۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۸
کد خبر: ۵۹۵۹۲۳
دبیر علمی همایش سلامت معنوی خبر داد؛

ششمین همایش ملی سلامت معنوی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود

ششمین همایش ملی سلامت معنوی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود
دکتر حسن ابوالقاسمی دبیر علمی همایش سلامت معنوی از برگزاری ششمین همایش ملی سلامت معنوی اسلامی در شهر مقدس قم خبر داد.
 به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر ابوالقاسمی با اشاره به استقبال کم نظیر از همایش‌های پیشین سلامت معنوی از سوی جامعه و کارشناسان این حوزه گفت: جلسات مشترکی از سوی گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با حوزه علمیه قم برگزارشده است که از طرف دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه نیز چندین نفر به ما معرفی شده اند و همچنین حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه و دو نماینده نیز در جلسات سلامت معنوی فرهنگستان شرکت می‌کنند که بعد از بحث و تبادل نظر در گروه سلامت معنوی، محور‌های همایش بررسی و نهایی شد.

دکتر ابوالقاسمی خاطر نشان کرد: ما سعی کردیم عناوین و محور‌هایی را انتخاب کنیم که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته شده است و از طرفی باید محور‌ها را باز می‌گذاشتیم که امکان مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها و دانشگاهیان که هر کدام ممکن است در بخشی از سلامت معنوی فعالیت داشته باشند بیشتر شود.

دبیر علمی همایش با بیان اینکه در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته موضوعات مورد بحث در این حوزه مبسوط تراست به محور‌های این همایش اشاره کرد و افزود: محور‌های مورد نظر در این همایش شامل اسلام و نظریه مبنا در سلامت معنوی، از سلامت معنوی تا حیات طیبه، قالب‌ها و روش‌های وحیانی ارتقای سلامت معنوی (نماز، روزه، ذکر، معماری و...)، سیره و سبک زندگی اهل بیت (ع) و سلامت معنوی، اسلام، انقلاب اسلامی و سلامت معنوی (نمونه‌ها و دستاورد‌ها)، چالش‌ها و آسیب‌های سلامت معنوی در ایران و راهکار‌های برون رفت، آینده پژوهی سلامت معنوی، است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌هایی که دکتر سید علیرضا مرندی رئیس محترم فرهنگستان و رئیس همایش معنوی بر آن تاکید دارد مساله اولویت پیشگیری بر درمان است که در حوزه پیشگیری سفارشاتی به حوزه علمیه داده شد تا احادیث و روایات و معارف دینی مرتبط با سلامت معنوی که در زمینه پیشگیری است تدوین شود.

دکتر ابوالقاسمی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما افزود: ترویج سلامت معنوی از دو منظر مهم است، یک بعد آن ترویج این مهم در بین دانشگاهیان و اساتیدی که علاقه‌مند به موضوع سلامت معنوی هستند و بعد دیگر افراد جامعه را شامل می‌شود. استفاده از صدا و سیما در این همایش یکی از برنامه‌هایی است که هر ساله ما در همایش از آن بهره مند می‌شویم تا بدین طریق بتوانیم موضوعات مختلف سلامت معنوی را که به درد مردم می‌خورد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند در جامعه نشر و گسترش دهیم.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در خصوص کاربرد سلامت معنوی برای بیماران اذعان داشت: بخشی از سلامت معنوی که به مراقبت معنوی مربوط می‌شود، در حوزه بیماری است، خوشبختانه در کشور توسعه یافته است و علاقه‌مندان بسیاری چه در دانشگاه‌ها و چه در دانشکده‌های پرستاری و دانشکده‌های بهداشت و بخش‌های خیریه هستند که بحث معنویت درمانی ومراقبت معنوی و استفاده از شاخص‌های مراقبت معنوی را در بیماران انجام می‌دهند و ما باید بدانیم چگونه می‌شود از معارف اسلامی موجود بهره ببریم تا بتوانیم جایگاه سلامت معنوی را در حوزه پیشگیری جا بیندازیم.

دکتر ابوالقاسمی در پاسخ به این سوال که کادر پزشکی باید چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی داشته باشد که در موضوع سلامت معنوی ورود پیدا کند افزود: کادر پزشکی و افراد مرتبط با حوزه سلامت باید با مفهوم لغت شناسی سلامت معنوی آشنا باشند و بدانند که سلامت معنوی به معنای واقعی در تمام جهان به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت شناخته شده است و ما باید ابتدا کادر پزشکی و درمانی و رشته‌های وابسته به پزشکی را با مفهوم سلامت معنوی آشنا کنیم. در حال حاضر تعداد محدودی از کادر پزشکی هستند که با موضوع سلامت معنوی آشنایی دارند و زمانی که به اهمیت موضوع سلامت معنوی آگاه شدند گام بعدی این است که از سواد سلامت معنوی برای مردم استفاده کنند و کسی که می‌خواهد موضوع سلامت معنوی را ترویج دهد باید ایمان و اعتقاد داشته باشد تا بتواند موثر واقع شود.

دبیر علمی همایش با اشاره به نقش روحانیون در بحث سلامت معنوی عنوان کرد: روحانیون باید در جا‌هایی که بحران‌های معنوی برای افراد به وجود می‌آید ورود پیدا کنند و در بعضی از موسسات خیریه مانند موسسه مکسا وابسته به موسسه آلا در زمینه‌های طب حمایتی – تسکینی خدماتی را به بیماران ارائه می‌دهند و بحث سلامت معنوی در این طب جایگاه خاصی دارد و ما برای تدوین مطالب سلامت معنوی نیاز به کارشناسان حوزوی داریم.

دکتر حسن ابوالقاسمی در ادامه گفت: ششمین همایش ملی سلامت معنوی ۲ و ۳ اسفند ماه سال جاری در شهر مقدس قم، از سوی گروه علمی سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود و در برگزاری این همایش بسیج جامعه پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، حوزه علمیه و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله مشارکت دارند و هماهنگی‌های لازم بعمل خواهد آمد که ششمین همایش سلامت معنوی دارای حداکثر امتیاز بازآموزی باشد. /۱۰۱/۹۶۹/م
منبع:روابط عمومی فرهنگستان علوم پزشکی
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات