۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۹۷۲۳۵
استاد حوزه علمیه:

کسی باور نداشت نهضت امام خمینی پیروز شود

کسی باور نداشت نهضت امام خمینی پیروز شود
استاد حوزه علمیه گفت: برخی از علما به امام می‌گفتند که شاه باشد و ما هدایت و ارشاد کنیم، اما امام می‌گفت که شاه باید برود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اصغر مجد هاشمی استاد درس خارج فقه در مورد حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: مردم به انقلاب و نظام همانند قبل علاقمند هستند، اما این علاقنمندی امروزه به صورت عقلانی است، در حالی که در اوایل انقلاب احساسی بود.

وی دستاورد‌های انقلاب را از عوامل علاقمندی عقلانی مردم نسبت به نظام برشمرد و گفت: اگر سابقا مردم از روی احساسات به انقلاب علاقمند شدند، اما امروزه با دیدن آثار انقلاب در حوزه‌های مختلف این علاقمندی عقلانی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجد هاشمی در مورد رژیم پهلوی اذعان داشت: ۳۵ سال از عمر خود را در رژیم سابق بودم و جز فحشا، منکرات، زجر و فقر چیزی ندیدم. شرایط در آن دوران بسیار سخت بود، اصلا اجازه نداشتیم حرفی بزنیم، وقتی که منبر می‌رفتم به ما اعلام می‌کردند که حق ندارید از اسرائیل و مصر صحبت کنید.

وی با تکرار اینکه در آن زمان شرایط بسیار سخت بود ادامه داد: به شدت صدمه دیدم؛ در آن زمان پول نبود و فقر عمومیت پیدا کرده بود و تنها عده‌ای محدود در رفاه بودند. الان اوضاع خیلی بهتر شده است. امام کار عجیبی کرد و کسی باور نمی‌کرد که بتوانیم در برابر ۲۵۰۰سال تاج و تخت پیروز شویم.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی در مورد دستگیری‌اش در زمان پهلوی گفت: در قم نوار‌های امام خمینی (ره) که از فرانسه ارسال می‌شد را بر روی کاغذ پیاده می‌کردیم و در استان‌های و شهر‌های مختلف کشور پخش می‌کردیم. یک بار به من ماموریت خورد تا اعلامیه‌های امام را در شهری به نام کلیبر در استان اردبیل پخش کنیم.

وی ادامه داد: اعلامیه‌های امام (ره) را در یک ساک دستی از قم به تبریز در مسافرخانه‌ای بردیم و از آنجا به شهر‌های اطراف پخش می‌کردیم. به من ماموریت داده شده بود که اعلامیه‌ها را به شهر کلیبر در نزدیکی اردبیل ببرم، بعد از اینکه اعلامیه‌ها را پخش کردم من را در یکی از خیابان‌های این شهر دستگیر کردند و به مرکز ساواک در تبریز بردند.

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی اضافه کرد: در آن زمان تنها ۲۰ یا ۲۲ سال داشتم، بعد‌ها متوجه شدم که به واسطه سفارش امام جمعه تبریز از زندان آزاد شدم. چیزی در مورد جزئیات و برخورد ساواک نگویم بهتر است.

وی در تشریح عدم باور افراد به پیروزی انقلاب اسلامی در آن زمان به این خاطره بسنده کرد و گفت: در اردبیل وقتی اعلامه را به بازار بردم یکی از بازاریان که ظاهری مذهبی داشت خطاب به بنده اعلام کرد که این شاه مانند درخت گردو است. کسی باور نمی‌کرد حکومت شاهنشاهی برچیده شود.

این عالم فاضل معرفی نهضت و شخصیت امام را انگیزه حرکت‌های انقلابی خود دانست و افزود: هدف ما معرفی حرکت امام خمینی (ره) و قیام ایشان بود. مردم از شاه به ذله درآمده بودند و تمایل داشتند که شاه برود.

امام جماعت مسجد همت العظیم تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان داشت که شکل و ظاهر حکومت بماند و تنها ساختار تغییر کند و اسلامی شود؟ گفت: برخی از مراجع وابسته و غیر وابسته آن زمان به امام می‌گفتند که شاه باشد و ما هدایت و ارشاد کنیم، اما امام می‌گفت که شاه باید برود؛ و اگر این شاه می‌ماند حتی اسم اسلام هم از میان می‌رفت.

وی در پایان تصریح کرد: ما برای این انقلاب هزینه‌های زیادی کردیم و با چنگ و دندان آن را حفظ می‌کنیم، خیلی بی انصافی است که برخی از افراد هیچ گونه عنایتی نسبت به آن ندارد و خدا لعنت کند کسانی که با اسلام مخالفت می‌کنند. /۸۰۴/د103/ب1

ارسال نظرات