۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۵۹۶۱۵۹
استاد حوزه علمیه:

گمان بد نسبت به دیگران در تعالیم دینی نهی شده است

گمان بد نسبت به دیگران در تعالیم دینی نهی شده است
حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به آیاتی از سوره حجرات، گفت: خداوند انسان ها را از گمان بد کردن نسبت به دیگران نهی می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، امشب در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن در مجتمع بنی فاطمه به آیاتی از سوره حجرات در خصوص توبه از گناهان و خوش گمانی نسبت به مومن اشاره کرد.

وی با اشاره به این آیه از قرآن کریم که خداوند می فرماید:«وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» گفت: امام صادق(ع) می فرماید:«کسی به خدا معتقد و پیامبر(ص) را قبول دارد تا ابد در جهنم نمی ماند.»

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اظهار کرد: خداوند وعده داده است که اگر انسان در زندگی سعی و دقت کند که از انجام گناهان کبیره اجتناب کند، خداوند گناه صغیره وی را می بخشد.

استاد حوزه علمیه افزود: در روایتی از پیامبر(ص) است کسانی که از گناه کبیره خود توبه کنند، پیامبر(ص) آن ها را شفاعت می کند و باتوجه به این که شفاعت شامل کسانی می شود که خداوند آن ها را بپسندد بنابراین خداوند نیز این توبه مومن را قبول می کند.

وی با بیان این که ظالم کسی است که از گناه خود توبه نکرده است، تصریح کرد: مومن بعد از انجام گناه حتما پشیمان شده و توبه می کند اما کسی که از گناه خود توبه نکند، جهنم و خدا را قبول ندارد پس مومن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی با اظهار به این که انسان های ظالم در قیامت شفاعت کننده ندارند، بیان داشت: کسی که توبه نمی کند و اصرار به گناه دارد، مشمول شفاعت نمی شود و در حقیقت مومن نیست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این آیه از قرآن کریم که می فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ يَأْکُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ» ابراز کرد: خداوند در این آیه از قرآن کریم انسان ها را از گمان بد کردن نسبت به دیگران نهی می کند.

وی افزود: گاهی گمان خوب و گاهی گمان بد ممکن است داشته باشیم اما بسیاری از گمان ها گناه است بنابراین خداوند می فرماید که از گمان کردن بپرهیزید.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی خاطرنشان کرد: حالت سوم بین خوش گمانی و بد گمانی است که در این حالت هیچ گونه قضاوتی نداریم اما اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید خوش گمان بوده و نظر مثبت داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه با بیان این که خوش گمانی یکی از سجایای خوب است، ابراز کرد: باید نسبت به دیگران گمان خوب داشت و اگر در مومنی شرایط ایمان را دیدیم و رفتار مشکوک از او دیدیم باید نسبت به او خوش گمان باشیم و در روایات است که 70 دلیل برای خود بیاوریم که دلیلی موجه برای رفتار وی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی اظهار کرد: در عین این که مومن باید خوش گمان باشد اما نباید ساده لوح باشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
ممنون از مطالب شما.
0
0