۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۹۶۲۵۹
نماینده جامعه المصطفی درهند:

انقلاب ایران نقش برجسته ای در تشکیل تمدن نوین اسلامی دارد

انقلاب ایران نقش برجسته ای در تشکیل تمدن نوین اسلامی دارد
نماینده المصطفی در هند طی همایش «آیت الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت» گفت: انقلاب اسلامی ایران نقش برجسته ای در تشکیل تمدن نوین اسلامی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا صالح نماینده جامعه المصطفی العالمیه در ھند در سمینار بین المللی حیات، آثار واندیشه های مقام معظم رهبری با شعار «آیت الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت» چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و ایام دهه فجر را تبریک گفت.

وی برگزاری این سمینار را در این ایام یکی از ابتکارات ارزشمند دانست و ضمن تقدیر از نمایندگی ولی فقیه و مجلس علمای هند گفت: باتوجه به علاقه مندی نسل جوان و تحصیل کرده هند به انقلاب اسلامی، آشنایی آنان با رهبری و سکان دار انقلاب بسیار ضروری است.   

نماینده جامعه المصطفی در ھند با بیان که یکی از اندیشه های راهبردی مقام معظم رهبری؛ ایده تمدن نوین اسلامی است، ابراز داشت: این ایده نخستین بار از سوی مقام عظمی ولایت مطرح شد و ایشان با برخورداری از اشراف علمی و مدیریتی خود جامع ترین نظریه در ارتباط با تمدن نوین اسلامی را ارائه کرده اند.

وی با اشاره به این که براساس اندیشه مقام معظم رهبری، مهم ترین دلیل برامکان تشکیل تمدن نوین اسلامی، علاوه برسابقه تشکیل اولیه تمدن اسلامی بامحوریت شخصیت بزرگ پیامبر اسلام و اوج شکوفایی آن در قرن های سوم و چهار هجری به عنوان تمدن مسلط جهانی، در قران حاضر پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 است تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه اعتقاد دارند؛ انقلاب اسلامی ایران دارای توانایی، ظرفیت و انرژی متراکمی است که می تواند همه موانع را از سر راه بردارد و تمدن ممتاز، متعالی، برجسته و باشکوه اسلامی را مقابل جهانیان ارائه کند.

حجت الاسلام صالح افزود: مسلمانان ایران و جهان اسلام به صورت عملی مشاهده کردند که اسلام می تواند با تکیه بر تعالیم و برنامه های بلند خود، به نیاز های انسان مدرن با حفظ اصول و ارزش های اسلامی پاسخ دهد و بنابراین با پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمدن سازی نوین به اولین گام خود رسیده است.

وی به نه شاخص اصلی در برپایی تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری به مولفه های شهامت٬ دانش، تدین، ابتکار، پیشگامی، خودباوری، غیرت، داشتن انگیزه و داشتن توان جسمی و فکری برای حرکت اشاره کرد و ابراز داشت: دیدگاه مقام معظم رھبری درباره جامعه وهدف این شاخص‌ها، نسل جوان ھستند زیرا ایشان می فرمایند: جوانان اساس و تشکیل دھنده تمدن نوین اسلامی اند، آنان این مأموریت را برعهده خواهند گرفت و لذا با دوراندیشی و جدیت در این عرصه گام بردارند.

نماینده جامعه المصطفی دربخش دیگر سخنان خود معنویت، عدالت و هویت را شاخص ترین امتیاز تمدن نوین اسلامی نسبت به تمدن غربی براساس دیدگاه مقام معظم رهبری دانست وگفت: وجه تمایز اساسی تمدن نوین اسلامی درهویت اسلامی آن در حوزه های بنیادین، هستی شناسی اسلامی، معرفت شناسی اسلامی و راهبرد های اسلامی براساس مکتب توحیدی درعین حال بهره گیری از دستاوردهای مثبت بشری می باشد. 

وی مهم ترین ضعف تمدن معاصر غربی را ضعف در معنویت وناتوانی درپاسخ به نیازھای روحی بشری دانست وتاکید کرد: دراندیشه رهبر فرزانه انقلاب، معنویت گرایی، عقلانیت معنوی وتوجه هم زمان به وجه مادی و وجه معنوی انسان از وجوه تمایز تمدن نوین اسلامی به شمار می رود و از نظر ایشان پیشرفت و تمدن سازی باید هردو جنبه را در برگیرد و برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

وی در بخش پایانی سخان خود، بزرگترین مانع ظهور وشکل گیری تمدن نوین اسلامی را سیطره و نفوذ تمدن غرب دانستند که حداقل دریکصد وپنجاه سال اخیرهم ازنظرساختاری و هم محتوایی یک تهدید و مانع مشترک برای جهان اسلام به شمارمی رود.

حجت الاسلام صالح افزود: مهم ترین راهبرد مقام معظم رهبری برای برون رفت ازمشکلات موجود در جوامع اسلامی را وحدت و هم بستگی و زندگی مسالمت آمیز مسلمانان با یکدیگر ازیک سو و سوی دیگر تولید علم، تولید فکرو تربیت و پرورش انسان های و استقامت و ناکارامد کردن تسلط و فشارهای غرب است .

یاد آوری می شود که سمیناربین المللی حیات، آثار واندیشه های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای با شعار آیت الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت ازسوی نمایندگی ولی فقیه درهند و با مشارکت مجلس علمای هند در دانشگاه همدرد برگزار شد. 

دراین مراسم جمع زیادی از اندیشمندان شیعه و سنی، علما، فارغ التحصلان جامعه المصطفی، اساتید دانشگاه، دانشجویان هند و دیگر شخصیت های حوزوی و دانشگاهی شرکت کردند و دکترغلامعلی حدادعادل بعنوان مھمان ویژه این کنفرانس حضور داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین مھدی مھدوی پورنماینده ولی فقیه در ھند، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح نماینده جامعة‌المصطفی درهند، پروفسوریحیی انجم، رییس شعبه مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد، آزاد جوتپور، مولانا شبیر، علی وارثی، کارشناس مذهبی از شهرکلکته، ظفرالاسلام‌خان، عضو کمسیون اقلیت‌های دهلی، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وعلی‌محمد نقوی، رییس سابق مطالعات اسلامی دانشگاه علیگر از سخنرانان این کنفرانس بودند./۹۸۸/ب903/ف

سید اشهد نقوی
ارسال نظرات