۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۹۷۲۴۹
آیت الله صدیقی مطرح کرد؛

کوچک شمردن گناه، نافرمانی خداوند و از گناهان کبیره است

کوچک شمردن گناه، نافرمانی خداوند و از گناهان کبیره است
امام جمعه موقت تهران گفت: کوچکترین گناه هم بزرگ است زیرا نفسِ آن نافرمانی خداوند عزوجل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از خطرات و آسیب‌های مُهلکی که امام سجاد(ع) از شر آن به خدا پناه می‌برند، استصغار معاصی یا کوچک شمردن گناهان است.

وی افزود: معاصی سبب فاصله گرفتن انسان از ذات حق تعالی و سقوط او به وادی جهنم می‌شوند؛ انسان وقتی دچار کوتاهی نسبت به دیگران می‌شود، شاید دیگر روی نگاه کردن و رو در رو شدن با طرف مقابل را نداشته باشد اما خداوند هیچ گاه این راه را به روی آدمی نبسته و با وجود هر نوع گناهی باز هم انسان را با آغوش باز قبول می‌کند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: در واقع به نوعی بی معرفتی و خدانشناسی است اگر آنچه از نعمت‌ها، اعضا، جوارح و سلامتی خداوند به ما عنایت کرده، در راه معصیت و نافرمانی او به کار ببریم؛ ظلم، زیر میزی گرفتن، امضای ناحق و... همه از گناهانی است که سبب ضایع شدن نعمات الهی می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: خداوند از روی فضل و رحمت خود این نعمات را به ما بخشیده است تا به واسطه آنها رشد کرده و درجات معنوی را طی کنیم؛ آدمی اگر نسبت به خداوند متعال معرفت پیدا کرده و خود را همواره در محضر ذات باری تعالی ببیند قطعاً از معصیت چنین عظمتی احساس شرمندگی خواهد کرد.

آیت الله صدیقی اظهار داشت: گناه یعنی قانون شکنی، هنجارشکنی، بی حرمتی و بی حیایی؛ گناه نادیده گرفتن عظمتِ محضر خداوند است بنابراین حتی کوچکترین گناه هم بزرگ است زیرا نفسِ آن نافرمانی خداوند عزوجل است.

وی در ادامه بیان داشت: مرحوم مقدس اردبیلی معتقد بود که اصلاً گناه صغیره‌ای وجود ندارد، همه گناهان کبیره هستند و اگر می‌گوییم گناهی صغیره است در واقع در قیاس با گناهان دیگر، آن گناه صغیره است؛ اما هر گناه صغیره‌ای را که شخص گناهکار آن را کوچک بشمارد در واقع گناه کبیره محسوب می‌شود؛ گناه سبب خروج انسان از عدالت می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از معصومین(ع) روایت است که خداوند رضای خود را در طاعتش پنهان کرده است، بنابراین انسان از هیچ کار خیری نباید غفلت کند./۹۶۹/پ202/ب1

محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات