۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۹۷۲۴۰
استاد حوزه و دانشگاه:

همراهی یکدیگر در اطاعت خداوند مهم‌ترین محور ارزشی ازدواج است

همراهی یکدیگر در اطاعت خداوند مهم‌ترین محور ارزشی ازدواج است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: مهم‌ترین محور ارزشی ازدواج و تشکیل خانواده همراهی و یاوری زن و شوهر در اطاعت از خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلام نبی گلستانی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه عصر امروز در نشست خانواده‌های طلاب و روحانیان استان، اظهار کرد: یکی از عوامل گسترش و افزایش جمعیت مسلمانان توجه ویژه به موضوع ازدواج است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 11 سوره شورا می‌فرماید: «فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ جَعَلَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ یذْرَؤُکمْ فِیهِ ۚ لَیسَ کمِثْلِهِ شَیءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» و تأکید می‌کند خدا آفریننده آسمان‌ها و زمین است، برای شما آدمیان از جنس خودتان زنان را هم جفت شما قرار داد و نیز چهار پایان را جفت نر و ماده آفرید و به تدبیر ازدواج شما را خلق بی‌شمار کند. آن خدای یکتا را هیچ مثل و مانندی نیست و او شنوا و بینا است.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: بر اساس این آیه مرد و زن هر دو یک منبع دارند و هر دو از نظر آفرینش در یک سطح قرار دارند و اینکه در برخی از مکاتب زن را جنس دوم و پست‌تر محسوب می‌کنند به هیچ عنوان مورد قبول اسلام نیست.

وی افزود: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «قُل لا أَسئَلُکم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربی» و تأکید می‌کند ای پیامبر بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست داشتن اهل بیتم.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی با بیان اینکه این رابطه در نظام خانواده نیز حاکم است، اضافه کرد: ازدواج سبب می‌شود افراد از تک بودن نجات پیدا کند، زیرا تک بودن متعلق به خداوند است و بنا نیست انسانی فرد و تنها بماند.

وی با بیان اینکه خانواده در اسلام ارزش محور بوده و بر اساس محورهای ارزشی بنا شده است، گفت: رسول خدا صبح اولین روز عروسی امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) وارد حجله شد، از داماد پرسید: «کیف وجدت اهلک؟ فقال: نعم العون علی طاعة اللَّه»؛ یعنی رسول خدا از حضرت علی (ع) پرسید: همسرت را چگونه یافتی؟ او در جواب عرض کرد: او بهترین یاور است بر اطاعت خدا.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلستانی ادامه داد: در آخرین ساعت‌های عمر حضرت زهرا (ع) این بانوی بزرگوار خطاب به همسر خود فرمود: «اوصینی بما احببت. قالت: یا ابن عم ما عهدتنی کاذبه و لا خائنه و لا خلفتک منذ عاشرتنی. فقال علیه‌السلام: معاذ اللَّه انت اعلم باللَّه وابرّ واتقی و اکرم و اشدّ خوفاً من اللَّه منان اوبّخک بمخالفتی، قد عزّ علی مفارقتک»؛ زهرا (ع) در آخرین ساعت‌های وداع به امیرالمؤمنین گفت: در طول عمر هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم و هیچ‌گاه با تو مخالفت ننمودم. امیرالمؤمنین در پاسخ فرمود: آری‌ای دختر پیامبر، معاذ اللَّه که تو خلافی را مرتکب شده باشی، مرتبه خداشناسی و نیکوکاری و تقوا و خداترسی تو بالاتر از آن است که با من مخالفت کرده باشی، مفارقت از تو بسیار بر من سخت است./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات