۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۵۹۷۲۰۷
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

کاستی مراکز علمی در عرصه نظام‌سازی مشهود است

کاستی مراکز علمی در عرصه نظام‌سازی مشهود است
حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به کاستی‌های علمی در عرصه نظام سازی گفت: مبانی نظری و روبناهای علوم، بر اساس حکومت دینی ساخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رشد و پیشرفت مراکز علمی ایران اظهار داشت: پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌هایی که پس از انقلاب اسلامی رشد کرده‌‌اند را می‌توان به دو بخش عمومی در ساختار حوزوی و دانشگاهی تقسیم کرد.

رشد بالنده مراکز علمی در دوران 40 ساله نظام اسلامی

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به بیانات آیت الله مصباح یزدی درباره رشد بالنده مراکز علمی خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح در 30 سالگی انقلاب، تعبیری داشتند که در عمر 30 ساله نظام اسلامی، به میزان سیصد سال گذشته کار شده است و این را نباید انکار کرد.

وی با بیان این که از منظر دیگر باید یک طیف کمی و یک طیف کیفی را نگاه کرد، گفت: این که گفته شود همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ساختار بایسته نظام اسلامی کار کرده‌اند یا خیر، جای نقد وجود دارد، چراکه برخی از مراکز علمی و پژوهشی در زمینه علوم انسانی به ظاهر اسلامی کار کرده‌اند.

منگنه دین اسلام به آموزه‌های علمی

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ادامه داد: این دسته از دانشگاه‌ها، دین اسلام را به آموزه‌های علمی منگنه کرده‌اند، نه این که این آموزه‌ها را براساس دین چیده باشند، خیر صرفا منگنه شده بوده و ترکیب آموزه‌های دینی و اسلام ترکیب واقعی نبوده است، بلکه ترکیب دو جنس نامتناجنس در کنار یکدیگر بوده است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی مطرح کرد: این مشکلات در درجه اول، التقاط است، به گونه‌ای که تصور دانش‌پژوه یا دانشجو بر خواندن علم دینی است، اما علوم موجود اعم از روان‌شناسی، علوم سیاسی و جامعه‌شناسی خوانده شده، بایسته اسلامی نیست، بنابراین لازم است در این باره فکر و برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته این کلام به معنای عدم کارکرد و فعالیت مراکز علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی نیست، اتفاقا کارکردهای خوبی انجام شده است، اما وضع موجود با وضعیت بایسته و شایسته نظام اسلامی فاصله زیادی دارد و هیچ‌گاه نباید به این میزان رضایت داشت.

در عرصه نظام سازی، کاستی‌های زیادی وجود دارد

وی با تأکید بر این که در عرصه نظام‌سازی و در خدمت نظام اسلامی بودن، کاستی‌های زیادی وجود دارد، بیان کرد: به هرحال ما حکومتی با عنوان حکومت دینی و اسلامی راه انداخته‌ایم، از این رو بایستی مبانی نظری و روبناهای علوم، بر اساس حکومت دینی ساخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان ابراز داشت: متأسفانه بسیاری از علوم دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در حال تدوین و تعریف است، به شیوه‌ای که از نظام اسلامی بهره‌مند شده‌اند، نتوانسته‌اند بدهکاری‌های خود را به حکومت اسلامی بپردازند.

بدهکاری مراکز علمی نسبت به حکومت اسلامی

وی با بیان این که مراکز علمی نسبت به حکومت اسلامی بدهکاری زیادی دارند، گفت: این که آماری داده شود که چند مقاله، کتاب، میزگرد و اجلاس برگزار کرده‌اند، پرداخت بدهکاری محسوب نمی‌شود و به نظر نسبت به آن‌چه در اختیار نظام اسلامی باید قرار دهند، فاصله زیادی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) هشدار داد: اگر مراکز علمی و پژوهشی این کارهای را انجام ندهند، بیش از ضربه به جامعه و نظام اسلامی، به خود ضربه زده‌اند، کما این که هم‌اکنون نیز در حال آسیب دیدن هستند./876/ت302/س

خبرنگار: مهدی شاهی

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
مهدی شاهی
ارسال نظرات