۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۹۷۲۵۰
کارشناس سیاسی:

FATF یک قرارداد سیاسی است

FATF یک قرارداد سیاسی است
بهرامیان با تاکید بر اینکه FATF نه یک معاهده حقوقی بلکه یک قرارداد سیاسی است، گفت: مسؤولان مراقب باشند برجام تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهدی بهرامیان حقوقدان، امروز عصر در نشست بررسی حقوقی و اقتصادی پیامدهای الزامات FATF که در سالن جلسات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: غرب با تحمیل کنوانسیون های بین المللی قصد استفاده و بهره کشی از دیگر کشورها را دارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا و اعضای اصلی این کنوانسیون با بهره گیری از داده‌های اطلاعاتی و مالی کشورها قصد استثمار آنان را دارند، ادامه داد: آنان برای اینکه بتوانند به اهداف خودشان دست یابند تلاش می کنند همه کشورها به این کنوانسیون بین المللی بپیوندند و این همان جهانی سازی است که سال‌ها از آن سخن می‌گویند.

بهرامیان با اشاره به ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه پالرمو و cft وارد آورده است، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با 5 شرط بدون اینکه به تعاریف ایران از تروریسم با تعریف کنوانسیون توجه کند این لایحه را به تصویب رسانده است در حالی که از نظر آمریکا و برخی کشورهای عضو جبهه مقاومت، حماس، انصارالله یمن در زمره گروه های تروریستی قرار گرفته و باید با آنان مبارزه شود در حالی که تعریف ما از تروریست چیز دیگری است.

این حقوقدان در ادامه درباره یکی از مفاد این قرارداد که اشاره به تامین مالی تروریسم دارد، گفت: در این مفاد از قرارداد آمده کشورهای عضو می توانند کشوری را که از نظر مالی تروریسم را از نظر مالی تامین می کند مورد پیگرد قرار داده و آن را مجازات کنند؛ برای مثال اگر به کشوری تجاوز نظامی شود و مردم آن بخواهند در راستای دفاع از خود عملیات استشهادی انجام دهند آنان تروریست شناخته می شوند و کسی حق یاری رساندن به آنان را ندارد و این همان استعمار نوین حقوقی است.

وی با اشاره به اینکه در این قرارداد حق تحفظ و یا حق شرط تنها زمانی پذیرفته می شود که با اهداف معاهدات کنوانسیون مغایر نباشد، ابراز کرد: مهمترین هدف این کنوانسیون ارتقای همکاری در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی است بنابراین تنها شروطی قابل قبول است که در راستای اهداف باشد.

بهرامیان ادامه داد: با توجه به بیانیه و طبق آیین نامه داخلی مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی فرصت مشخصی برای تصویب سریع این کنوانسیون تعیین نشده اما اینکه چه کسی اصرار دارد حتما باید در 27 بهمن ماه این قرارداد در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود معلوم نیست. متاسفانه برخی بدون توجه به بررسی دقیق این مهم تنها به تصویب سریع این کنوانسیون می اندیشند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه عربستان به عنوان عضو ناظر و رژیم غاصب صهیونیستی که از اعضای این کنوانسیون به شمار می روند در حالی که این کشورها خود تروریست بوده و از تامین کنندگان مالی داعش به شمار می روند، عنوان کرد: اینان به صورت علنی و در انظار رسانه ها شخصیت‌ها را ترور می کنند پس چگونه می توانند عضو این کنوانسیون باشند و با آنان مبارزه نشود بنابراین FATF نه یک معاهده حقوقی بلکه یک قرارداد سیاسی است.

وی با اشاره به مساله برجام، خاطرنشان کرد: مسؤولان باید از برجام درس بگیرند و مجدد اشتباه خود را در برداشت های دوگانه از تعاریف مختلف تکرار نکنند متاسفانه در زمینه برجام عجله شد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات