود می‌دانستند و آن‌چنان روی بقای آن سرمایه‌گذاری کرده بودند که هیچ‌کس تصور وقوع انقلاب در ایران را نمی‌کرد. غرب، ایران پیش از انقلاب را جزیره ثبات می‌دانست و از هیچ حمایتی از رژیم شاه فروگذار نمی‌کرد.
 
۲. جمهوری اسلامی ایران برای نیل به قله‌های افتخار و پیشرفت، راهی طولانی را پشت سر گذاشته و در طول چهار دهه گذشته شاخصه‌های قدرتش زبانزد خاص و عام شده است. مهم‌ترین وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران که روز گذشته طلیعه فجر آن بود، در تکیه به ارزش‌های دینی و الهی تبلور یافته است. اتکا به آموزه‌های وحیانی که بر اساس آن، پیروزی حق علیه باطل وعده داده شده، مهم‌ترین رمز ظفرمندی نهضت سال ۵۷ علیه آن نظام فاسد بود، به‌گونه‌ای که ایران پسا انقلاب، برای اولین بار در تاریخ، نوعی جدید و مترقی از حکومت بر مبنای «اسلام سیاسی» را تجربه کرد.
 
اسلام سیاسی یعنی جست‌وجوی راه‌حل در بستر دین برای حل مشکلات جامعه و این به معنای کشیدن خط بطلان بر اسلام التقاطی و سکولار است.
 
کارایی اسلام سیاسی از همان آغاز، منطقه و بلکه جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داد و زنگ خطر را برای قدرت‌های استکباری به صدا درآورد. اسلام سیاسی در ایران اسلامی با محوریت، ولی فقیه، درست در نقطه مقابل تفکر اومانیستی غرب قرار گرفت و منافع نظام سلطه را به‌شدت به خطر انداخت. این تفکر در مرحله عمل توانسته با وجود همه فشارها، مشکلات و تحریم‌ها، کارایی خود را نشان دهد و طرفداران بسیاری در سراسر جهان داشته باشد.
 
۳. ازاین‌رو، مردم‌سالاری دینی، تکیه‌بر آراء، احترام به رأی مردم، قدرت نظامی، حفظ استقلال و پرهیز از گرایش به قطب‌های استعماری جهان را می‌توان و باید در زمره روشن‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی به شمار آورد. از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون حدود چهار دهه می‌گذرد و ایران بیش از ۳۳ انتخابات به‌صورت آزاد و رقابتی برگزار کرده است.
 
مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، پارلمانی، مجلس خبرگان و شورا‌های شهر و روستا نشان می‌دهد که مردم‌سالاری مبتنی بر ارزش‌های دینی بخشی لاینفک از مؤلفه‌های قدرت ایران است. این حمایت مردمی باعث شده است که انقلاب، توطئه و فتنه بدخواهان را با وجود پیچیدگی‌های فراوان عقیم بگذارد.
 
جنگ تحمیلی، اقدامات تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب و منافقین، تحریم‌های گسترده، فتنه پیچیده ۸۸ و دیگر حوادث بزرگ که نمونه‌های آن، کشور‌های بزرگ را از پا درآورده در سایه حضور و مشارکت گسترده مردمی خنثی‌شده است.
 
این در حالی است که رژیم‌های قرون‌وسطایی در منطقه که از جانب‌داری سرسختانه دولت‌های به‌اصطلاح متمدن غربی برخوردارند، در طول چندین دهه و چندین قرن از عمرشان، حتی یک‌بار هم به آراء عمومی مراجعه نکرده‌اند و اصلاً نمی‌دانند انتخابات چیست!
 
۴. فاکتور دیگری که موجب شده جمهوری اسلامی به‌عنوان قدرتی مهم تلقی شود و ایران را به‌عنوان یک بازیگر مؤثر در عرصه جهانی مطرح سازد، مسئله تعهد نظام اسلامی در تقابل با جریان‌های تروریستی - تکفیری ساخته‌وپرداخته غرب است که تأثیر خود را در غرب آسیا در قالب محور مقاومت نشان داده است.
 
دستاورد این راهبرد کلان که از ثمرات بی‌بدیل انقلاب اسلامی است عبارت است از امنیت پایدار ملی. علی‌رغم اینکه کشورمان در یک حوزه جغرافیایی پرتلاطم واقع‌شده، از امنیتی پایدار برخوردار است و ثابت می‌کند که استراتژی امنیت ملی ما راهبردی کاملاً هوشمندانه داشته است و موجب شده از ایران، یک قدرت غیرتهاجمی برتر در جهان ایجاد کند.
 
۵. ایران به برکت انقلاب اسلامی از چنان رشد و جهش علمی بی‌سابقه‌ای برخوردار شده که نظیر آن را نمی‌توان در هیچ‌یک از برهه‌های تاریخ کشور آدرس داد. سهم ایران در تولید علم جهانی از یک‌صدم درصد در سال ۱۳۵۷ به ۱.۹ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده است. بر اساس آمار‌های منتشرشده، رتبه علمی کشورمان در جهان در پایگاه اسکوپوس و ISI اکنون شانزدهم است درحالی‌که تا قبل از انقلاب اسلامی، در رتبه‌بندی این پایگاه‌های استنادی بین‌المللی، ایران هیچ جایگاهی نداشت.
 
چنین رستاخیز علمی بزرگی، تحسین و تعجب بسیاری از مردم جهان و کشور‌های غربی را برانگیخته است به‌نحوی‌که به مصداق «الفضل ما شهدت به الأعداء» (فضیلت آن است که دشمنان به آن شهادت دهند)، تحسین و اذعان بدخواهان جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.
 
به گفته «دافنه گتز» پژوهشگر ارشد اندیشکده صهیونیستی «ساموئل نعمان»، این آمار‌ها نشان می‌دهد که وعده آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تبدیل‌شدن ایران به یکی از قدرت‌های علمی جهان در حال تحقق است.
 
وی درباره علت رشد سریع علم در ایران می‌گوید: «در ایران هیچ تناقضی میان علم و دین وجود ندارد. بلکه کاملاً برعکس، رهبران مذهبی ایران برخلاف آنچه در میان علمای یهودی شاهد آن هستیم، معتقدند که اسلام به پیشرفت علم کمک می‌کند و آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سخنرانی‌های خود اظهار کرده است که اسلام و علم، دست در دست یکدیگر قدم برمی‌دارند.»
 
۶. همین واقعیات حاکی از این است که برخلاف آنچه دشمنان به هر طریقی سعی در تلقین آن به جامعه دارند، پافشاری بر ایدئولوژی، ایران اسلامی را نه‌تن‌ها از پیشرفت و فناوری عقب نگه نداشته بلکه آن را به قله‌های علمی رسانده و تحریم‌های وحشیانه اقتصادی نیز دقیقاً برای معکوس کردن حقایق جاری در کشور اعمال شده‌اند.
 
دوگانه «معیشت – آرمان‌ها» امروز بیش از هر چیزی از طریق شیپورچی‌های غرب از طریق شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود درحالی‌که در واقع هیچ دوگانه‌ای وجود ندارد و معضلات معیشتی امروز از قضا ناشی از فاصله گرفتن برخی از مسئولین از تفکر انقلابی است.
 
در علم و فناوری به حیات خلوت کشور‌های پیشرفته به این دلیل وارد شدیم که نیرو‌های انقلاب برخلاف آن دسته از فارغ‌التحصیلانی که غرب را قبله آمال خود قرار داده بودند، بی‌هیچ منت و چشمداشتی برای اعتلای کشور وارد کارزار علمی شدند و به این جایگاه رفیع نائل آمدیم. عکس همین قاعده عیناً در معیشت نیز صادق است، چراکه برخی متصدیان امر اقتصاد، انقلابی و جهاد گونه وارد میدان نشده‌اند و درنتیجه فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلابی، اوضاع نابسامان فعلی را شاهدیم؛ و بالاخره اینکه کلید پیشرفت و تعالی کشور، وفاداری به ارزش‌هاست نه نگاه امیدوارانه به غرب و آمریکا.
 
به فرموده رهبر حکیم انقلاب «هر جا انقلابی عمل کردیم پیش رفتیم؛ هر جا از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم عقب ماندیم. این یک واقعیت است. مخاطب این سخن نسل امروز و نسل فردا و نسل فردا‌های بعد است. می‌توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد؛ آن‌وقت پیشرفت قطعی است.» (۱۴ خرداد ۹۷)
/۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات