۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۹۶۲۱۸
پدر شعر آیینی کشور تأکید کرد؛

ضرورت رعایت خطوط قرمز و مؤلفه‌های شعر آیینی

ضرورت رعایت خطوط قرمز و مؤلفه‌های شعر آیینی
استاد مجاهدی گفت: اگر ما بخواهیم در خور محبت و عنایت‌های اهل‌بیت(ع) باشیم باید خط قرمزها را رعایت کرده و مؤلفه‌های پرهیزی را به یاد داشته و مراعات کنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آیینی کشور، در شب ادبیات و هنر انقلاب اسلامی «انقلاب فاطمی» که در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به پیشینه شعر فاطمی اظهار داشت: اگر بخواهیم از پیشینه مکتوب شعر فاطمی اطلاع دقیقی داشته باشیم، منبع معتبرتری از دیوان دقیقی طوسی، سمرقندی، بخارایی و بلخی ندیده‌ام.

استاد برجسته شعر آیینی کشور با بیان این که دقیقی طوسی همان کسی است که پیش از فردوسی گشتاسب نامه را سرود و هزار بیت از آن را نوشته بود که مرگ او فرا رسید، خاطرنشان کرد: در دیوان دقیقی نام مبارک حضرت زهرا(س) ذکر شده است.

وی با اشاره به این که عمر مکتوب اشعار فاطمی در زبان فارسی به هزار و صد سال می‌رسد، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به خاطر رویکردهای ارزشی به فرهنگ غدیر و عاشورا و فاطمی، شعر آیینی ما بیشتر محتواگرا و معناگرا شد تا صورت‌گرا و امروز علی رغم ریزش‌های نه چندان زیادی که در این عرصه داشتیم، رویش‌های حیرت‌انگیزی در کنار این ریزش‌ها شاهد بوده‌ایم.

مجاهدی مطرح کرد: امروز شاهد آفرینش آثاری هستیم که به لحاظ ساختاری و غنای محتوایی، بذر شعر آیینی که در پیشینه کهن ما به صورت ملموس و محسوس دیده می‌شد تا جای ممکن در نقاط بسیاری و در اکثر مناطق تهی از معارف فاطمی پخش شده است.

وی تغییر نگاه جامعه نسبت به اشعار آیینی را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: امروز اگر پرسیده شود که انقلاب اسلامی در عرصه فرهنگی و شعر آیینی چه ره آوردی داشته است، خواهیم گفت اگر شعر آیینی پیش از انقلاب اسلامی سروده می‌شد، مورد بی اعتنایی و تمسخر دیگران واقع می‌شد، اما امروز به برکت خون‌های شهدایی که بر زمین ریخته شد تا درخت کهن انقلاب به ثمر بنشیند، سه زیرشاخه تناور و شکوفایی از شعر آیینی ولایی، مقاومت و مدافعان حرم را داریم.

استاد برجسته شعر آیینی کشور با بیان این که در این سه عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، گفت: امروز در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم، جای امیدواری است که استحقاق نگاه پیامبر گرامی اسلام به شعر و شعرای متعهد آیینی را داشته باشیم.

مجاهدی در پایان هشدار داد: اگر ما بخواهیم در خور محبت و عنایت‌های اهل‌بیت(ع) باشیم باید خط قرمزها را رعایت کرده و مؤلفه‌های پرهیزی را به یاد داشته و مراعات کنیم، مبادا با گذر کردن از این نقاط ممنوعه، خود اهل بیت(ع) ناراضی از اعمال، رفتار و سخنان خود ببینیم./876/پ202/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11

 

مهدی شاهی
ارسال نظرات