۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۹۵۹۷۶
عضو گروه علمی ارتباطات جامعه‌المصطفی مطرح کرد؛

تراز بالای سینمای تاریخ مقدس و انیمیشن ایرانی، انکارناپذیر است

تراز بالای سینمای تاریخ مقدس و انیمیشن ایرانی، انکارناپذیر است
فرج نژاد در گفت و گویی سینمای دفاع مقدس را از مهم ترین دستاوردهای فرهنگ انقلاب دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدحسین فرج‌نژاد در گفت‌وگویی در تحلیل خود از وضعیت و شرایط سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر به اذعان برخی، سینمای ایران در جهان جایگاه ششم تا هشتم را دارد و حتی جالب است که برخی سینماگران روشن‌فکر نیز معتقدند که سینمای ایران، ششمین سینمای مطرح در سطح دنیاست.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این رتبه‌بندی بیشتر ناظر به مقوله کیفی و میزان تأثیرگذاری فیلم‌هاست، و گرنه برخی کشورهای نه چندان مطرح هستند که از لحاظ کمی، فیلم های بیشتری در طول یک سال نسبت به ما تولید می کنند اما چندان جایگاه کیفی و مناسبی در ارزیابی‌های بین‌المللی ندارند.

پایه‌گذاران سینمای قبل از انقلاب، جریان سالمی نبودند

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب همچنین گفت: اگر ما به تاریخچه سینمای ایران به خصوص در رژیم طاغوت توجه کنیم، درمی یابیم که پایه گذاران سینما در آن زمان در کشور ما، بازمانده ها و دست اندرکاران کمپانی هند شرقی بودند که در هند هم همین ها با اهداف خاص خود سینما را رقم زدند؛ در واقع با تاسیس اولین سینماها در تهران از سوی این کمپانی ها و حمایت آنها در ایران، روند سینما شکل جدی‌تر به خود گرفت.

وی اضافه کرد: به همین خاطر اولین فیلم های سینما در ایران، عموماً دارای گرایش های ضداخلاقی و حتی ضد اسلامی بودند.

عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی همچنین بیان داشت: آقای سعید مستغاثی از کارشناسان و منتقدان مطرح سینمای کشور در کتاب حکایت سینماتوگراف خویش در این باره حرف های جالبی مطرح می کنند که اسناد سخنان ایشان از مدارک ساواک و غیر ساواک نیز موجود است و اشاره ایشان به این حقیقت تلخ است که شروع سینما در ایران جریان سالمی نبوده ، چه آن که کمپانی‌های وابسته به سرویس های خارجی و نیز دفتر فرح و سرمایه گذاران خارجی باعث رواج فیلم فارسی در سینمای ایران شدند و همین جریانات نیز سینما را بر اساس اهداف و امیال و خواسته های خود هدایت می کردند.

کم رونقی سینمای روشن‌فکری در دوران طاغوت

وی گفت: البته در همان دوران طاغوت نیز جریان سینمای روشنفکری که سینمای پاکیزه‌تری بود به فعالیت می پرداخت که نمونه بارزش فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی است اما این سینما در قیاس با سینمای فیلم فارسی، بسیار کم رونق بود.

دبیر گروه فقه رسانه موسسه فتوح اندیشه همچنین ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رشد سینما به دلیل عوض شدن پاردایم حاکم بر ذهنیت مردم خیلی جدی تر دنبال شد و به طور خاص باید بگویم که ژانر درخشان دفاع مقدس، زاییده انقلاب اسلامی است که به تعبیر برخی کارشناسان از جمله مسعود فراستی، خودش ژانر جدیدی مختص کشور ما به شمار می رود.

وی تصریح کرد: حقیقتاً سینمای دفاع مقدس از بزرگترین و مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی و هنری است که تفکر و اندیشه مقاومت و اساساً ژانر سینمای مقاومت را در جهان پایه گذاری کرد.

تأثیر ژانر دفاع مقدس بر سینمای کشورهای منطقه و حتی صاحب نام دنیا

فرج نژاد افزود: شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروز بخش مهمی از سینمای سوریه، مصر، لبنان و حتی برخی فیلم های هندی، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم ، متاثر از سینمای دفاع مقدس ما هستند

وی گفت: فراتر از این سینمای آمریکا و ژاپن که طبعاً به لحاظ امکانات و ابزار تکنولوژی قوی تر از ماست نیز تا حدی البته به شکل التقاطی متاثر از سینمای دفاع مقدس ما بوده، ضمن آن که حتی سینمای چین نیز در عرصه هایی بی تاثیر از سینمای ایران نبوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب یادآور شد: حتی برخی سینماگران مطرح آمریکایی صراحتاً از تاثیرپذیری از سینمای دفاع مقدس ایران سخن گفته اند که همه این مسائل نشان می دهد سینمای ایران به خصوص در ژانر درخشان دفاع مقدس در چه جایگاه و مرتبت والایی از حیث تاثیرگذاری بر دیگران قرار دارد.

 

درخشش سینمای تاریخ مقدس، از برکات انقلاب اسلامی است

وی اظهار داشت: دستاورد مهم دیگر ناظر به سینمای تاریخ مقدس است که با فیلم ها و سریال هایی چون مردان آنجلس، مریم مقدس(س)، یوسف پیامبر(ع) و همچنین محمد رسول الله(ص) جلوه گری کرد و حقیقتاً و به دور از هر گونه شعار و غلوگویی، تراز سینمای ایران را چند پله بالاتر آورد.

عضو گروه علمی ارتباطات جامعه المصطفی(ص) همچنین گفت: از این منظر ، بنده به جرئت می گویم که در زمینه سینمای تاریخ مقدس، ما واقعاً از حیث استراتژیک و روایت تاریخی حتی از سینمای امریکا هم جلوتر هستیم، هر چند که در بخش جلوه های ویژه و نیز قصه پردازی و فیلمنامه باید بیشتر کار کرده، ضعف های خود را به تدریج مرتفع نماییم.

کیفیت بالای انیمیشن ایرانی در مقیاس جهانی

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: موضوع مهم بعدی ناظر به مسئله انیمیشن و پویانمایی است که در این خصوص نیز به خصوص در سال های اخیر، تراز انیمیشن ما حتی از کلیت سینمایی ما نیز در قیاس با دیگر آثار در دنیا، جلوتر افتاده به شکلی که در این سال ها می توان بابت تولید و نمایش آثاری چون فهرست مقدس، فیلشاه ، شاهزاده روم با کیفیت بالا و قابل قبولی که داشته اند ، بر خود بالید، کما این که برخی منتقدین خارجی نیز به این مساله اذعان داشته اند.

فرج نژاد تأکید کرد: در همین رابطه فعالیت خوب شبکه نهال و امید و پویا در کنار موسسات خصوصی و دولتی باعث شده که فیلم ها و سریال های انیمیشنی ساخته شود که دارای وضوح کیفیت و شفافیت و کیفیت بالایی باشند ، ضمن آن که بی شک مشارکت نهادهای انقلابی مثل اوج ، صدا و سیما و آستان قدس و حمایت آن ها از جوانان مومن و انقلابی در این موفقیت بسیار تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس و منتقد سینما همچنین بیان داشت: در حال حاضر انیمیشن های باکیفیت ایرانی در کشورهای سوریه و لبنان و عراق که اکران شده با استقبال بسیار خوب مردم و نظر مساعد منتقدین آن ها ، همراه بوده است.

وی در خاتمه گفت: واقعیت آن است که هنر ایران اسلامی پس از انقلاب با وجود همه محدودیت ها و سختی ها، رشد بسیار خوبی داشته و باید این دستاوردها برای مردم و حتی مردم دنیا بیان شود تا مبادا عده ای جاهل و یا مغرض ، دستاوردهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی را منکر نشوند./1324/د101/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات