۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۹۶۱۶۶
سر مقاله؛

ساختار فعال

ساختار فعال
در ایران، ساختارهای مستقلی وجود دارد که در همه شرایط می‌توانند ایفای نقش کنند و دشمن نمی‌تواند با اعمال فشار روند تصمیم گیری در کشور را مختل کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از مباحث داغ محافل سیاسی در ایران، تصمیم‌گیری نهایی در مورد پالرمو و دیگر اقطاب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
 
با اجرایی‌شدن پرتأخیر و مسأله سامانه مالی تجاری با اروپا که فعلاً محدود به غذا و دارو و در چارچوب تحریم‌های آمریکاست و مهم‌تر از همه، تصویب FATF به‌عنوان پیش‌شرط طرف غربی، به نظر می‌رسد حساسیت‌های موضوع دوچندان شده است.
 
در یک تحلیل بدگمانانه، ایجاد صف‌های کذایی برای خرید گوشت در تهران، کاهش سریع نرخ ارز در ابتدای هفته بعد از اعلام SPV و شرط‌گذاری اروپا را می‌توان حلقه‌های یک سناریو در نظر گرفت که به قصد گروگان‌گرفتن معیشت مردم صورت می‌گیرد؛ حال آن‌که به نظر می‌رسد تأیید پالرمو و اقمار آن، نه‌تنها کمک مستقیمی به رفع تحریم‌ها نمی‌کند، بلکه بر دامنه فشارها و دسترسی‌های کشور خواهد افزود.
 
با این‌همه باید توجه داشت که نظام در یک سیاست‌گذاری دقیق، بحث و بررسی و تصمیم‌گیری درباره این موضوع پیچیده را به درگاه‌های متعدد کارشناسی خود در قوای سه‌گانه، سازمان‌های فراقوه‌ای و نخبگان دانشگاهی و حوزوی واگذار کرده و نهایتاً تجمیع همه این گزاره‌ها، به نظردهی پایانی ساختار مهمی به نام مجمع تشخیص مصلحت واگذار شده است.
 
این بدان معناست که اولاً در ایران، ساختارهای مستقر و مناسبی وجود دارند که در همه شرایط می‌توانند ایفای نقش کنند و ثانیاً طرف غربی نمی‌تواند با اعمال فشار بر بخش‌های دولتی، کل روند اتخاذ تصمیم را مختل کند؛ سیاستی هوشمندانه که ان‌شاءالله به نتیجه مطلوبی منتهی خواهد شد./101/969/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات