۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۵۹۷۲۶۸
انتشارات زمزم هدایت منتشر کرد؛

جریان شناسی فکری-فرهنگی بهائیت در ایران

جریان شناسی فکری-فرهنگی بهائیت در ایران
نویسنده در کتاب جریان شناسی بهائیت در ایران معاصر به بررسی عملکرد این فرقه در مقاطع زمانی قاجار، پهلوی و پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جریان شناسی فکری-فرهنگی بهائیت در ایران معاصر نوشته جعفر ساسان ره همراه با نظرات علمی دکتر موسی فقیه حقانی منتشر کرده است.
نگارنده کتاب را در شش فصل نوشته که عناوین آن بدین شرح است:
زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی پیدایش بهائیت، از شیخیه تا بهائیت، مبانی اصول تعالیم و احکام بهائیت، نقش بهائیت در تحولات سیاسی اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، بهاییت در دوران پهلوی و بهاییت از انقلاب اسلامی تاکنون
مؤلف در مقدمه کتاب درباره انگیزه تألیف و هدف کتاب چنین می‌آورد: در این کتاب به دنبال بررسی سیر مراحل شکل‌گیری، عقاید، احکام، رهبران، انشعابات، وضعیت تشکیلاتی، ارتباط با بیگانگان و بررسی عملکرد این فرقه در مقاطع زمانی قاجار، پهلوی و پس از انقلاب اسلامی هستیم؛ و در این راستا سعی شده است تا تصویری روشن بر مبنای منابع تاریخی و آثار خود فرقه، از آن ارائه شود.
موعودگرایی، باوری مشترک در تمام ادیان و اقوام است و از عناصر محوری اندیشه و اعتقاد شیعیان شمرده می‌شود. عقلانی‌ترین و شفاف‌ترین تعبیر درباره مهدویت نیز در اندیشه شیعه وجود دارد. این مسئله یکی از بارزترین و بدیهی‌ترین مسائل اسلامی، و مورد تائید و اعتقاد همه مسلمانان به‌ویژه شیعیان است. اما این موضوع مانند هر مسئله دیگر دینی و اسلامی، مورد سوءاستفاده قرار گرفته و با تحریفات زیادی روبه‌رو شده است؛ لذا نویسنده در توضیح انحراف موعودگرایی و مهدویت در اندیشه بهائیت در صفحه ۲۶ کتاب چنین می‌نویسد:
در ایران معاصر، تلاش برای انحراف این باور، با دخالت بیگانگان همراه شد و گروهی از مردم را که از بحران‌های روحی، اجتماعی و سیاسی در رنج بودند و از سوی استبداد و استعمار در تنگنا قرار گرفته بودند، به خود جلب کرد. این‌گونه بود که شیخ احمد احسابی و سید کاظم رشتی، زمینه‌ساز ظهور افرادی، چون سید علی محمد باب و بها شدند و از ماهیت آرمان شهر گرایانه مذهب شیعه، به سود خود بهره جستند.
حجت‌الاسلام جعفر ساسان در فصل سوم تعالیم دوازده‌گانه بهائیت را چنین برشمرده است:
تحری حقیقت، وحدت عالم انسانی، یکسانی اصول همه ادیان، رفع تعصبات، لزوم ایجاد محبت و الفت از سوی این، ضرورت مطابقت عقل و علم با دین، تعلیم و تربیت، تساوی رجال و نسا، زبلان و خط عمومی، صلح عمومی و اتحاد دول و محکمه کبری، تعدیل اقتصاد، حصر جهاد به لسان و بیان و تعالیم دیگر.
وی در ادامه در توضیح وحدت عالم انسانی در صفحه ۱۱۷ چنین می‌آورد:
این شعار گرچه ظاهری عوام‌پسند دارد، باعقل و فطرت سازگار نیست؛ چرا که وحدت ظالم و مظلوم، مستضعف و مستکبر و کافر و مؤمن امکان ندارد. در این رابطه، عبدالب‌ها می‌گوید: «جفاکار را مانند وفادار، به نهایت محبت رفتار کنید؛ و گرگان خود را مانند غزالان ختن و ختا مشک معطر به مشام رسانید.» شوقی افندی نیز وحدت عالم انسانی را در رأس تمام تعالیم بهایی معرفی کرده است.
در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم:
فتنه بهائیت در شرایطی شکل گرفت که جامعه ایران از سویی در جهل و بی‌خبری و از سوی دیگر، گرفتار استبداد داخلی و استعمار خارجی بود. در این فضا، عده‌ای فرصت طلب با سوءاستفاده از اعتقادات مردم، به بدعت در دین و باور‌های شیعه دست زدند و فرقه‌ای به وجود آوردند که جاده صاف کن استعمار شد.
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جریان شناسی فکری-فرهنگی بهائیت در ایران معاصر را در ۲۷۲ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۲۷۰۰۰ ریال روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان نیز می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند.۹۲۵/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات