۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۵۹۵۹۴۲
رئیس انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات:

"فمینیسم لیبرال" مهم‌ترین رویکرد سینمای روشنفکری است

اسماعیلی گفت: در فیلم واکنش پنجم قصد القای ظالم بودن مردان در برابر مظلوم بودن زنان، مقابله با قوانین اسلام و قانون گریزی مردان به مخاطب دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در ادامه سلسله نشست‌های انجمن سواد رسانه، دکتر رفیع الدین اسماعیلی به ادامه مباحث نشانه‌شناسی سینما پرداخت و بر مبنای مدل جان فیسک مطالب را پیش برد. وی بعد از بیان رمزگان اجتماعی در ساختار نشانه‌شناسی جان فیسک به رمزگان فنی اشاره کرد و گفت:  زاویه دوربین یکی از مطالب مهمی است که در رمزگان فنی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: در فیلمی مثل واکنش پنجم، شخصیت‌های زن بیشتر با نماهای نزدیک و متوسط نمایش داده شده‌اند تا نظر همدلانه بینندگان متوجه انها شده و بین بینندگان و شخصیت‌های زن در فیلم ارتباط راحت و صمیمانه‌ای ایجاد گردد.

رئیس انجمن سواد رسانه به توضیح ارتفاع دوربین پرداخت و اظهار داشت: ما سه نوع ارتفاع دوربین داریم. ابتدا سرازیر است که از بالا به پائین به دوربین نگاه می‌کند و اصل بر این است که بیننده حس تحقیر نسبت به سوژه داشته باشد. دوم زاویه هم سطح چشم است و عمدتا بیننده در ترازی مشابه با سوژه قرار می‌گیرد و با سوژه احساس همدردی می‌کند و سوم زاویه سربالاست که قدرت و هیمنه را نشان می‌دهد؛ البته گاهی مثل فیلم آرگو قدرت همراه با ستم را به مخاطب نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: در فیلم به رنگ خدا زاویه از بالا به پائین برای این است که توجه خدا نسبت به شخصیت داستان را به نمایش بگذارد و هدف تحقیر نیست، در کل فیلم از این دست صحنه‌ها زیاد به چشم می‌خورد و البته همین موضوع نشان می‌دهد که می‌توان برای ارتفاع دوربین گاهی پیام دیگری هم داشت و استثنا بردار نیز می‌باشد.

کارشناس رسانه به تحلیل صدا در فیلم واکنش پنجم پرداخت و عنوان کرد: بی احترامی و توهین مردان به دیگران، توهین شوهر به همسرش، خودخواهی و بی عاطفه بدن مردان، وجود نداشتن مرد خوب و نداشتن غیرت از جمله دیالوگ‌هایی است که در این فیلم وجود دارد.

وی درباره موسیقی فیلم ادامه داد: بهترین کاربرد موسیقی افزایش حس عاطفی نسبت به قهرمان فیلم است. موسیقی می‌تواند واکنش‌های احساسی بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، چنانچه می‌تواند تداعی کننده یک شخصیت، فضا، موقعیت و مفهوم خاصی باشد.

دکتر اسماعیلی به رمزگان ایدئولوژیکی فیلم واکنش پنجم نیز پرداخت و گفت: مفهوم اصلی فیلم ترویج فمینیسم لیبرال است و قانونی که بر اساس اسلام نگارش شده است را می‌کوبد. از منظر فمینیسم لیبرال زنان در وضعیتی تبعیض آمیز و نابرابر نسبت به مردان به سر می‌برند، به نظر لیبرال‌ها تسلط مردان بر زنان در قانون نهادینه شده است.

وی درباره دسته بندی مفاهیم در فیلم واکنش پنجم توضیح داد: ظالم بودن مردان در برابر مظلوم بودن زنان، مقابله با قوانین و احکام اسلام، قانون گریزی مردان، سرایت دادن مشکلات به فرهنگی اسلامی-ایرانی و قدرت نامرئی مردان از جمله مطالبی است که در این فیلم قصد القاء به مخاطب دارد.

رئیس انجمن سواد رسانه در پایان به مفاهیم به حاشیه رانده از این فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: خوش رفتاری، داشتن روابط حسنه و خوش اخلاقی از جمله مسائلی است که در این فیلم به حاشیه رانده شده است و تمام مردهای فیلم تیره و تار هستند، این فیلم قصد دارد تا در فضایی اغراق آمیز ظلم به زنان را به نمایش بگذارد. /882/ت303/س

ارسال نظرات