۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۹۶۹۷۵
مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران:

کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفتمان سازی در حوزه زنان از دستاوردهای انقلاب است

کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفتمان سازی در حوزه زنان از دستاوردهای انقلاب است
جلالی با بیان اینکه انقلاب به زنان هویت داد، ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی در مباحث ویژه زنان را از دستاوردهای انقلاب دانست.

خدیجه جلالی مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حضور زنان در عرصه علمی پژوهشی را از دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: زنان قبل از اسلام در محرومیت و انزوای اجتماعی فرهنگی به سر می‌بردند، با ظهور اسلام تحول گسترده‌ای در وضعیت زنان ایجاد شد.

وی افزود: انقلاب اسلامی نیز همینطور بود، در دوران طاغوت و قبل از انقلاب نیز زنان جایگاه اجتماعی مناسبی نداشته و در انزوا و محرومیت روزگار سپری می‌کردند اما بعد از انقلاب تحول بزرگی در جایگاه اجتماعی زنان ایجاد شد.

جلالی با تاکید بر اینکه انقلاب در سایه تعلیمات اسلامی به زنان جایگاه شخصیتی و انسانی برابر با مردان اعطا کرد، اظهار داشت: نقش امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در تبیین و تعیین این جایگاه بسیار حائز اهمیت است و این مسأله در بیانات این بزرگواران به خوبی پیدا است.

مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه زنان حساس‌ترین، موثرترین و ماندگارترین نقش‎‌ها را در تاریخ انسان و بشریت داشتند، گفت: مهمترین تحولاتی که در طول چهل سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب درباره زنان رخ داده تحولاتی است که در ساختار فکری و روحی زنان اتفاق افتاده است، برای مثال افزایش سطح تحصیلات بانوان، اشتغال به کار، پرورش استعدادهای هنری بانوان مستعد، تصویب قوانین در خصوص زنان و افزایش فعالیت‌های فرهنگی آنان از جمله تغییراتی است که در جامعه بانوان رخ داده است.

فداکاری و ایثار بانوان در دوران دفاع مقدس

وی درباره فعالیت های بانوان پس از انقلاب، ابراز داشت: زنانی که قبل از انقلاب نسبت به جامعه و نظام حاکم بر کشور بی‌تفاوت بودند بعد از انقلاب وارد صحنه شدند و در عرصه اجتماع به خوبی نقش‌آفرینی کردند، جنگ تحمیلی که بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب رخ داد عرصه جدیدی برای نقش آفرینی زنان بود، زنان و به ویژه مادران فداکار و ایثارگر با فرستادن عزیزان خود به میدان نبرد حق علیه باطل و پشتیبانی همه جانبه خود از جبهه‌ها به دفاع از اسلام و ولی فقیه پرداختند، شاید بتوان گفت دوران دفاع مقدس مهمترین آزمون مردم ایران به خصوص زنان بود که به خوبی آن را پشت سر گذاشتند.

جلالی تاکید کرد: بانوان ایرانی در عرصه عفاف و حجاب نه تنها خود عفیفانه وارد عرصه اجتماع شدند بلکه توانستند این پرچم را در دنیا به اهتزاز درآورده و این روش و منش متعالی را به زنان در همه جهان معرفی کنند.

دبیر جمعیت بانوان فرهیخته استان تهران در خصوص دستاوردهای انقلاب از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب، گفت: پرورش بانوان فرهیخته و نخبه علمی اجتماعی و زنان صاحب نظر در حساس‌ترین مسائل جامعه ساختار فکری، معنوی و اخلاقی زنان انقلابی است که آنان را در سطح دنیا مطرح کرده و شناسانده است. فکر، مطالعه و اندیشه‌ورزی زنان برای حل مشکلات باعث شده که این جهات از اساسی‌ترین وظایف زنان انقلابی باشد.

کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی در حوزه زنان از دستاوردهای انقلاب است

مدیر مرکز آموزش عالی خواهران کوثر تهران یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی را تصحیح نگاه غلط و نادرست نسبت به جایگاه زنان دانست و گفت: انقلاب نگاه نادرستی که نسبت به زنان وجود داشت را اصلاح کرد.

جلالی ادامه داد: حوزه‌های علمیه خواهران و امکان تحصیلات دینی برای بانوان جامعه از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است به گونه‌ای که در آغاز کار با توجه به استقبال گسترده خانم‌ها از حوزه خواهران آزمون‌های مختلفی برای گزینش و ثبت نام برگزار می‌شد.

دبیر جمعیت بانوان فرهیخته استان تهران بیان داشت: یکی از مسائلی که بعد از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفت توجه به نقش مادری و همسری خانم‌ها و نقش‌آفرینی مهم و موثر آنها در خانواده است، نقش زنان در خانواده تا قبل از انقلاب به طور کلی مغفول و فراموش شده بود، در حالی که انقلاب اسلامی نقش زنان در خانواده را پررنگ کرده و آن را در اولویت قرار داده است. زنان بعد از انقلاب با حفظ شؤون اجتماعی خود اولویت اول که نقش همسری و مادری است را فراموش نکرده و این نقش را نیز همچون دیگر نقش‌های فردی و اجتماعی خود به درستی ایفا کردند.

وی افزود: قبل از انقلاب اگر امکان تحصیل هم برای برخی زنان وجود داشت صرفا درس خواندن بود و امکان و مجالی برای پرورش نظریات و آراء زنان نبود، اما بعد از انقلاب شاخص‌ها و بسترها به طور کلی تغییر کرد، ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی به ویژه در مباحث ویژه زنان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب است که پیش از آن وجود نداشت.

حضور بانوان نخبه و اندیشمند در پژوهشکده‌های علمی

دبیر جمعیت بانوان فرهیخته استان تهران با بیان اینکه بعد از انقلاب حضور خانم‌ها در عرصه‌هایی که مربوط به خود آنها است پررنگ‌تر شده است، گفت: شناختی که قبل از انقلاب نسبت به جامعه زنان وجود داشت صرفا مبتنی بر مادیات بود، اما انقلاب دیدگاه الهی و معنوی به زنان داشت و بر این اساس جایگاه ویژه‌ای برای ایشان به وجود آمد.

جلالی با تاکید بر اینکه در طول تاریخ کشور سابقه نداشت پژوهشکده‌ای با حضور بانوان اندیشمند و نخبه با هدف آسیب‌شناسی، ریشه‌یابی و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مشکلات زنان تشکیل شود، عنوان کرد: این دستاوردی است که به برکت نظام اسلامی و انقلاب تحصیل شده و در اختیار زنان جامعه قرار گرفته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان کرسی‌های تدریس دانشگاهی و عرصه‌های تبلیغی داخلی و خارجی است که از سوی خانم‌ها اداره می‌شوند. امام خمینی(ره) می‌فرمایند اگر انقلاب هیچ چیزی نداشت جز تحولی که در خانم‌ها ایجاد کرد برای کشور ما کافی بود./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات