۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۹۷۲۸۰
آیت الله سبحانی:

تقویت اعتقادات در جامعه و معنویات در انسان وظیفه عالمان دینی است

تقویت اعتقادات در جامعه و معنویات در انسان وظیفه عالمان دینی است
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به وظایف و ویژگی های علمای دین بر اساس روایات تأکید کرد که تقویت اعتقادات جامعه و معنویات در انسان وظیفه عالمان دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از رسول اکرم(ص) درباره ویژگی عالمان دینی گفت: حضرت فرمودند انسان باید با عالمی مجالست داشته باشد که شک در عقاید و معارف را به یقین در امور دینی تبدیل کند.

وی افزود: عالم نباید این گونه باشد که صرفا با مزاح و شوخی همه کارهای خود را پیش ببرد یا با مسائل دنیوی کار را تمام کند، اگر عالم در مسائل دنیوی بحث می کند باید جانبی باشد و کوشش کند که عقیده جامعه را تقویت کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ویژگی دیگر عالمان در کلام پیامبر دعوت کردن انسان از ریا به اخلاص است، اظهار داشت: نمی گوییم مانند علامه طباطبایی باشیم که در تمام عمر خود امام جماعت نشد و همواره مأموم بود اما باید سعی کنیم به سمت اخلاص پیش برویم.

وی دعوت از رغبت نسبت به دنیا به زهد را ویژگی دیگر عالمان دینی در کلام رسول اکرم(ص) عنوان کرد و ادامه داد: عالم دینی باید رغبت به دنیا را در انسان کاهش داده و او را به زهد بخواند، همواره نباید گفته شود که خواسته های مادی داریم، انسان باید از دنیا به مقدار لزوم بهره مند باشد نه به مقدار کمال.

حضرت آیت الله سبحانی ابراز داشت: البته دنیای کمال هم حلال است اما آیا هر حلالی برای ما لازم است؟ پیامبر فرمودند خصوصیت دیگر عالم دیگر این است که انسان را از حالت کبر خارج کرده و از او انسان متواضع بسازد.

وی عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی هر روز در صف نانوایی می ایستاد و هرگاه که نوبت او می شد نان را گرفته و به منزل می رفت، خیلی ها ایشان را نمی شناختند و خیال می کردند که ایشان فرد عادی است، در جامعه باید الگویی هایی باشند که عمل آن ها انسان را به سوی معنویات و اخلاص بکشانند.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود با ابراز گلایه از مدیریت حوزه خاطرنشان کرد: کتابخانه ها در روز یکشنبه که روز تحصیلی به شمار می رود بسته بود، کتابخانه مانند داروخانه است که باید شبانه روزی در خدمت علم آموزان باشد، حال اگر شبانه نمی توانید چرا در روز تحصیلی بسته بوده است.

محمد قمین
ارسال نظرات