۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۹۶۵۳۲

معرفی کتاب «جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰»

معرفی کتاب «جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰»
موضوع اصلی این کتاب، مطالعه محوریت و مبنای شکل‌گیری جناح‌های سیاسی در ایران است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در دهه ۶۰» از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. این کتاب، ضمن ارائه یک دسته‌بندی از گروه‌های سیاسی دهه ۱۳۶۰، به تحلیل مواضع آن‌ها پرداخته است.
در پیشگفتار این اثر آمده است: «کتاب حاضر وظیفه شناخت و تقسیم‌بندی جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ را برعهده گرفته است و سوال اصلی آن مطالعه محوریت و مبنای شکل‌گیری جناح‌های سیاسی در ایران است.»
اثر فوق در سه بخش سازماندهی شده است؛ در بخش اول این مجموعه، طی دو فصل بحث نظری برای تبیین مبنای تئوریک این مطالعه ارائه شده و پیشینه تاریخی جناح‌های سیاسی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است تا از این رهگذر، پیوند گذشته به حال صورت گیرد و ریشه جناح‌های سیاسی مختلف شناخته شود.
بخش دوم با عنوان «ظهور جناح‌های سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» شامل دو فصل است که طی این فصول، جناح‌های سیاسی مختلف از زمان استقرار دولت موقت و نیز دور اول تا چهارم انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود.
بخش سوم نیز مشتمل بر دو فصل است که فصل اول تشکل‌های جناح ولایی را مورد واکاوی قرار می‌دهد و فصل دوم به معرفی جناح‌های مخالف ولایت فقیه می‌پردازد. در این فصل، جناح‌های مخالف ولایت فقیه ذیل سه عنوان جناح غیر ولایی با گرایش مذهبی، جریان غیرولایی با گرایش مارکسیستی و جناح غیرولایی با گرایش لیبرالی مورد بررسی قرار گرفته است.
کتاب «جناح‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در دهه ۱۳۶۰» به تالیف دکتر اکبر اشرفی در ۳۲۰ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، به قیمت ۲۳ هزار تومان توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و روانه بازار نشر شد.
علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانی www.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات