۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۹۷۲۵۶
کارشناس مسائل اقتصادی:

پذیرش FATF مانع دور زدن تحریم های آمریکا می شود

پذیرش FATF مانع دور زدن تحریم های آمریکا می شود
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ایران با پذیرش fatf دیگر نمی تواند تحریم های آمریکا را دور بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسین حاجیلو کارشناس مسائل اقتصادی، امروز عصر در نشست بررسی حقوقی و اقتصادی پیامدهای الزامات FATF که در سالن جلسات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، گفت: FATF یعنی ما اطلاعات مالی و تراکنش‌های مشکوک اقتصادی کشور را در اختیار این کنوانسیون قرار دهیم.

وی افزود: با توجه به امضای طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم این ضوابط در متن برنامه ایران قرار گرفته است که تاکنون واحد اطلاعات مالی راه اندازی و با نظارت وزارت اقتصاد فعالیت می کند و بدون این اینکه مجبور باشد می تواند بدون محدودیت آن اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

حاجیلو با بیان اینکه آمریکا به راحتی می تواند در این جنگ اقتصادی از آن اطلاعات برای تحریم بیشتر ایران استفاده کند، ابراز کرد: در شرایط تحریم می توان گفت استفاده از شرکت‌های پوششی بهترین گزینه برای دور زدن تحریم ها به شمار می رود اما با توجه به اطلاعات اشتراک گذاشته شده آمریکا به راحتی می تواند این شرکت ها را شناسایی کرده و مانع فعالیت آنها شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بانک های اروپایی از برقراری ارتباط مالی با بانک های ایرانی بیمناک هستند، اظهار داشت: بانک های اروپایی به سبب تحریم های ثانویه آمریکا که مبادا متحمل جریمه سنگین شوند از برقراری ارتباط با بانکهای ایرانی می ترسند بنابراین به سبب تحریم های ثانویه نمی توان از اروپاییان انتظار داشت که در صورت ملحق شدن به کنوانسیون fatf رفتارشان با ایران تغییر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این استدلال درست نیست که برخی ها می گویند اگر ایران عضو این کنوانسیون نشود دو کشور چین و روسیه همکاری خودشان را با ایران قطع خواهند کرد. این دو کشور در شرایط سخت تحریم با ایران همکاری داشتند پس چگونه با نپذیرفتن این قرارداد می توانند همکاری خودشان را با ایران قطع کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات