۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۵۹۶۰۴۹
در آئین رونمایی این کتاب در قزوین مطرح شد؛

نگاهی تازه به شخصیت مادران و خواهران شهدا در «گهواره‌های نیلوفری»

نگاهی تازه به شخصیت مادران و خواهران شهدا در «گهواره‌های نیلوفری»
کتاب «گهواره‌های نیلوفری» یکی از تولیدات این کنگره است که نگاه ویژه‌ای به سبک زندگی و ابعاد شخصیتی مادران و خواهران شهدای استان قزوین داشته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین برگزار شد؛ کنگره‌ای که چاپ و نشر بیش از ۸ عنوان کتاب در قزوین در حوزه ادبیات دفاع مقدس از دستاورد‌های آن برای استان بوده است.
کتاب «گهواره‌های نیلوفری» یکی از تولیدات این کنگره است که نگاه ویژه‌ای به سبک زندگی و ابعاد شخصیتی مادران و خواهران شهدای استان قزوین داشته است.
زهرا عبداللهی نویسنده کتاب «گهواره‌های نیلوفری در آئین رونمایی و جشن امضای کتاب «گهواره‌های نیلوفری» که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به چاپ و نشر رسیده است، گفت: کتاب «گهواره‌های نیلوفری» یکی از تعهداتی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین به عنوان دبیرخانه فرهنگ و تبلیغات کنگره شهدای قزوین عهده‌دار شده است.
وی گفت: ایده اولی در کارگروه نشر بیان شد و تصمیم گرفته شد کتابی با محوریت مادران و خواهران شهدا نگارش شود، این کتاب صرفاً نگاهی به سبک زندگی این افراد بود چرا که در کتاب‌هایی که تاکنون با محوریت مادران و خواهران شهدا نگاشته شده، تنها زاویه دید به شهید از سمت مادر و خواهر بوده است درحالی که ما قصد داشتیم شخصیت خود این افراد را جدای از شهدایشان بررسی کنیم.
عبداللهی تصریح کرد: تلاش ما بر این بود که به چرایی صبر، توانمندی و سبک زندگی مادران بپردازیم که توانسته‌اند شهدایی والامقام را تربیت کنند و برای
«گهواره‌های نیلوفری» سعی دارد نگاه تازه از شخصیت، سبک زندگی و معرفت والای مادران شهدای ۲ شهید استان قزوین به مخاطب بیان کند.
اینکه بتوانیم جامعه آماری کوچکتری داشته باشیم، با همکاری بنیاد شهید مادران و خواهرانی که در ۲ شهید را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده بودند، انتخاب کردیم.
این نویسنده قزوینی افزود: در نهایت با هماهنگی‌های صورت گرفته با این خانواده‌ها به ۹ خانواده شهید رسیدیم که ۲ شهید داشتند و در یک پروسه چند ماهه با مادران و خواهران این شهدا به گفتگو نشستیم و کتاب گهواره‌های نیلوفری حاصل تلاش‌های یک تیم و ۲ نویسنده بوده است.
وی یادآور شد: اینکه یک زن در شخصیت خود به چنان مقامی می‌رسد که می‌تواند از بالاترین دارایی خود یعنی فرزند بگذرد و ۲ شهید تقدیم کند، شاید برای خیلی از ما عجیب باشد، اما ما تلاش کردیم تا به این تغییرات شخصیتی و مرتبه بالا بپردازیم.
نویسنده کتاب «گهواره‌های نیلوفری» گفت: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین متشکریم که در مسیر انجام این کار فرهنگی ما را همراهی کرد و کمک کرد تا حاصل این تحقیقات و مطالعه‌ها در کتابی گردآوری شود.
نگاه شعاری به زندگی مادران شهدا نداشتیم
مرضیه زرآبادی پور دیگر نویسنده کتاب «گهواره‌های نیلوفری» افزود: هدف ما معرفی کامل شخصیت شهدا بود. سعی کردیم از شعاری صحبت کردن فاصله بگیریم و شکل زندگی این مادران را به نمایش بگذاریم.
وی تاکید کرد: ما می‌دانیم مادران شهدا از درجه خاصی از معرفت برخوردارند و گهواره‌های نیلوفری راهی برای بیان این معرفت خاص بوده است.
ماجرای شکفتن روحی در کنج زندان «در خلسه پرواز»
«در خلسه پرواز» کتاب دیگری بود که به همت کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین به چاپ رسید؛ کتابی که از سال‌های ۱۸ ساله اسارت شهید لشگری خبر می‌دهد. مجید شفیعی نویسنده این کتاب بیان کرد: «در خلسه پرواز» صرفاً یک زندگینامه و بیان روز‌های اسارت شهید لشگری نیست بلکه ماجرا در دل داستانی روایت می‌شود و شخصیت‌هایی پیرامون زندگی شهید لشگری طراحی شده است.
وی گفت: شهید لشگری از شخصیت‌های خاص دوران دفاع مقدس ماست، مردی
«در خلسه پرواز» بیان روز‌های سخت اسارت ۱۸ ساله مردی از جنس پرواز است، مردی که اسطوره مقاومت و مردانگی نام گرفت و ماند تا ایران و ایرانی محکوم به شکست نباشد؛ که سال‌های سال رنج اسارت و دوری از وطن و خانواده را به جان می‌خرد، ولی حاضر نمی‌شود یک جمله علیه انقلاب اسلامی سخن بگوید و مصلحت کشور را بر مصلحت خود مقدم می‌داند.
شفیعی تصریح کرد: اینکه شهید لشگری ۲ روز قبل از آغاز جنگ به اسارت گرفته می‌شود و تا ۴ سال هیچ خبری از ایشان نبوده است و بعد از ۴ سال تنها یک نامه با عنوان «زنده هستیم» برای خانواده ایشان فرستاده می‌شود، می‌تواند به تنهایی بیانگر رنج‌هایی باشد که خانواده ایشان متحمل شده باشند.
این نویسنده افزود: حتی سال‌ها پس از ارسال آن نامه نیز خانواده ایشان از سرنوشت‌شان بی‌خبر بودند و در سال‌های ۶۸ با آزادی آزادگان و اسرا نیز از ایشان خبری نیست و در تمام این مدت ایشان در شرایط بسیار سخت روز‌های اسارت را می‌گذراندند.
وی یاد آور شد: ویژگی‌های خاص شخصیتی ایشان و علاقه‌مندی فراوانشان به فرزند و خانواده‌شان تنها امیدی است که برای ۱۸ سال اسارت ایشان بیان می‌شود؛ اسارتی که با شکنجه و اذیت‌های روحی و جسمی فراوانی همراه بوده است.
شفیعی تصریح کرد: این علاقه به فرزند و خانواده تا حدی زیاد است که بزرگترین غم و درد ایشان در سال‌های دوری است، اما به هیچ عنوان حاضر نمی‌شود با پیشنهاد دشمن مبنی بر اقامت به همراه خانواده در کشور‌های غربی همراه با وعده میلیون‌ها دلار پول موافقت کند تنها در ازای اینکه اعلام کند ایران شروع کننده جنگ بوده است.
وی گفت: این شهید بزرگوار مصلحت خود را نادیده گرفته و با تحمل رنج روز‌های سخت اسارت به یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دوران اسارت برای آزادگان تبدیل می‌شود از این رو این کتاب به بیان روز‌های تنهایی، اسارت و رنج غیر قابل وصفی که ایشان متحمل شدند، می‌پردازد و شخصیت‌های حاشیه‌ای برای بیان قصه و روایت ایجاد شده است و کمک کننده بیان این روزهاست.
در ادامه این نشست از کتاب «با چشمان باز» اثری از کبری طالبی و رسول حمیدی و «مصطفی خوبی‌ها» کتابی از محسن نجفی رونمایی شد.
در پایان توسط نویسندگان کتاب «گهواره‌های نیلوفری» با اهدای گل و کتاب از مادران شهدای حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات