۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۵۹۶۶۴۱
گزارش رسا؛

پاپ، شیخ الازهر و دمیدن «روح صلح جهانی» در کالبد بشریّت

پاپ، شیخ الازهر و دمیدن «روح صلح جهانی» در کالبد بشریّت
دیدار شیخ الازهر و رهبر مسیحیان جهان در امارات سبب شده تا بسیاری این دو شخصیت دینی را منجیان بشریّت بدانند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، یکشنبه هفته جاری احمد طیب شیخ الازهر مصر و پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان برای مشارکت در کنفرانس جهانی «برادری انسانی» که از سوی حکومت آل‌نهیان در امارات برگزار شد، در ابوظبی حاضر شدند.

سفر بی‌سابقه پاپ به یک کشور عربی در خلیج فارس، دیدار وی با شیخ الازهر در حاشیه کنفرانس جهانی برادری انسانی، تاکید پاپ بر لزوم پایان دادن به جنگ یمن، اهمیت همبستگی اسلام و مسیحیت و نیز وظیفه علما در مقابله با افراط گرایی سبب شده تا این دیدار بازتاب گسترده‌ای را به همراه داشته باشد.

معانقه شیخ الازهر و پاپ تیتر یک روزنامه‌ها
در کنفرانس جهانی «برادری انسانی»، مصافحه و معانقه احمد طیب و پاپ فرانسیس به یکی از حواشی مهم این کنفرانس تبدیل شد و تیتر بسیاری از روزنامه‌های مطرح جهانی را به خود اختصاص داد.

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: «معانقه امام طیب با پاپ فرانسیس نشان از عمق رابطه این دو با یکدیگر دارد. پاپ و شیخ الازهر تا کنون پنج بار یکدیگر را ملاقات کرده‌اند و پاپ در آخرین دیدار خود احمد طیب را «برادر عزیز» خطاب کرده است.»

فاشنال تایزم نیز با اختصاص ستونی از روزنامه خود به دیدار پاپ و شیخ الازهر نوشت: دیدار این دو شخصیت دینی در چهارچوب کنفرانس برادری انسانی است که با حضور بیش از 700 نماینده ادیان مختلف سراسر جهان در ابوظبی برگزار شده است.

دیلی میل انگلستان نیز در خبری نوشت: شیخ الازهر و پاپ فرانسیس مهمانان اصلی کنفرانس برادری انسانی هستند؛ کنفرانسی که نه تنها اسلام و مسیحیت، بلکه نمایندگان یهودی، بودایی، هندو و برخی ادیان مسیحی را نیز در کنار یکدیگر جمع کرد.

همچنین آیریش تایمز انگلیس نیز با پوشش خبری دیدار پاپ و شیخ الازهر خاطر نشان کرد که این دیدارها نشان از آغاز فصل جدیدی در تاریخ روابط کلیسا و الازهر پس از دورانی قطع روابط دارد. این دیدار در راستای تحقق شعار سال امارات (تسامح دینی) است.

انسان محور رسالت انبیای الهی
علی امین عضو شورای حکمای مسلمان با استقبال از دیدار تاریخی شیخ الازهر و پاپ واتیکان در امارات، تاکید کرد که این دیدار آغاز دمیده شدن روح صلح جهانی در کالبد جسم بشریت است و نقطه شروع تقویت روابط انسانی برای دوری از فرهنگ خشونت و نفرت است.

وی اظهار داشت: پیشرفت اخلاقی و تمدنی را باید در تلاش انسان برای گفت‌وگو با برادرانش دید. برادری انسانی جوهره تمامی ادیان آسمانی است. انسان نقطه ثقل پیام انبیا است که اگر آدمی نبود، نیازی به رسالت و پیامبری نمی‌بود.

عضو شورای حکمای مسلمان خاطر نشان کرد: پیشرفت علوم نیازمند ارتباط بیشتر ملت‌ها و گفت‌وگو حول محور ارزش‌هایی نظیر عدالت و برابری است. جنگ و درگیری برخاسته از ادیان نیست بلکه آموزه‌های دینی از سوی افراط گرایان سوء استفاده می‌شود تا جنایات خود را توجیه کنند.

دیدار پاپ و شیخ الازهر؛ رخدادی تاریخی
در همین راستا «عثمان خان عالم اف» مفتی ازبکستان با اشاره به برگزاری کنفرانس «برادری انسانی» تاکید کرد که این همایش در زمانی برگزار شد که جامعه بشری بیش از هر چیز به صلح و امنیت نیاز داشته است.

شیخ عثمان خان عالم اف حضور جمعیت بی‌شماری از علمای سراسر جهان در این کنفرانس را رخدادی تاریخی توصیف و خاطر نشان کرد: دیدار شیخ الازهر و پاپ فرانسیس به عنوان دو رهبر بزرگ ادیان اسمانی تاثیر بسزایی را در تقویت روح برادری و برپایی صلح و امنیت جهانی دارد.

ابراهیم محلب نخست وزیر اسبق مصر نیز در حاشیه حضور در همایش برادری انسانی با تجلیل از اقدامات الازهر در گسترش اسلامی حقیقی گفت: احمد طیب نقش بسزایی را در نواندیشی دینی و تحقق کرامت انسانی ایفا کرده است.

محلب افزود: امام طیب، در مسیر تقریب ادیان و مذاهب، تقویت روح همبستگی و اتحاد اسلامی و توجه به کرامت و جایگاه انسان به عنوان خلیفه الله خدمات شایسته‌ای را انجام داده و به خوبی توانسته بار این مسؤولیت سنگین را به دوش بکشد.

وظیفه علما تقریب ادیان و مذاهب دینی
از سویی سلطان احمد جابر رییس شورای ملی رسانه امارات تاکید کرد که دیدار پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان و احمد طیب شیخ الازهر مصر در امارات افق‌های جدیدی برای منطقه و جهان گشوده است.

احمد جابر با اشاره به همزیستی محبت آمیز و صلح جویانه بیش از 200 ملیّت در امارات خاطر نشان کرد که به دلیل بافت مذهبی و قومیتی متعدّد امارات، این کشور در گسترش و تقویت صلح و ثبات در منطقه و جهان نقش بسزایی دارد.

وی با بیان ضرورت گسترش مبادی برادری و انسانیت در جهان گفت: پذیرش تنوع مذهبی ـ قومیتی در کنار همکاری مشترک ادیان و مذاهب، ضامن برقراری صلح پایدار در خاورمیانه و جهان و بازتاب دهنده نقش دین در انسجام اجتماعی است.

رییس شورای ملی رسانه امارات افزود: اسلام در نهادینه سازی مفهوم عدل، مساوات، برابری و برادری، تعامل نیکو، دوری از تبعیض نژآدی و تفرقه، پیشگام ادیان آسمانی است زیرا اساس اسلام برپایه روابط حسنه با دیگران شکل گرفته است.

احمد جابر در بخش دیگری از سخنان خود، همکاری مشترک ادیان و تقویت تمدن دینی را عنصر اصلی پیشرفت و شکوفایی جهانی دانسته و تصریح کرد: دیدار شیخ الازهر و پاپ فرانسیس نشان دهنده عمق تسامح دینی، همزیستی مسالمت آمیز، انسجام اجتماعی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها است.

این مقام مسؤول اماراتی در پایان اظهار داشت: از وظایف مهم رهبران ادیان الهی گسترش امید، خیرخواهی در جامعه و تقویت روح همبستگی و اتحاد در میان جوامع و ملت‌های گوناگون به قطع نظر از ملاحظات دینی، مذهبی و یا قومیتی است.

پاپ و شیخ الازهر رهبران گفت‌وگوی ادیان
همچنین فادیه کیوان دبیرکل سازمان «زنان عرب» لبنان نیز با ابراز خرسندی از دیدار پاپ و احمد طیب گفت: جامعه جهانی امروز نیازمند نجات دهندگانی است که پل گفت‌وگو و همکاری میان جوامع بشری را در سراسر جهان گسترش دهند.

وی افزود: رهبران ادیان می‌توانند با تکیه بر تقویت هم‌افزایی و همکاری‌های مشترک با چالش‌های بزرگ پیش روی جامعه بشری مانند خشونت و تروریسم به درستی مقابله کنند.

دبیرکل سازمان «زنان عرب» لبنان خاطر نشان کرد: جهان چشم انتظار تحقق گفت‌وگوی جهانی جدی با پیش قراولی رهبران صادقی مانند شیخ الازهر و پاپ فرانسیس است که زعامت این گفت‌وگوی وسیع میان ادیان، فرهنگ‌ها و ملت‌ها را به عهده بگیرند.

این فعال حوزه زنان با اشاره به نقش شیخ الازهر در تقویت گفتمان تسامح و تساهل و نیز نقش پاپ فرانسیس در گشودن مسیری جدید پیش روی کلیسای کاتولیک جهان اظهار داشت: احمد طیب و پاپ فرانسیس از شخصیت جامع و کاملی برای رهبری گفتگوی جهانی ادیان برخوردارند.

فادیه کیوان در پایان تصریح کرد که تنها از طریق گفت‌وگو، احترام به کرامت انسانی فارغ از جنسیت، دین، ملیّت و عقیده می‌توان بر بحران‌های قرن بیست و یک مانند مشکل آوارگان جنگی، تروریسم تکفیری و ناامنی جهانی فائق آمد.

لزوم بازگشت جوامع بشری به آموزه‌های ادیان آسمانی
هشام محمودصوفی از عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با ابراز خرسندی از دیدارهای پاپ و شیخ الازهر، امضای عهدنامه برادری انسانی از سوی احمد طیب و پاپ فرانسیس را اقدامی موثر در تحقق صلح و دوستی و گسترش امنیت و اعتلای ارزش‌های انسانی توصیف کرد.

وی افزود: حضور ادیان آسمانی در کنار یکدیگر و گفت‌وگوی تمدن‌های دینی، نقش بسزایی را در کاهش پدیده اسلام هراسی دارد؛ پدیده‌ای که از سوی گروهک‌های تکفیری و رسانه‌های صهیونیستی برای ضربه زدن به چهره رحمانی اسلام مطرح شده است.

عضو شورای حکمای مسلمان با اشاره به امضای عهدنامه برادری انسانی میان مسلمانان و مسیحیان در حاشیه دیدار پاپ و احمد طیب گفت: این عهدنامه دعوت از انسان‌ها برای بازگشت به ارزش‌های والای دینی همانند صلح، عدالت، خیر، زیبایی و همزیستی مشترک است و برای رهبران جهان الگویی است تا کشتار و خونریزی به نام دین را متوقف کنند./981/ب911/ر

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات