۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۵۹۵۹۲۸
استاد فلسفه حوزه:

جلوی جزیره ای عمل کردن در عرصه پژوهش حوزه گرفته شود

جلوی جزیره ای عمل کردن در عرصه پژوهش حوزه گرفته شود
حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه خواستار ساماندهی و جلوگیری از جزیره ای عمل کردن در عرصه پژوهش های حوزوی از سوی معاونت پژوهش شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه مدیرگروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در ارزیابی خود از پژوهش های صورت گرفته در حوزه های علمیه، با بیان این که برخی مباحث بنیادی نه تنها در حد و قامت مسأله جمهوری اسلامی که در حد و اندازه‌های تمدن اسلامی است و بایستی در آن اندازه مطرح شود، اظهار داشت: از این جهت پیگیری برخی از کارهای بنیادی اهمیت زیادی دارد.

مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه ابراز داشت: متأسفانه برخی از مباحث بنیادی و راه و روش بسط آن پیگیری نمی‌شود تا در فضای کاربردی‌تر وارد شود.

وی افزود: این گره کوری است که فکر و بررسی درباره آن ضروری است، به نظر بنده حوزه باید برای این قضیه ساختار، نظم و نظامی مشخص داشته و تدبیری مناسب بیندیشد.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه با اشاره به این که برخی از کارهایی که تاکنون انجام شده است، شوراندن بعضی از حقایق دینی در سطح عینیت حاکمیت اجتماعی است، بیان کرد: حقیقتا مطالب بسیار خوبی از این جهت پدید آمده است، اما به خاطر عدم وجود نظم و نظام جدی در این مسأله، توقع و انتظار لازمی را که دنبال می‌کردیم، برآورده نشده است.

وی تأکید کرد: حقیقتا محدوده کاری و تعداد افراد درگیر در مسائل کم است، به لحاظ فضایی که مجموعه افراد دانشگاهی با هم جمع می‌شوند، حوزه از جهاتی جلوتر است، اما مسأله این است که خود حوزه بازهم می‌تواند توانایی‌های بیشتری داشته باشد و این توانایی بیشتر را می‌توان بروز داد.

استاد فلسفه و عرفان در ادامه به پیشرفت کتب حوزوی در همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: به نظر در چهل سالگی نظام اسلامی، بلوغی برای کتب حوزوی حاصل شده است، در این میان اندیشه‌هایی پیدا می‌شود که هریک از حوزه‌هایی که خود من ورود داشته یا توفیق استفاده از آنها را داشته‌ام، برجستگی ویژه‌ای دارد، اما با این حال توقع لازم برآورده نشده است.

وی درباره ضرورت پرهیز از موازی کاری در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بیان کرد: ابتدا موازی کاری را باید تعریف کرد، زیرا معتقدم برخی کارها موازی کاری نیست، چراکه گاهی در یک مسأله اگر ده نفر، ده رساله و ده کتاب هم داشته باشیم، بازهم کم است، البته به شرط آن که ورود آنها و فضایی که تحت پوشش قرار می‌گیرد، یکسان نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه با بیان این که اگر ده محقق در یک زمینه کار کنند، اما بتوانند نظریه‌های جدیدی را پدید آورند، منعی ندارد، اظهار داشت: گاهی موازی‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد که ضرورتی نداشته و نیازمند سازماندهی است.

وی در پایان افزود: بخش پژوهش بایستی به مجموعه‌ها کمک کند و حمایت‌ها و تقاضاهای لازم را داشته باشد که یکی از مهم ترین مسائل در این زمینه عدم موازی کاری است، بنابراین باید توجه داشت که چرا به صورت جزیره‌ای عمل شده و تمرکز لازم وجود ندارد.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7

/876/ت302/ج

مهدی شاهی
ارسال نظرات