۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۹۷۲۴۳
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

نکوهش بدگمانی و قضاوت برادر دینی براساس آیات قرآن

نکوهش بدگمانی و قضاوت برادر دینی براساس آیات قرآن
حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: برخی قضاوت ها و بدگمانی ها گناه است چون بسیاری از واقعیت ها از نظر انسان پنهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه، در ادامه سلسله جلسات درس تفسیر قرآن که امشب در مجتمع بنی فاطمه برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره های قرآن به خوش گمانی و قضاوت نکردن در مورد مومن تأکید کرد.

وی با بیان این که خداوند در سوره نور می فرماید:«لَوْ لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً وَ قالُوا هذا إِفْکٌ مُبينٌ»، گفت: خداوند در این آیه انسان ها را از گمان بد به دیگران نهی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به آیه 12 سوره حجرات که می فرماید:«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»، اظهار کرد: خداوند مومنان را از گمان بد نهی می کند چون در موارد متعددی گمان های بد واقعیت ندارد.

استاد حوزه علمیه افزود: اگر به کسی گمان بد داشته باشیم و واقعیت نداشته باشد، گناه انجام داده ایم اما گاهی به کسی گمان بد کرده و واقعیت نیز دارد با وجودی که گناهی خداوند برای آن در قرآن بیان نکرده است اما توصیه کرده است که در این موارد نیز گمان بد نداشته و قضاوت نکنیم.

وی با بیان این که گمان بد نداشتن به کسی در مورد روابط اجتماعی عام صدق می کند، اظهار کرد: در روابط خاص نیز در عین این که نباید بدگمان باشیم اما باید توجه ویژه داشت و ساده لوح نباشیم چون خوش گمانی تبعاتی را به وجود می آورد بنابراین باید تحقیق انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره روایتی از امیرالمومنین(ع) که می فرماید:«همیشه خود را قضاوت کنید، دیگران حسابرس دیگری دارند.»، تصریح کرد: افراد به لحاظ شخصیت در موضع گیری در برابر افراد متفاوت هستند و در دین به ما سفارش شده است که تا می توانید در مورد مردم قضاوت نکنید.

استاد حوزه علمیه افزود: برخی قضاوت ها گناه است چون بسیاری از واقعیت ها از نظر شما پنهان است و حضرت علی(ع) نیز می فرماید: «برادر دینی را به بهترین کیفیت تعبیر کنید.»/864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات