۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۵۹۶۹۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷
نود و ششمین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، پنجشنبه واریز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

رشد ۲۲.۱ درصدی نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۹۷
 
آمار بانک مرکزی از متغیر‌های پولی آذر ماه سال ۹۷ نشان می‌دهد، میزان نقدینگی کل کشور در پایان این ماه به ۱۷۶۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به آذر ماه سال قبل ۲۲.۱ درصد و در ۹ ماه امسال ۱۵.۳ درصد رشد داشته است.

سهم شبه پول از کل نقدینگی ۱۵۱۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان و سهم پول ۲۴۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان است. در این دوره یکساله رشد شبه پول ۱۹.۵ درصد و رشد پول ۴۱ درصد بوده است.

حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به آذر ما سال گذشته ۳۰.۵ درصد و در ۹ ماهه امسال ۲.۸ درصد افزایش داشته است.
___________________________

قیمت ارز در صرافی ملی
 
صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.

بنا به این گزارش، ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

قیمت خرید دلار در بانک‌ها
 
بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش ارز برای فروش ارز‌های خانگی، بانک مرکزی از بانک‌ها خواست نسبت به خرید ارز‌های مردمی فعال شوند.

برهمین‌اساس شعب ارزی بانک‌ها هر روز بعد از دریافت نرخ از بانک مرکزی، نسبت به خرید ارز از مردم اقدام می‌کنند. دستور بانک مرکزی به بانک‌ها بعد از آن صادر شد که صرافی‌ها از خرید ارز‌های مردمی خودداری و میدان را به دلال‌ها واگذار کرده بودند.

امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۱ هزار و ۴۷۸ تومان و ۸ ریال، قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان و ۹ ریال و قیمت پوند انگلیس را ۱۴ هزار و ۸۸۱ تومان و ۳ ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

قیمت خرید امروز دلار و یورو و پوند در بانک‌ها نسبت به آخرین روز هفته قبل کاهش یافته است.
___________________________

شاخص کل به ۱۵۸ هزار و ۴۶۷ واحد رسید
 
با دست به دست شدن یک میلیارد و ۸۵ میلیون سهم و اوراق مالی در ۱۱۰ هزار و ۶۵۰ نوبت داد و ستد ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به ۴۰۸ میلیارد تومان رسید.

گروه مپنا با ۵۶ واحد، پتروشیمی پارس با ۳۲ واحد و ایران خودرو با ۲۸ واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل، سرمایه گذاری توسعه معدن و فلزات با ۴۹ واحد، فولاد مبارکه با ۳۵ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۲۹ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی بر نماگر را ثبت کردند.

حقوقی‌ها امروز بازیگردان‌های اصلی بازار بودند. بیشترین خرید حقوقی‌ها در نماد «شکربن» ثبت شد. حقوقی‌های بازار امروز بیش از ۱۷ میلیارد تومان از این سهم خریداری کردند. «وبملت» دومین نماد تحت حمایت بزرگان بازار بود. در این نماد نیز این گروه حدود ۴میلیارد تومان خرید داشتند.

در سمت مقابل حقیقی‌ها بیشترین تقاضا را در نماد "های وب" به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان داشتند. دومین نماد پرتقاضای بازارا «رتکو» بود که ارزش خرید بازیکران خرد در این نماد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ثبت شد.
___________________________

افزایش نرخ‌ها در بازار سکه
 
امروز معامله گران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم را چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان، هر نیم سکه را ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و هر ربع سکه را یک میلیون ۳۹۵ هزار تومان فروختند و هر قطعه سکه گرمی ۷۶۰ هزار تومان عرضه شد.

در بازار مصنوعات طلا نیز بهای هر مثقال طلا یک میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۳۷۱ هزار و ۶۹۰ تومان نرخ گذاری شد. همچنین بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی یک هزار و ۳۱۴ دلار و هفت سنت بود.
 
در معاملات امروز بازار ارز، صرافی‌های بانکی هر اسکناس یورو را ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان و هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌کردند.
 
همچنین روز کاری قبل (پنج شنبه گذشته) در سامانه سنا میانگین فروش هر یورو ۱۳ هزار و ۷۳۴ تومان و هر دلار آمریکا ۱۱ هزار و ۸۱۹ تومان بود و در سامانه نیما حواله هر یورو ۱۰ هزار و ۳۹۸ تومان و هر دلار ۹ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رفت.
 
نرخ‌ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله‌های ارزی مبادله می‌شود.
___________________________

چه چیزی قیمت نفت را پایین نگه داشت؟
 
بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس روز جمعه ۸ سنت یا ۲ درصد افزایش یافت و در ۵۲.۷۲ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۴.۶ درصد کاهش ثبت کرد که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۲۱ دسامبر بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در آوریل ۴۷ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و در ۶۲.۱۰ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته یک درصد کاهش داشت.

قیمت نفت در چند روز اخیر به دلیل نگرانی‌ها نسبت به سلامت اقتصادی جهانی بعلاوه از سرگیری عرضه از سوی لیبی، ثابت یا رو به کاهش بوده است. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: نگرانی‌های اقتصادی فزاینده، افت بازار‌های سهام و احیای تردید‌ها نسبت به حل شدن جنگ تجاری میان آمریکا و چین، قیمت نفت را تحت فشار‌های کاهشی قرار داده است.

حمایت روسیه از ونزوئلا

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا، تولید نفت این کشور را در معرض تهدید فلج شدن قرار داده است. نه تنها تحریم‌ها مانع از صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا شده بلکه فروش مواد رقیق کننده آمریکایی به ونزوئلا را نیز ممنوع کرده است. بدون مواد رقیق کننده، ونزوئلا قادر نیست نفت فوق سنگین خود را فرآوری کند و ناچار خواهد شد تولیدش را متوقف کند. با این حال گویا شرکت روس‌نفت روسیه به ارسال محصولات نفتی به ونزوئلا اقدام کرده تا مانع از فروپاشی تولید این کشور شود. در نتیجه تولید نفت ونزوئلا ممکن است دچار فروپاشی نشود و همچنان دولت این کشور را سرپا نگه خواهد داشت.

سرگردانی نفت ونزوئلا

طبق گزارش رویترز، بیش از ۲۰ نفتکش حامل ۹.۶ میلیون بشکه نفت ونزوئلا در روز‌های اخیر در آب‌های منطقه گلف کاست آمریکا لنگر انداخته‌اند و به دلیل تحریم‌ها قادر به تحویل محموله خود نیستند. به گفته معامله‌گران، برخی از خریداران این محموله‌ها را پیش از اعلام تحریم‌های آمریکا، خریداری کرده بودند و از این کشتی‌ها به عنوان مخازن شناور استفاده می‌کنند. سایرین نیز منتظر پرداخت پول تحت مقررات جدید هستند.

محموله‌های ونزوئلا به مقصد اروپا به ۱.۹ میلیون بشکه، به مقصد آمریکا به ۹.۶ میلیون بشکه بالغ می‌شوند در حالی که ۱.۵ میلیون بشکه نیز در یک ابرنفتکش بارگیری شده که هنوز مقصد آن مشخص نیست.

صعود نگرانی‌ها نسبت به تنش‌های تجاری غول‌های اقتصادی

عاملی که روی بازار‌های مالی از جمله معاملات آتی نفت تأثیر منفی برجای گذاشته است، نگرانی‌ها نسبت به حل نشدن مشاجرات میان آمریکا و چین است که به چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی لطمه زده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته اظهار کرد قصد ندارد با شیء جین پینگ، همتای چینی خود پیش از اول مارس که مهلت تعیین شدن برای بستن توافق تجاری میان دو کشور است، دیدار کند. قرار است هفته جاری یک هیأت از مقامات آمریکایی برای ادامه مذاکرات به پکن سفر کند.

ترامپ تهدید کرده است اگر دو کشور به توافق تجاری نرسند، تعرفه روی واردات کالا‌های چینی را افزایش خواهد داد. دور جدید مذاکرات برای هفته آینده در پکن برنامه ریزی شده است. دو طرف با یک آتش بس تجاری ۹۰ روزه برای رسیدن به توافق موافقت کرده‌اند.

بازار‌های سهام سرتاسر جهان به دلیل واهمه از گسترش کندی اقتصادی به اروپا و ابهامات پیرامون منش‌های تجاری آمریکا و چین، به شدت سقوط کردند.

بررسی قانون ضد اوپک در کنگره آمریکا | هشدار شرکت‌های نفتی علیه لایحه نواوپک

کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا لایحه معروف به نوپک را تصویب کرد. این قانون مصونیتی که اوپک تاکنون داشته و این گروه را از شکایت‌های آمریکایی در امان نگه داشته است لغو خواهد کرد و به دادستان کل آمریکا اجازه خواهد داد از این گروه تولیدکننده نفت یا هر یک از اعضای آن به دلایل تبانی در کنترل قیمت نفت شکایت کند. اما شرکت‌های انرژی بین‌المللی سرگرم لابی علیه این لایحه بوده و اعلام کرده‌اند تصویب چنین قانونی ممکن است موجب تلافی از سوی اوپک شود. ترامپ به عنوان رئیس جمهور از نوپک علناً ابراز حمایت نکرده است، اما باب مک نالی، تحلیلگر شرکت " راپیدان انرژی" اظهار کرد: ما تنها چند توییت ترامپ با تبدیل شدن نوپک به قانون فاصله داریم.
___________________________

نود و ششمین مرحله یارانه نقدی ۲۵ بهمن واریز می‌شود
 
اکبر ایزدی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای زمان واریز یارانه نقدی بهمن ماه را اعلام کردند.

متن اطلاعیه بدین شرح است:

ضمن عرض تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به اطلاع هموطنان می‌رساند "نود و ششمین " مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن امسال به ازای هر نفر ۴۵۵/۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت۲۴:۰۰ روز پنج شنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ به حساب سرپرستان محترم خانوار‌ها واریز و قابل برداشت خواهد بود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات