۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۹۶۰۳۳
ویژه‌نامه بعثت انقلاب؛

معرفی کتاب "اندیشه سیاسی امام خمینی" با تأکید بر سیاست خارجی

معرفی کتاب
با توجه به روند ناموزون سیاست خارجی این روز‌های کشور به نظر می‌رسد که بازخوانی اندیشه سیاسی اما راحل خصوصا برای برخی مسئولان مفید خواهد بود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پرداختن به اندیشه ی بلند امام خمینی (ره) می بایستی در لحظه لحظه ی زندگی جاری بوده و نباید روندی موسمی و گذرا به خود بگیرد اما، به بهانه ی فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی که حاصل تفکرات و بینش سیاسی و اعتقادی ایشان است به معرفی کتابی «اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)» با تأکید بر سیاست خارجی نوشته ی امیرحسین مرادپور دهنوی می پردازیم.

 

معرفی کتاب اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) با تأکید بر سیاست خارجی

 

در این کتاب205صفحه‌ای، ماهیت سیاست خارجی دولت اسلامی که از منظر امام خمینی(ره) ماهیتی فرهنگی و ارزشی دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل اول از فصول پنج‌گانه این کتاب، کلیاتی از مفهوم اندیشه سیاسی، سیاست خارجی و اجزای آن، اهداف و ابزارهای سیاست خارجی، فرهنگ و سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل دوم با عنوان نقش فرهنگ در سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی(ره)، دولت اسلامی؛ ضرورت پیوند دین و سیاست؛ ارتباط دین و دولت؛ اهداف دولت اسلامی؛ و اهمیت فرهنگ از دیدگاه امام خمینی(ره)، روی‌کرد فرهنگی به جامعه و سیاست و روی‌کرد فرهنگی به سیاست خارجی، از زیر مجموعه‌های این فصل است.

در فصل‌سوم راهبردها و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)، با موضوعات راهبرد اتحاد و ائتلاف؛ اشکال اتحاد دول با ملل اسلامی؛ راهبرد بی‌طرفی؛ و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد بحث است.

فصل چهارم، ابزارهای سیاست خارجی دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار گرفته است و در فصل پنجم، نتیجه‌گیری مباحث کتاب در باب ماهیت سیاست خارجی دو دیدگاه مهم و رایج ارائه شده است.

هر چند چاپ اول این کتاب مربوط به سال 95 بوده و دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری مرکز انتشارات علمی واحد سیرجان آن را با قیمت 25000 تومان روانه ی بازار کتاب کرده است؛ اما، با توجه به روند ناموزون سیاست خارجی این روزهای کشور به نظر می رسد که بازخوانی این کتاب خصوصا برای برخی مسئولین برای بازگشت به تفکر بنیانگذار جمهوری اسلامی مفید خواهد بود./918/پ201/س

ارسال نظرات