۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۵۹۶۶۴۰
یادداشت؛

چهل سالگی انقلاب اسلامی، فرصتی برای شکر نعمت

چهل سالگی انقلاب اسلامی، فرصتی برای شکر نعمت
رسیدن به چهل سالگی انقلاب اسلامی نیازمند شکر نعمت است و باید از خداوند کمک گرفت تا بیاموزیم که چطور شکر این نعمت را بجای بیاوریم.
به گزارش خبرگزاری رسا، لاله افتخاری از اعضای شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی در یادداشتی چهل سالگی انقلاب اسلامی را فرصتی برای شکر نعمت دانست.
 
در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و بهره می‌گیریم از آیه شریفه‌ای که هر چند که موضوع آن چیز دیگری است، ولی مربوط به چهل است آیه شریفه می‌فرماید که: حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه قال رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علی و علی والدی و ان عمل صالحا ترضیه و اصلح لی فی ذریتی انی تبت الیک در این آیه شریفه چند محور هست یعنی در حقیقت چهل سالگی را سن کمال و نهایت آن اقتدار و این‌ها معرفی می‌کند.
 
هر چند که آیه در مورد چهل سالگی انسان است، ولی این انقلاب هم برآمده از انسان‌ها و اراده انسان‌هایی است که الهی شدند و الهی فکر کردند وتحت امر رهبری الهی عمل کردند تا این انقلاب به پیروزی رسید و تداوم پیدا کرد وبرغم دشمنان بسیار به چهل سالگی رسید و در حقیقت مرحله اول زندگی خودش را یعنی تولد و کودکی و نوجوانی و جوانی و این‌ها را این انقلاب پشت سر گذاشته و الان به سن کمال خودش رسیده است.
 
در این جا ما یک وظیفه‌ای داریم که براساس همین آیه شریفه شاید بتوانیم از آن برای نقشه راه خودمان و برای تثبیت این انقلاب استفاده کنیم. اینجا می‌فرماید وقتی که به این جا رسید نگفت که دیگر من خودم کاملا خودکفا و خودمختار هستم و نیاز وبه دیگران نیازی ندارم می‌فرماید رب اوزعنی ان اشکر نعمتک التی انعمت علیهم و علی والدی یعنی اینجا شکر نعمت نیاز است.
 
چهل سالگی انقلاب نیازمند شکر نعمت هست و اینکه این شکر نعمت بخاطر عظمت این نعمت کار بشر نیست بلکه باید از خداوند کمک بگیرد تا خدا به او الهام کند و بیاموزدکه چطور شکر نعمت بجا بیاورد.
 
در اینجا پس خداوند است که باید الهام کند به انسان و یاد بدهد که چطور شکر را بجا بیاورد و این شکر فقط شکر زبانی نیست شکر قلبی نیست و شکر جوارحی هم هست. یعنی باید عملیاتی شکر بشود و شکر این هست که ما دستاورد‌های این نظام را در راستای خود آن نظام در حقیقت حمایت کنیم و حفظ کنیم و تقویت کنیم و تداوم بدهیم.
 
استقلالی که هست، سربلندی که هست، آن معنویت، آن صداقتی که درساختار این انقلاب است، آن الهی بودن این انقلاب و مبتنی بر قرآن و عترت، دفاع از ولایت فقیه و دفاع از مظلومان جهان الهام بخش بودن و اقتدار و توجه به مستضعفان داخل جامعه و توجه به علم و فناوری و پیشرفت و همه این‌ها مسایلی است که در حقیقت در قالب شکر عملی باید به آن بپردازیم؛ و این نعمت نعمتی است که هم برما ارزانی شده است و هم بر والدین ما.
 
هم کسانی که پدر و مادر واقعی ما هستند و هم از باب" انا و علی ابوا هذه الامه" که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند حضرت امام و اقا که پدران انقلاب هستند؛ و در همین جا هم خداوند می‌فرماید که و" ان عمل صالحا ترضیه "به من بیاموز کار خوبی که اگر ان راانجام دهم مورد رضای تو (خدا) باشد یعنی اگر سند بین‌المللی می‌خواهد امضا بشود یا اگر که تعاملی می‌خواهد با دنیا صورت بگیرد یا در داخل کشور تصمیمی گرفته شود باید از باب مصداق عمل صالحی باشد که خداوند به آن راضی هست و رضای خدا در استقلال و سربلندی این ملت و رفع مشکلات معیشتی، فرهنگی و اقتصادی آن‌ها هست و بعد می‌فرماید و 'اصلح لی فی ذریتی" اینجا ما باید سند چشم‌اندازی داشته باشیم برای آینده چهل سال دوم انقلاب.
 
یعنی در حقیقت برای چهل سال دوم انقلاب باید سرمایه‌گذاری کرد که ان شاءالله ان چهل سال در زمان ظهور باشد یعنی در جهت تربیت نیروی انسانی، برنامه‌ریزی تعیین، چشم اندازو سند هدف گذاری چه در داخل و چه در خارج از کشور و براساس همان الهام الهی و آنچه که مورد رضای خدا هست و باید برای نسل آینده برنامه‌ریزی بشود. اسنادی که این روز‌ها بیشتر مطرح است که بوی وابستگی از آن به مشام می‌رسد.
 
قطعا این‌ها با این آیه شریفه مغایرت دارد که چهل سال آینده باید آن استقلال باشد و برای ذریه ما و این‌ها چیزی برای آیندگان نخواهند گذاشت و برای امروز هم همچنان که برجام حاصلی نداشت این‌ها هم دستاوردی نخواهد داشت و بنابر گفته مسئولان دستاوردش در حقیقت هیچ است؛ بنابراین برای آیندگان براساس این آیه شریفه باید برنامه‌ریزی کرد وذخایر این انقلاب را هم از نظر ارزش‌ها و فرهنگ و هم علم و هم ذخایر روزمینی و هم زیرزمینی و هم تربیت نیرو‌هایی که باید در حوزه و دانشگاه این کار صورت بگیرد، باید حفظ کرد.
 
در نهایت آیه شریفه می‌فرماید که" انی تبت الیک "در چهل سالگی انقلاب باید گذشته خودمان را بررسی کنیم و ببینیم که هر یک از ما نسبت به نظام چه وظیفه‌ای داشتیم و درمورد آن چه کم کاری کردیم در جهت گسترش فرهنگ انقلاب، حفظ رنگ الهی انقلاب و فرهنگ دینی ما و دفاع از ولایت و آن ارزش‌هایی که شهدا و ایثارگران ما و همه برای آن اقدام کردند.
 
آنچه که موردنظر مقام معظم رهبری و حضرت امام هست و کسانیکه انقلاب کردند و قرآن و اسلام از ما انتظار دارند کم کاری‌هایی که کردیم را باید نگاه کنیم خلا‌هایی که بخاطر کم کاری ما پدید آمد.
 
همه توبه کنیم به درگاه خداوند و تصمیم به اصلاح کنیم. توبه واقعی که علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرمایند. اگر مالی هدر رفته اگر ظرفیت‌هایی هدر رفته اگر هر چه که بوده در یک در حقیقت کنترل جمعی و همچنین کنترل فردی و نظارت جمعی و نظارت فردی باید ان را بررسی کنیم و عرض کنیم " انی تبت الیک" بسوی خدا توبه کنیم و درصدد جبران آن برآییم./۱۰۱/۹۶۹/م
منبع: روابط عمومی مجمع جهانی صلح اسلامی
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات