۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۹۶۴۵۹
واکنش آیت الله سیستانی به اظهارات ترامپ؛

اجازه تجاوز به همسایگان عراق را نمی دهیم

آیت الله سیستانی در واکنش به اظهارات ترامپ بیان داشت: نمی پذیریم که عراق به مرکزی برای آسیب رساندن به کشور دیگری باشد.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، «جنین هنیس پلاسچارت»، نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس هیأت کمک رسانی سازمان ملل در عراق ظهر امروز با سفر به شهر مقدس نجف اشرف با حضرت آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی عراق دیدار و گفت وگو کرد.

حضرت آیت الله سیستانی ضمن استقبال از نماینده سازمان ملل به جهت کمک به عراق برای پشت سرگذاشتن مشکلات، برای وی جهت انجام وظایفش ابراز امیدواری کرد و با اشاره به این که دولت جدید عراق وظایف و ماموریت های بزرگ بسیاری دارد، خاطرنشان ساخت: دولت باید به پرونده های نظیر مبارزه با فساد، بهبود خدمات عمومی، کاهش مشکلات مردم به ویژه مردم استان بصره توجه وافری کند و میزان موفقیت و پیشرفتش نسبت به این امور در آینده نمایان خواهد شد.

این مرجع تقلید خواستار تغییر رویکرد جریان های سیاسی شد و بیان داشت که اگر جریان های مختلف سیاسی رویکرد خود در مواجه به امور گوناگون را تغییر ندهند، فرصت حقیقی برای حل مشکلات این کشور فراهم نخواهد شد.

جامعه جهانی باید در بازسازی عراق کمک کند

وی با بیان اینکه ملت عراق در مبارزه با جریان تروریستی داعش هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کرده است، اظهار داشت: شمار زیادی شهید، مجروح، معلول و همچنین تخریب مناطق مختلف هزینه گزافی را برای عراق درپی داشته بنابراین این کشور نیازمند بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ و بازگشت آوارگان است. این مسائل باید از اولویت های اصلی دولت باشد تا به این وسیله بتوانند با رشد مجدد اندیشه های افراطی در این مناطق مقابله کنند و سازمان و نهادهای بین المللی و کشورهای جهان باید در سرعت بخشیدن به این مسائل کمک کنند.

حضرت آیت الله سیستانی بر التزام عملی از سوی همه –مسؤولان و مردم- به قوانین صلح داخلی و انسجام اجتماعی و عدم تفرقه بین مردم یک کشور و رعایت حقوق اقلیت های دینی و قومی تاکید کرد و گفت: اسلحه فقط باید در دست دولت باشد و قوانین شامل همه افراد بدون هیچ گونه استثنایی می شود و با متخلفان از قانون اعم از ترور و آدم ربایی بدون در نظر گرفتن روابط سیاسی و فکری باید برخورد شود. اسلحه فقط باید در دست دولت باشد.

وی با بیان این که عراق خواهان روابط مناسب و متعادل با همه کشورهای همسایه و دولت های صلح دوست بر اساس منافع مشترک و بدون دخالت در امور داخلی خود یا آسیب به حاکمیت و استقلالش است، افزود: ما نمی پذیریم که عراق به مرکزی برای آسیب رساندن به هیچ کشور دیگری باشد.

گفتنی است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا  روز یکشنبه در گفت‎وگو با شکبه «سی‌بی‌اس» اظهار داشت که تصمیمی مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را نداریم زیرا هزینه‌ زیادی برای ساخت پایگاه نظامی در عراق کردیم بنابراین باید آن ها را حفظ کنیم و همچنین مواظب ایران باشیم زیرا ایران یک مشکل واقعی است./994/ب921/ف

ارسال نظرات