۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۹۶۵۲۵
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران مطرح کرد؛

ترقی انسان از حقیقت حکمت به حقیقت عقلانیت + فیلم

ترقی انسان از حقیقت حکمت به حقیقت عقلانیت + فیلم
بلخاری قهی گفت: در جهان ناسوت انسان تا پرهیز نکند به حقیقت حکمت نمی‌رسد و وقتی به حقیقت حکمت رسید به حقیقت عقلانیت رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بلخاری قهی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در آیین بزرگداشت آیت الله عبدالله جوادی آملی که عصر چهارشنبه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد، پس از قرائت متن پیام حسن روحانی رییس جمهور به همایش بزرگداشت آیت الله جوادی آملی، گفت: در جهان ناسوت اصل بر برائت انسان نیست.

وی افزود: عقل از عقال است، حکمت از لگام و تقوا از پرهیز؛ در جهان ناسوت انسان تا پرهیز نکند به حقیقت حکمت نمی‌رسد و وقتی به حقیقت حکمت رسید به حقیقت عقلانیت رسیده است؛ همان عقلی که در قرآن در ردیف سمع و قول است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ابراز داشت: در سوره ملک جهنمیان می‌گویند "نسمع او نعقل" بنا به این معنا آن کسی که در جان حکیم باشد یقیناً عاقل است و کسی که به حقیقت عاقل باشد یقیناً متقی است.

وی در ادامه بیان داشت: حکیم یقیناً متقی است و متقی یقینا عاقل است، غیر از این باشد در ذات آن حکمت تردید و تشکیک است؛ بعید است کسی به حقیقت حکمت برسد و اندیشه‌ورزی در ترویج و انتشار حقایق اسلام نکند.

بلخاری قهی در پایان خاطرنشان کرد: حکمت آدمی او را به ترویج حقایق اسلام گسیل می‌دارد؛ کمتر کسی را مانند آیت الله جوادی آملی می‌توان یافت که از حکمت خود به تقوا و عقل و از عقل خود به تقوا و حکمت و از تقوا به حکمت و عقل رسیده باشد؛ این وجه گوهری این عالِم بزرگ است./۹۶۹/پ202/ب1

تعداد بازدید : 7
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات