۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۹۷۲۲۵
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت مطرح کرد؛

ضرورت برنامه ریزی برای معرفی آثار جدید حوزوی در جامعه

ضرورت برنامه ریزی برای معرفی آثار جدید حوزوی در جامعه
خراسانی با اشاره به ارتباط کم انتشارات حوزوی با جامعه، بر ضرورت برنامه ریزی برای معرفی آثار جدید حوزوی در جامعه تأکید کرد.

محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره آثار ارسال شده مجمع عالی حکمت اسلامی به همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: در سال جاری، شش اثر را به همایش کتاب سال حوزه ارسال کردیم که چهار اثر آن در مرحله داوری و ارزیابی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که بیشترین آثار مورد ارزیابی در کتاب سال حوزه طبق آمار اعلام شده از سوی کتاب سال، از انتشارات حکمت اسلامی بوده است، بیان کرد: از چهار اثر داوری شده مجمع عالی حکمت اسلامی در این همایش، دو کتاب "جستارهایی در فلسفه اسلامی" نقد و بررسی آراء آیت الله فیاضی به عنوان اثر برگزیده بخش فلسفه اسلامی و کتاب "اصول و قواعد برهان، شرح برهان شفا" متعلق به آقای عسکری سلیمانی امیری به عنوان اثر شایسته تقدیر در بخش فلسفه اسلامی کتاب سال حوزه انتخاب شدند.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی اضافه کرد: با توجه به این که دو اثر انتشارات مجمع عالی نیز در این مرحله امتیاز لازم را کسب کردند، انتشارات به عنوان ناشر شایسته تقدیر و کل مجمع هم به عنوان مرکز پژوهشی شایسته تقدیر شناخته شده و در همایش کتاب سال مورد تجلیل قرار گرفتند.

وی با بیان این که همایش کتاب سال حوزه موفقیت‌های خوبی داشته است، گفت: از جمله موفقیت‌های آن، قرار گرفتن بخش مقالات و نشریات حوزوی در دستور کار این همایش است.

خراسانی مطرح کرد: بخشی از فضای جامعه نسبت به حجم زیادی از کارهای پژوهشی، کتاب‌ها و آثار تألیفی برتر، خصوصا در حوزه علوم انسانی بی اطلاع هستند و این حلقه‌های مفقوده‌ای در فضای پژوهشی حوزه با جامعه است.

وی در ادامه به ضرورت برنامه ریزی برای معرفی آثار جدید حوزوی در جامعه اشاره و بیان کرد: در نمایشگاه بین المللی کتاب، معمولا سالن یا بخشی به عنوان سالن تازه‌های نشر اختصاص داده می‌شود که در این مجموعه، همه تازه‌های نشر کشور را معرفی می‌شوند، حال بسیار مفید خواهد بود که در بخش تازه‌های نشر نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بخشی نیز به عنوان تازه های نشر حوزه درنظر گرفته شود.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی ادامه داد: آثاری که در کتاب سال حوزه برگزیده یا شایسته تقدیر و تحسین شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است، بایستی به واسطه تبلیغات در فضای رسانه به اطلاع همگان برسد.

وی با بیان این که کتاب‌های انتخاب شده در همایش کتاب سال با توجه به هزینه‌های زیاد آن، توانایی ورود به فضای عمومی جامعه را ندارد، نیازمند حمایت جدی است، گفت: یکی از مأموریت‌های دبیرخانه کتاب سال حوزه، این است که با حمایت خود این آثار را در اختیار دانش پژوهان و نخبگان قرار دهد.

خراسانی با تأکید بر این که بسته‌های حمایتی و تشویقی نسبت به عرضه عمومی آثار همایش کتاب سال حوزه، باید مدنظر باشد، اظهار داشت: این برنامه‌ریزی در معرفی آثار نقش ویژه‌ای ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به این که کتاب سال بیشتر درگیر تحول علوم انسانی است و بهترین و قوی‌ترین مراکز علمی در بخش تحول علوم انسانی در حوزه کار می‌کنند، بیان کرد: چقدر زیبا می‌شود که برای سال آینده مراکز فعال در عرصه علوم انسانی نیز معرفی شوند، یعنی رتبه بندی مراکز برگزیده، شایسته تقدیر و تحسین ایجاد شود، در این صورت بخشی از ناآگاهی جامعه نسبت به فعالیت‌های علمی انجام شده در حوزه‌های علمیه پوشش داده می‌شود./876/ت302/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مهدی شاهی
ارسال نظرات