۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۹۶۲۲۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد

انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد
حجت الاسلام شاکرین انقلاب اسلامی را زمینه ساز رشد و توسعه معرفت دینی دانست و تصریح کرد: اگر انقلاب نبود رشد و توسعه ای را مشاهده نمی کردیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست ”توسعه معرفت دینی و منطق فهم دین در پرتو انقلاب اسلامی” به همت گروه سیاست و با همکاری گروه منطق فهم دین پژوهشگاه، در راستای همایش «نقش انقلاب اسلامی در تأسیس و توسعه علوم انسانی» شنبه ششم بهمن ماه در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین در ابتدای نشست گفت: صحبت ما در این نشست بر مبنای این موضوع نیست که ما ادعا می‌کنیم که قبل از انقلاب معرفت دینی نبوده است و یا اگر انقلاب اسلامی نبود معرفت دینی شکل نمی‌گرفت لکن در بحث ما نقش انقلاب اسلامی در توسعه و بسط معرفت دینی مطرح است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی معلول بخشی از توسعه در حوزه معرفت دینی است، معرفت دینی و اندیشه حضرت امام(ره) و علامه طباطبایی و شهید صدر و… یک انقلاب در حوزه اندیشه اسلامی و معرفت دینی شکل دادند که نظریه ولایت فقیه و بحث‌های اجتماعی اسلام زمینه‌ساز پدیداری انقلاب اسلامی شد همینطور انقلاب اسلامی بستر رشد و توسعه معرفت دینی را پدید آورد که قطعا اگر انقلاب نبود چنین رشد و توسعه را شاهد نبودیم.

حجت الاسلام شاکرین در ادامه گفت: اشکالی که دگر‌اندیشان و معارضان مطرح می‌کنند این است که انقلاب اسلامی و حکومت شکل یافته که از دامن این انقلاب است مخالف و معارض اندیشه‌های مخالف خود است، با پدید آوردن یک فضای محافظه‌کاری اجازه طرح و بحث اندیشه‌های مخالف خود را نمی‌دهد و به سرکوب دگراندیشان خواهد پرداخت که اتفاقا انقلاب اسلامی تجربه عملی خوبی بود و در عمل خلاف این ادعا را ثابت کرد.

وارد کنندگان این اشکال با الهام‌گرفتن از کشورهای اروپایی در قرون وسطی و حاکمیت کلیسا فکر می‌کردند انقلاب اسلامی تکرار چنین نسخه‌ای در ایران است ولی دقت نمی‌کردند که اسلام دارای یک درون‌مایه عظیم برای رشد عقول و آراء و اندیشه‌هاست و به خاطر داشتن چنین ظرفیتی بیمی از مطرح شدن آراء و اندیشه‌های مخالف ندارد.


اتفاقا جناح‌های مخالف بعد از انقلاب توانستند به دانشگاه‌ها راه یابند و تدریس کنند و صاحب تریبون و رسانه شدند.

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه بیان داشت: نظام سیاسی اسلام یک عقلانیت ویژه‌ای دارد که در راس هرم قدرت عصاره عقلانیت و فقاهت دینی در عصر غیبت قرار دارد در نظام‌های سیاسی جهان معمولا یک حقوقدان را در راس قدرت قرار می‌دهند تا با تکیه بر دانش خود بهتر بتواند به احقاق حق مردم و جامعه بپردازد، فقیه در نظام اسلامی به مثابه آن حقوقدان بلکه از جنبه‌هایی بالاتر از آن است که با توجه به عقلانیت و فقاهت خود نمی‌گذارد که جامعه از مسیر عقل و دین به بیراهه رود.

دکتر شاکرین در پایان سخنان خود گفت: ملاحظه می‌کنیم که بعد از انقلاب آثاری که در حوزه معرفت دینی تولید شده قابل مقایسه با نمونه‌های پیشین نیست. حوزویان ما وارد زمینه‌های فکری علمی و تحقیقی شده‌اند که ردپای خیلی از این مطالب در حوزه‌ها نبود.

بعد از انقلاب ما شاهد پیشرفت علم در حوزه کلام اخلاق و قواعد تفسیر هستیم که بی‌سابقه بود و همچنین رشته منطق فهم دین که به صورت یک دانش درآمده‌است وارد دانشگاه‌ها شده‌است و این کار بزرگی است.

انقلاب ما در واقع انقلاب فکر و فرهنگ و اندیشه و تفکر است و همچنین باعث توسعه فرهنگ و علم و نظریات است بر خلاف آنچه که دگراندیشان می‌گویند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات