۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۵۹۶۱۸۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

خودشناسی زمینه ورود به ارزش‌ها است

خودشناسی زمینه ورود به ارزش‌ها است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خودشناسی از طریق قرآن و روایات امکان پذیر است، گفت: معرفت به خود در ورودی به تمامی ارزش‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه بنی الزهرا(س) گفت: معرفت به خود در ورودی به تمامی ارزش‌ها و بی معرفتی نسبت به خود غرق بودن در تاریکی ها است.

وی در مورد جهل انسان نسبت به خود، ادامه داد: مراد از جهل نسبت به خود همان جهل مرکب است، انسان در فقدان بی معرفتی در تاریکی ها به سر می برد در حالی که نمی داند در تاریکی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به آیه ای از قرآن کریم ابراز کرد: خداوند در مورد  کسانی که معرفت به خود ندارند می فرماید«هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمالًا » تمامی عمر اینها با تمامی زحمتشان جزء خسارت بارترین مردم هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد:  فقر مطلق اخروی، بسته بودن تمامی راه‌های نجات در قیامت و بیگانه بودن از پروردگار و تمامی انسانها از عذابهای سختی است که انسان جاهل به آن گرفتار می شود خداوند با کسانی که نسبت به خود معرفت ندارند تا ابد صحبت نمی کند.

وی درباره رفتار پیامبر اکرم( ص) با گناه کاران بیان داشت: پیامبر با گناه کاران با نرمی و محبت برخورد می کردند؛ در تمامی دادگاه ها وکلا و قضات وظیفه دارند با نرمی با متمهمان صحبت کنند و به خوبی حرف متهمان را گوش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: وقتی با مجرم با محبت رفتار شود شرمنده خواهد شد و چه بسا از توبه کاران شود، چرا که هیچ مجرمی با تازیانه و تلخی و ناسزا توبه نخواهد کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبّ رَحِیم» گفت: یکی از بالاترین نعمت های بهشتیان سلام خداوند است و این سلام خداوند قیامت انسان مومن به شمار می رود.

وی افزود: کسی که خود را نشناسد و نداند که از کجا آمده است و به کجا خواهد رفت همواره در ظلمت است ولی کسی که خود را شناخت در لحظه مرگ « يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً » است. پیامبراکرم(ص) در مورد برزخ مومنان می‌فرمایند: مومن در برزخ از چهار طرف قبر خود نور خدا را می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: اگر انسان به دنبال خودشناسی خود برود خواهد دانست که «من الله» است یعنی از سوی خدا آمده است و در تجارت خانه ای وارد شده است که تجارت خانه عاشقان خداست و برای عمل صالح آمده است «و عملوا الصالحات»  و «و الیه الراجعون» و به همان جایی خواهد رفت که از آنجا آمده است، و آغوش خدا برای او باز است. بنابراین خودشناسی علم عجیبی است و این علم را انسان باید از قرآن و روایات کشف کند./813/پ202/1ب

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات