۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۵۹۶۵۳۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

پيوند وجود جسماني و روحاني انسان تا لحظه مرگ ادامه دارد

پيوند وجود جسماني و روحاني انسان تا لحظه مرگ ادامه دارد
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان داراي دو وجود جسماني و روحاني است كه اين دو تا لحظه مرگ با يكديگر پيوند دارند و بعد از آن از يكديگر جدا مي شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در ادامه تفسیر آیه ششم سوره مبارکه حج که چهارشنبه شنبه شب در مسجد جامع مسکن مهر برگزار شد، گفت: از ابتدای این سوره موضوع آمادگی مردم برای روز قیامت مطرح شده است تا با تقوا پیشگی از زلزله روز قیامت که روز سختی است و همه گیج و متحیر هستند نجات داده شوند.

وی افزود: برخی روز قیامت را انکار می‌کنند و اعتقاد دارند انسان بعد از مرگ نمی‌تواند بار دیگر زنده شود، اما خداوند برایشان مثال می‌زند اگر به خلقت اولیه خودشان توجه داشته باشند که از هیچ خلق شدند و تبدیل به انسان رشید و قدرتمندی شدند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند که انسان خلق و از نوزادی به کودکی و نوجوانی و جوانی  به سالمندی می‌رساند و در سالمندی تمام توانایی‌های خود را در کلام و شنیدن و حرکت از دست می‌دهد و به مرگ منتهی می‌شود، چنین خدایی این توانایی و قدرت را دارد که بار دیگر انسان را زنده کند.

وی افزود: خداوند مثال گیاهان را برای انسان آورد که گیاهان همه ساله در بهار زنده می‌شوند و سبز می‌شوند و در پاییز خزان می‌شوند و در زمستان می‌میرند، اما در بهار بار دیگر سبز می‌شوند، این خدا توانایی این را هم دارد که انسان را بعد از مرگ بارد دیگر زنده کند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان در ادامه به شبهه آکل و مأکول اشاره کرد و گفت: در این شبهه اینگونه مطرح شده که انسان بعد از مرگ وقتی در خاک دفن شد تبدیل به خاک شد این امکان وجود دارد که این خاک بعد از سال‌ها تبدیل به درخت و یا گیاهی شود و ریشه درخت خاک را جذب و تبدیل به میوه کند و انسان‌ها آن را مصرف کنند و به این شکل اعضای بدن مرده‌ای وارد اعضای بدن انسان زنده شود.

وی افزود: در این فرآیند ممکن است انسان کافری اعضای بدن مومنی را مصرف کند و اعضای بدن مومن داخل اعضای بدن کافر شود و یا این امکان نیز وجود دارد اعضای انسان مرگ مغزی غیر مومنی به بدن افراد مومن پیوند زده شود و سال‌ها در بدن انسان مومن بماندکه به این شبهه آکل و مأکول می‌گویند.

حجت الاسلام شاه فضل در پاسخ به اين شبهه گفت: انسان دو وجود جسمانی و روحانی دارد که وجود روحانی همان روح است در حالیکه برخی غربی‌ها معتقدند انسان تنها جسم است، اما مسلمانان معتقد به دو وجود جسمانی و روحانی هستند که جسم و روح در دنیا تا لحظه مرگ با یکدیگر پیوند دارند و بعد از مرگ از یکدیگر جدا می‌شوند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ابراز کرد: در قیامت جسم انسان هیچ اختیاری ندارد و اختیار جسم با روح انسان است که همه اعمال او در دنیا به فرمان روح بوده و برای همین است که آیت الله جوادی آملی می‌فرماید، در قیامت از چشم و گوش سوال می‌شود و آن‌ها شهادت می‌دهند همه کار‌ها به دستور صاحب خود که روح است انجام شده است.

وی ادامه داد: در قیامت کسی که مورد مواخذه یا پاداش است روح انسان است، اما چشم و گوش و اعضای دیگر بدن انسان به عنوان شاهد از آن‌ها استفاده می‌شود و زمانی که اعضای بدن بر علیه انسان شهادت می‌دهند روح معترض می‌شود چرا علیه او شهادت می‌دهند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: همانگونه که در دنیا اعضای بدن انسان در اختیار خدا است و انسان از خودش اراده ندارد در روز قیامت نیزجسم انسان عذاب و پاداش ندارد بلکه عذاب و پاداش برای روح است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: از قرآن اینگونه استنباط می‌شود همانگونه که روح انسان در دنیا اختیار جسم انسان را دارد در قیامت نیز این روح انسان است که پاسخگوی اعمال جسم انسان است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: خداوند می‌فرماید انسان‌ها باید مراقب فردای قیامت خود باشند که قیامت و سوال و جواب حتمی است و هرکاری که در دنیا انجام دهند فردای قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات