۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۵۹۶۴۸۶
در نشست خبری تشریح شد؛

دستاوردهای چهل ساله اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

دستاوردهای چهل ساله اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی
حجت الاسلام احمدزاده گفت: در دوره پهلوی 212 وقف جدید در استان خراسان صورت گرفت در حالی که بعد از انقلاب بیش از 4 هزار وقف جدید اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، ظهر امروز در نشست خبری به تبیین دستاوردهای این اداره در 40 سال از انقلاب اسلامی پرداخت.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی باعث پیشرفت کشور در عرصه های مختلف شد و این عزت، آزادگی و سربلندی انقلاب ثمره خون شهدای انقلاب و شجره طبیه است، اداره اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان بخشی از بدنه جمهوری اسلامی شاهد توفیقاتی بوده است.

حجت الاسلام احمدزاده با بیان این که رژیم پهلوی با قانون ظالمانه اصلاحات ارضی، موجب از بین رفتن موقوفات شد، گفت: این قانون بهانه ای برای دست درازی به موقوفات از بین رفتن سرمایه های عموم مردم شد چون وقف سرمایه عموم مردم است و اعتقاد مردم به وقف از بین رفت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با مقایسه تعداد موقوفات در قبل و بعد از انقلاب، اظهار کرد: در دوره پهلوی اول و دوم 212 وقف جدید در استان خراسان وقف شد در حالی که بعد از انقلاب بیش از 4 هزار وقف جدید اتفاق افتاد و در سال های اخیر تعداد وقفیات به اوج خود رسیده است.

وی با بیان این که مأموریت اداره اوقاف و امور خیریه در سه محور وقف و موقوفات، بقاع متبرکه و قرآن است، تصریح کرد: ایجاد 15 دفتر مشاوره وقف، تشکیل 50 انجمن یاوران، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، ترویج وقف های دسته جمعی، تکریم واقفین، اجرای امینانه نیات واقفین، بازخوانی اسناد وقفی و بارگذاری در سامانه جامع وقف از جمله فعالیت ها است.

حجت الاسلام احمدزاده افزود: طرح هایی برای اجرای امینانه نیات واقفین از جمله مهر تندرستی، دست های مهربانی، پیوند آسمانی، مهر تحصیلی، سفره های آسمانی، زائران حرم رضوی، زائران حسینی اجرا می شود که اثر گذاری فرهنگی خوبی در حوزه موقوفات داشت.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اجرای ویژه برنامه های در بقاع متبرکه استان، ابراز کرد: برنامه های آرامش بهاری، سوگواره نبوی، نشاط معنوی، ولایت علوی اکمال دین نبوی، ضیافت الهی، بصیرت عاشورایی سالانه در بقاع متبرکه برگزار می شود همچنین برگزاری  23 هزار نماز جماعت در بقاع متبرکه و راه اندازی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به سولات شرعی 68 هزار نفر به صورت سالانه از جمله دیگر برنامه ها است.

وی افزود: برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی و دوره های بصیرتی، توزیع  سالانه صد هزار محصول فرهنگی، اعزام سالانه 350 مبلغ به بقاع متبرکه از ثمرات وقف و نذورتی است  که برگزار می شود.

تربیت 9 هزار قرآن آموز و یک هزار مربی

حجت الاسلام احمدزاده به فعالیت های قرآنی اداره اوقاف در در 40 ساله انقلاب اشاره و تصریح کرد: برگزاری 41 دوره مسابقات قرآنی، تربیت 9 هزار قرآن آموز و یک هزار مربی در کلاس حفظ  وتربیت مربی در مدت 6 سال، تجلیل از نخبگان قرآنی، برگزاری محافل انس با قرآن از جمله فعالیت های قرآنی این اداره است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی انقلاب پرداخت و گفت: در دوره پهلوی 4767 سند مالکیت صادر شده بود اما بعد از انقلاب 17 هزار و 50 موقوفه سند دار و 127 هزار و 812 رقبه سند دار شد و جهت صیانت از موقوفات پیگیری انجام و کلیه دعاوی حقوقی در سامانه جامع ثبت و رسیدگی می شود.

وی در ادامه به فعالیت های اداره اوقاف در حوزه ارتقای بهره وری اقتصادی اشاره و بیان داشت: ارتقا بهره وری منابع آبی، آبزی پروری و پرورش دام و تهیه لبنیات در موقوفه سوران، اخذ مجوز سرمایه گذاری در 30 پروزه به ارزش 400 میلیارد تومان، اخذ مجوز بازسازی و نوسازی 3600 متر مربع از رقبات عرصه و اعیان وقف، اجرای عملیات نیمه تمام 72 بقعه از جمله این فعالیت ها است.

حجت الاسلام احمدزاده افزود: احداث 5 نیروگاه خورشیدی تا 220 مگا وات، احداث مجتمع مسکونی 72 واحدی خلیج فارس در اراضی حسین آباد، احداث 50 هزار متر مربع تجاری ادارای در برج مروارید مرمت و نوسازی بقاع متبرکه از دیگر فعالیت های این اداره است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص حسابرسی موقوفات خراسان رضوی، ابراز کرد: شفافیت مالی در اداره اوقاف وجود دارد و با توجه به ثبت کلیه فعالیت ها در سامانه جامع موقوفات در لحظه قابل دسترسی است و دستگاه های نظارتی نیز رضایت کامل از حسابرسی در این اداره دارد.

وی با بیان این که بیشتر  افراد به صورت افتخاری با اداره اوقاف همکاری دارند، تصریح کرد: وقف سرمایه مردمی است و به پشتوانه مردم  اداره می شود، قریب 2 هزار متولی و  15 هزار نفر هیأت امنا به صورت افتخاری همکاری دارند. 

در ادامه حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز به تعداد وقف های خراسان رضوی در دهه چهارم انقلاب اشاره و بیان داشت: بیشتر موقوفات استان مربوط به دهه چهارم انقلاب و به تعداد 2 هزار و 200 وقف جدید است.

وی به توجه به نیات جدید و مورد نیاز جامعه در وقف های جدید اشاره و ابراز کرد: در قدیم 80 درصد موقوفات در موضوعات خاص بود اما امروز از همه موضوع ها از جمله ترویج فرهنگ شهادت، علم و فناوری وقف وجود دارد همچنین زمینه وقف مشارکتی فراهم شد.

حجت الاسلام ایزدی با بیان این که تعداد بقاع استان 304 بقعه در خراسان رضوی وجود دارد، گفت: نگاه ما به بقعه به عنوان پایگاه فرهنگی است و ۴۰۰ مبلغ در استان داریم همچنین امسال گروه تبلیغی خواهران با حضور ۴۰ نفر شکل گرفت که برای تبلیغ در عرصه های مختلف در بقاع متبرکه می پردازند.

وی در ادامه به ویژگی برنامه های دهه فجر و دهه فاطمیه اشاره و بیان داشت: اجزای شب شعر فاطمی 18 بهمن ساعت 18 و تجلیل از واقفین دهه چهارم انقلاب در ۲۵ بهمن در  مهدیه امام خامنه ای اداره کل اوقاف و اموز خیریه خراسان رضوی از ویژه برنامه هایی این دهه است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات