۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۵۹۷۲۳۷
آیت الله سیدان:

بصیرت و تشخیص حق از باطل ثمره تقوا است

بصیرت و تشخیص حق از باطل ثمره تقوا  است
آیت الله سیدان گفت: فرد متقی محبوب خدا می شود، خداوند در برابر وسوسه های شیطان به او متذکر شده و در هنگام شبهات از تشخیص صحیح برخوردار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق در مدرسه آیت الله خویی به تشریح فوائد تقوا با توجه به آیات قرآن کریم پرداخت.

وی با اشاره به آیه 76 سوره آل عمران که می فرماید:«بَلى‌ مَنْ أَوْفى‌ بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى‌ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ‌»، گفت: یکی از فوائد تقوا این است که انسان محبوب خدا می شود.

آیت الله سیدان افزود: وقتی خداوند کسی را دوست دارد، نمی گذارد به او ضرر برسد و در باطن گرفتاری برای او نفع است چون کسی او را دوست دارد که بر همه چیز توانا است و زمینه های نادرست را از او دور می کند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در روایتی نقل شده است که اگر کسی توجه به خدا در کارهای خود دارد و ذکر پروردگار در قلب او غلبه داشت، خداوند می فرماید:«من متولی همه امور او می شوم.»

وی با اشاره به آیه آیه 201 سوره اعراف که می فرماید:«إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ» به دیگر فوائد تقوا اشاره و ابراز کرد: وقتی انسان با تقوا زندگی کرده است، هنگامی که شیاطین قصد فریب آن ها را دارد در آن هنگام به خود می آیند و شیطان را از خود دور و موفق به تقرب در پیشگاه خدا می شود.

آیت الله سیدان بیان کرد: در روایات است که برای دور کردن شیطان از خود ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، را بگویید که در این هنگام فوج فوج فرشته ها به کمک می آید و شیطان را کنار می زنند.

وی بصیرت و تشخیص حق از باطل را ثمره دیگر تقوا بیان و اظهار کرد: خداوند در آیه سوره انفال 29 می فرماید:«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً وَ یُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیم»، بنابراین وقتی شبهات پیش آمده و تشخیص حق از باطل مشکل می شود در چنین موارد دشواری خداوند وسیله تشخیص حق از باطل در سطوح مختلف را برای وی فراهم می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که فوائد تقوا در قرآن فراوان است، خاطرنشان کرد: فوائد تقوا چنان ارزش بالایی دارد که نمی توان همه ارزش های آن را بیان کرد و خداوند نیز در قرآن می فرماید:«إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات