۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۶۹۷۴
تاریخ انقلاب؛

مثلث شوم انگلیس، آمریکا و اسرائیل؛ پشتیبان پهلوی‌ها

مثلث شوم انگلیس، آمریکا و اسرائیل؛ پشتیبان پهلوی‌ها
کودتاى سوم اسفند ۱۲۹۹ که منجر به ایجاد سلسله پهلوى شد، ایران را عرصه تاخت و تاز کسانى قرار داد که تمامیت ایران را در اختیار بیگانگان گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کودتاى سوم اسفند ۱۲۹۹ که منجر به ایجاد سلسله پهلوى به دست انگلستان شد، ایران را عرصه تاخت و تاز کسانى قرار داد که تمامیت ایران را در اختیار بیگانگان گذاشتند تا از قِبَل آن، خود نیز به فرمانراوایی و عیش و عشرت و ثروت اندوزى مشغول باشند.

در این موقع و قبل از آن که سرزمین فلسطین به اشغال رژیم صهیونیستى درآید، برنامه زمان بندى شده مهاجرت یهودیان به فلسطین اجرایى شد و سردمداران حکومت جدیدالتأسیس پهلوى نیز هر آنچه توانستند در اجراى این برنامه تسهیل کردند.

همراهى و همکارى رضاخان در این پروژه به آنجا رسید که نخست وزیر کودتا ـ سید ضیاءالدین طباطبائى ـ به فلسطین گسیل شد تا به عنوان دلال زمین، اراضى فلسطینیان مسلمان را خریدارى و به صهیونیست‌ها واگذار کند.

در دوران پهلوى‌ها، ایران و اسرائیل داراى روابطى بسیار گسترده بودند که پس از پیروزى انقلاب اسلامى بخشى از آن آشکار شد. تعدادی از اسناد این روابط در مقالات، اسناد بدون شرح و شرحی بر اسناد سایت و کتاب‌های پانزده خرداد، جلد اول، زمینه‌ها؛ اسناد بدون شرح، جلد اول و دوم و اتفاقات تاریخی، جلد اول و دوم مرکز بررسی اسناد تاریخی درج گردیده است.

در مرداد ماه ۱۳۵۷ در خیابان کوکاکولاى (پیروزی) شهر تهران، کاریکاتورى از محمدرضا پهلوى پخش شد که بر پاگون‌هاى آن ستاره اسرائیل غاصب نقش بسته بود. /۹۹۹/د101/س
 
منبع: طرح‌ها و کاریکاتور‌های مردمی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۳۹ و ۴۰، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال ۱۳۸۷.
 
ارسال نظرات